جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست علمی فقاهت و  عرصه تبلیغ بین الملل

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آلمان بر لزوم تبین نگاه دقیق و واقع بینانه نسبت به غرب در زمینه تبلیغ در این عرصه، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین رمضانی، پیش از ظهر امروز در همایش «فقاهت و تبلیغ بین‎الملل» که  در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که خداوند متعال تکفل امور علما را به دست گرفت و این مسیر از حمایت پیامبران آغاز شد، بیان کرد: حرکت حوزه‎های علمیه در ذیل حرکت انبیا است.

وی افزود: نقش مهمی که حوزه‎های علمیه در این زمینه می‎تواند ایفا کنند با هیچ بخش دیگری قابل مقایسه نیست؛ زیرا خداوند این امر را تقبل کرد و امروز نیز حوزه های علمیه نتیجه این هدایت کلان است.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‎های شیعه با اشاره به حضور 12 ساله خود در فعالیت تبلیغی در اروپا، بیان کرد: پیش از حضور در غرب تصور این بود که همه غربیان جاهل مقصر هستند، ولی وقتی در آن فضا قرار گرفتم مافیای رسانه را مشاهده کردم و به این نتیجه رسیدم که این افراد را نمی توان با دقت، جاهل مقصر دانست، بلکه به نظر باید آنها جاهل قاصر نامید نه مقصر.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که دو نگاه تند و کند نسبت به غربیان بوجود آمده و به نظر می‎رسد هر دو نگاه، غلط است، تصریح کرد: برخی متاسفانه مرعوب تمدن غرب شدند و گمان بر آن بردند که غرب که در عرصه‎های مختلف پیشرفت کرده است پس بر همه عناصر خلفت باید حاکم باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در آلمان بیان کرد: نگاه دوم نیز نگاه منفی است که بیان می دارد زندگی غربیان، زندگی حیوانی مدرن است و با این نگاه راه تعامل را می‎بیندند و در این دیدگاه دیگری چیزی به نام دیالوگ معنی پیدا نمی‎کند.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ گفت: نگاهی که در این زمینه باید داشت آن است که در ابتدا باید غرب را به خوبی شناخت و پس از شناخت، یک سری شرح وظایف و تکالیفی بر عهده امثال ما در ذیل نهاد روحانیت و مدیریت در عرصه کلان و بین الملل گذارده می‎شود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تصریح کرد: امروزه غرب به عنوان یک سوژه خاص باید توسط حوزویان مد نظر باشد و روی آن مطالعه کنند، زیرا غربی ها سالها روی اسلام مطالعه کردند.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‎های شیعه تصریح کرد: امروزه در آلمان 240 مرکز شیعه و 2700 مرکز اسلامی فعالیت دارند؛ در برخی از شهرهای اروپا جمعیت مسلمانان بیشتر از غیرمسلمانان است که از جمله این شهرها می توان به بروکسل اشاره کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: زمانی که 1میلیون و 300 هزار مسلمان به آلمان پناهنده می شوند قطعا بافت جمعیتی و مذهبی را در این کشور تغییر خواهد داد.

تلاش دولت آلمان برای جلوه دادن غیر جهانی بودن قرآن

نماینده مقام معظم رهبری در آلمان  با بیان این که  امروزه در آلمان 6 تا 7 میلیون مسلمان زندگی می‎کنند تصریح کرد: امروزه چند قرائت اسلامی وجود دارد که شامل اسلام لیبرال و حداقلی است؛ در یکی از مناطق نزدیک به برلین پروژه بزرگ قرآن شناسی 15 سال است که در حال انجام است و دولت آلمان نیز 6 میلیون یورو به آنها کمک کرد تا به این نتیجه برسند که قرآن یک کتاب جهانی نیست، بلکه می توان اصول اخلاقی و.... رسید و حتی اعتقاد دارند که بخشی از آیات را باید کنار گذاشت و اینکه مخاطب قرآن عده ای از اعراب بودند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: بسیاری از فعالان این عرصه بیان می کردند که حدود چهل سال پیش به ما گفته شد اسلام دین رحمانی و محبتی است، ولی امام خمینی(ره) اسلام خشن را رواج داد؛ این مباحث مباحثی است که در گوش مردم آنجا خوانده می‎شود ؛امروزه مسجدی به نام لیبرال همراه با اختلاط زن و مرد در برلین ساخته شده و وزیر آلمانی بیان کرده این مسجد الگوی دوری از خشونت است.

رئیس مرکز اسلامی و امام جمعه مسجد امام علی(ع) هامبورگ بیان کرد: قرآن کریم مبانی صلح را میان خود، دیگران و خدا مطرح می کند و این مباحث باید برای غربیان و حتی کسانی که چنین بحثی را بیان می کنند شرح داد؛ تفکر دیگری که امروز در اروپا وجود دارد، تفکر اسلام افراطی است که متاسفانه آنها نیز در حال فعالیت هستند؛ مراکز متعددی در اروپا مبلغ چنین اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تصریح کرد: تفکر سوم، تفکر اعتدالی و بر پایه عقلانیت است؛ باید گفتمان عقلانی امام و رهبری و تشیع را در قالب های مختلف به دنیا عرضه کنیم؛ متاسفانه برخی روشنفکران این تفکرات غیر درست را تقویت می کنند؛ از جمله اینکه بیان شده، واجبات قرآنی را در حال حاضر باید به عنوان توصیه اخلاقی مد نظر قراردهیم.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‎های شیعه تصریح کرد: حوزه علمیه ای که از 5 سال پیش در هامبورگ تاسیس شد 34 طلبه از 5 کشور را در این مدرسه پذیرش کردیم که به چهار زبان زنده دنیا صحبت می کنند؛ این کار یک ضرورت است و باید در حوزه علمیه نیز چنین نیروهایی تربیت شوند؛ نسل جوان ما با این قرائت های مختلف مواجه است؛ تربیت نیروهای بومی و شبکه هایی که با زبان غرب فعالیت کنند بسیار مهم و حیاتی است.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ بیان کرد: شبکه های تندرو شیعه نیز به دست نظام نیست و متاسفانه شیعه ای که معرفی می کنند شامل لعن نسبت به ادیان و مذاهب دیگر وجود دارد؛ وحدت برای ما یک تاکتیک نیست و این وحدتی که بزرگان حوزه از گذشته به تاسی از اهل بیت(ع) آن را ترویج دادند؛ اگر محقق می شد امروز جهان اسلام به یک شکوه عظیم می رسید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha