پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جنایات میانمار

حوزه/ هم‌اندیشی «بررسی وضعیت مسلمانان روهینگیا»، با حضور کارشناسان و برخی از کارشناسان بومی میانمار، در سالن جلسات جامعه‌المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، میرصانع  از کارشناسان المصطفی در نشست بررسی وضعیت مسلمانان میانمار با اشاره به نبود سفارت در کشور، گفت:  تنها راه ارتباطی ما با میانمار، کارشناسان بومی در المصطفی هستند.

در ادامه یکی از کارشناسان بومی از میانمار با تشکر از برگزاری این نشست، درباره پیشینه این حوادث خاطرنشان ساخت: باید به یاد داشته باشیم که لازم است واکنش مناسب، سریع و مؤثر درباره این حوادث اتخاذ شود. کمک به روهینگیا خیلی مهم است، ولی نباید به گونه‌ای رفتار شود که مسلمانان میانمار دچار مشکل شوند.

وی افزود: مسلمانان روهینگیا قرن‌هاست که از بنگلادش به این منطقه آمده‌اند. یکی از مشکلات آنان، مسائل نژادی است؛ آنان خود را میانماری می‌دانند، ولی دولت میانمار با آنان هم‌عقیده نیست. مسئله دیگر، موضوع شهروندی است؛ آنان خودشان را شهروند میانمار می‌دانند، ولی دولت این کشور آنان را جزو شهروندان میانمار به شمار نمی‌آورد.

کارشناس بومی میانمار تصریح کرد: رهبر انقلاب(مدظله‌العالی) هم تأکید کرده‌اند که باید به این مسئله پرداخته شود. واقعیت این است که این نزاع‌ها از قدرت‌طلبی چین و امریکا نشئت می‌گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، گروهک‌هایی مانند القاعده و داعش مشکلات مسلمانان این منطقه را دوچندان کرده‌اند؛ برخی می‌گویند که مسلمانان به جان هم افتاده‌اند که اشتباه است.

کارشناس بومی از میانمار اظهار داشت: برخی از مسئولان میانمار، می‌ترسند که مسلمانان در این منطقه مسلط شوند. به همین دلیل، می‌کوشند با سرکوب مسلمانان، از این امر جلوگیری نمایند.

وی گفت: از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم که مقامات میانماری را به طور رسمی دعوت نمایند تا آنان دریابند که اقلیت‌های مذهبی ایران دارای حقوق انسانی و شهروندی هستند، در حالی که برای نمونه، در مجلس میانمار، مسلمانان حتی یک نماینده ندارند.

کارشناس منطقه، ارتباطات اقتصادی را یکی دیگر از بسترهای گسترش روابط ایران با میانمار دانست و تصریح کرد: در دنیا تبلیغ می‌شود که ایرانی‌ها به دنبال تخریب جهان هستند. باید با ترویج این تصویر وارونه مبارزه کرد.

وی افزود: باید مراقب باشیم که این حرکت‌ها چهره شیعه را تخریب ننماید و به گونه‌ای رفتار نشود تا اقلیت شیعه در میانمار، با مشکل مواجه شوند.

در ادامه، یکی دیگر از کارشناسان میانماری جامعه‌المصطفی ابراز کرد: برخی از افراد، مورد حمایت تسلیحاتی دولت میانمار هستند. این افراد ناامنی می‌آفرینند تا با راه افتادن ناامنی در کشور، دوباره نظامی‌ها بر سر کار بیایند.

وی تصریح کرد: در آن منطقه مسائل مختلفی وجود دارد. مسلمان‌ستیزی، یکی از سیاست‌های دولت است. احزابی در آن جا تأسیس شده است که با حمله به پایگاه‌های نظامی، اسلحه به دست می‌آورند. ارتش هم با اعزام نیرو، به ظاهر، تصمیم به سرکوب مهاجمان دارد، ولی در واقع، با حضور در منطقه، هدفی جز مسلمان‌ستیزی و آواره کردن مسلمانان ساکن در آن جا ندارد.

کارشناس میانماری المصطفی گفت: «خانم سوچی» پس از یک سال، که از آغاز دولتش گذشته، نتوانسته است بر کل کشور مسلط شود. ارتش هنوز تحت کنترل خانم سوچی نیامده و این، مشکل اصلی است، زیرا در چنین شرایطی، نمی‌تواند کشور را به خوبی کنترل کند.

وی افزود: قبل از این وضعیت، هیچ اتحادی بین شیعه و سنی نبود. پس از بروز این فاجعه، این دو به هم نزدیک‌تر شده‌اند. الان وظیفه داریم از این مظلومان دفاع کنیم. آوارگان روهنیگیا به دلیل فقر فرهنگی بسیار احتمال دارد که جذب تفکراتی مانند وهابیت شوند که در این باره لازم است جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه داشته باشد.

در ادامه، کارشناس دیگری از میانمار بیان نمود: وضعیتی که اکنون پیش آمده، به خاطر جهالت است؛ سطح علمی مردم آن منطقه بسیار پایین است و به راحتی تحت تأثیر گفته‌ها و تفکرات القاشده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، تعصبات دینی نیز بسیار آسیب‌رسان است. در چنین وضعیتی، رفتار مسلمانان بسیار مهم است تا بتوانند چهره واقعی اسلام را نشان دهند و از تعصبات مذهبی بپرهیزند.

وی خاطرنشان ساخت: عامل دیگر، حسادت است؛ دولت میانمار به مسلمانان بسیار حسادت می‌ورزد، زیرا فعالیت مسلمانان زیاد است، برخلاف بودایی‌ها، که بسیاری از آنان بیکارند و به قول معروف، دنبال پول بادآورده هستند.

یکی دیگر از افراد حاضر در نشست گفت: روهینگیایی‌ها طبق قانونشان، دایره‌المعارفی درست کرده‌ و نوشته‌اند که روهینگیا، قومی  بومی هستند. از سوی دیگر، خانم سوچی آنان را بومی نمی‌داند و تروریست می‌نامد. همین حرف‌ها، بهانه‌ای برای کشتار بی‌گناهان شده است.

وی با تأکید بر مسلمان بودن مردم روهینگیا، بیان کرد: دولت میانمار با همه مسلمانان - شیعه و سنی- مخالفت‌ است و ما را شهروند درجه 2 برمی‌شمارند و مسلمانان حقوق مساوی با غیرمسلمانان ندارند. توهین به مسلمانان به شهرهای دیگر هم سرایت کرده است.

طلبه المصطفی تصریح نمود: جمهوری اسلامی ایران لازم است از مسلمانان و بی‌گناهان دفاع کند.

در ادامه، یکی از کارشناسان جامعه‌المصطفی نیز ابراز کرد: حقیقتاً قصه میانمار، آرامش را از مردم گرفته و ما که از نزدیک برادران میانماری را می بینیم، بیشتر ناراحتیم. ما کاری نداریم که این بی‌گناهان چه دینی دارند؛ این عزیزان، مورد هجمه ظالمانه قرار گرفته‌اند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند.

وی گفت: ما نباید گرفتار بازی‌های سیاسی شویم و درباره سابقه نژادی این مظلومان به بحث و جدل بپردازیم.

نماینده پیشین المصطفی در بنگلادش با بیان این که مبنای انقلاب اسلامی، دفاع از مظلوم است، خاطرنشان ساخت: باید جلو تلفات را بگیریم. ستمدیدگان روهینگیا حتی از نظر تغذیه در مضیقه شدید هستند. در حال حاضر، کشورهایی مثل مالزی پرچم‌دار کمک به آنان شده است. ممکن است در روزهای آینده، وهابیت نیز از این مظلومان حمایت کند و بدین ترتیب، مردم روهینگیا را به سمت خویش بکشد.

 حجت‌الاسلام رضایی  ادامه داد: میانماری‌‌ها باید متوجه باشند که بازیچه سیاسی‌کاری‌های امریکا شوند. امریکا می‌خواهد برای فشار به چین، از طریق کسب وجهه مناسب در میانمار اقدام نماید و مردم میانمار باید این حرکات را به دقت رصد کنند.

 حجت‌الاسلام غریب‌رضا  نیز تصریح کرد: این بحران، پیچیده است و جنگ قدرت‌های دنیا به شمار می‌رود. جنگ، تعصب، فقر و عقب‌ماندگی منطقه، به این بحران‌ها افزوده شده است. در کنار این مسائل، سوءاستفاده از منابع منطقه نیز مطرح است. در چنین وضعیتی، جان، مال و ناموس مسلمانان ساکن منطقه است که مورد مصالحه قرار گرفته است.

وی افزود: برای مدیریت بحران باید راهکاری اندیشیده شود. در این وضعیت، برخی از مؤسسه‌های بین‌المللی در ایران، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کرده‌اند. اتحادیه جهانی جوانان مسلمان تقریبی، یکی از اتحادیه‌‌های مردم‌نهاد تشکیل‌شده بدین منظور است تا کمک‌ها و حرکت‌های مردمی را تجمیع کند. امیدواریم با همه این مسائل، به گونه‌ای رفتار کنیم که اسلام واقعی به منطقه برسد، گرچه فی‌الواقع، فرقی ندارد که آوارگان، چه دین و آیینی دارند؛ وظیفه داریم از مظلومان حمایت کنیم.

در ادامه، آقای کیانی‌نژاد، جانشین نماینده وزارت امور خارجه در قم، اظهار داشت: می‌توان از طریق وزارت امور خارجه، به گزارشگران حقوق بشر ایمیل زد و با آنان ارتباط داشت. همچنین با صلیب سرخ جهانی مرتبط شد و بر بعد انسانی فاجعه و تلاش برای اصلاح آن تأکید نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی  مدیرکل نظارت و بازرسی المصطفی نیز تأکید کرد: باید نگرش درستی از موضوع برای مردم مطرح شود. همان گونه که گفته شد، مسائل و ابعاد گوناگونی در این حوادث مطرح است، ولی همه قضیه، دعوای مذهبی نیست. باید با کوشش صدا و سیما و وزارت امور خارجه، تحلیل جامعی در این زمینه عرضه شود.

وی گفت: بیشترین کمک‌رسانی به میانمار، از ایران و با تأکید مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) انجام شده است. سران اهل سنت میانمار نیز به این مطلب اذعان داشته‌اند.

در پایان نشست،  حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری نیز  ضمن تشکر از حاضران در نشست، بیان کرد: ما با تراژدی انسانی مواجهیم که افرادی، مستضعف و مظلوم واقع و آواره شده‌اند. ما هم به عنوان کشوری انقلابی، وظیفه خود می‌دانیم که از آنان دفاع کنیم. از سوی دیگر، این بحران چند علت دارد و عوامل نظامی، سیاسی، دینی و قومی در آن دخیل است؛ از این رو، موضعی همه‌جانبه باید اتخاذ شود.

معاون ارتباطات و بین‌الملل جامعه‌المصطفی ادامه داد: لازم است بین نهادهای کمک‌کننده هماهنگی لازم صورت گیرد تا موضعی مبتنی بر عقلانیت و حکمت اتخاذ شود. همچنین باید به اخبار منتشرشده در فضای مجازی، دقت شود. نباید هر عکس و تحلیلی را به اشتراک بگذاریم و باید به دنبال اخبار درست و واقعی باشیم. افزون بر این، مسائلی مانند پی‌گیری موضع‌گیری رسمی نظام و کمک‌رسانی به منطقه باید جدی گرفته شود.

وی بیان کرد: باید توجه داشت که اگر بناست هیئتی به منطقه اعزام شود، در گزینش افراد دقت شود تا بتوان به خوبی پیام انسانی- اخلاقی را منتقل ساخت. نباید به اشتباه به نظر برسد که هدف ما، فقط دفاع از مسلمانان است. افزون بر این، نباید اختلافات شیعه و سنی را دامن زد. همچنین لازم است پیام روشنی از حوزه علمیه و المصطفی در محکومیت وضعیت کنونی صادر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری، ایجاد تشکل‌هایی از مسلمانان و بوداییان را بسیار مؤثر دانست و گفت: لازم است این گونه تشکل‌ها وضعیت کنونی را محکوم نمایند. مدیریت فضای مجازی نیز یکی دیگر از جنبه‌های ضروری و بسیار لازم است. همچنین شایسته است گزارش مکتوبی، با پرهیز از تعصب، تهیه شود تا برای گزارشگران حقوق بشر ارسال گردد.

شایان ذکر است در ابتدای این نشست، کلیپی از وضعیت مسلمانان میانمار در حوادث اخیر پخش شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha