پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کرسی نظریه پردازی

حوزه/ نخستین کرسی نظریه پردازی در سال جاری با موضوع «نقد و بررسی دیدگاه اقتباس قرآن از عهدین»، در حوزه علمیه استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، نخستین کرسی نظریه پردازی در سال جاری امروز با موضوع «نقد و بررسی دیدگاه اقتباس قرآن از عهدین» با حضور اساتید و طلاب، در مدرسه علیمه امام خمینی(ره) بوشهر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام حسین فقیه استاد حوزه و دانشگاه در بررسی و نقد دیدگاه اقتباس قرآن از عهدین با تکیه بر نظریه یوسف حداد، گفت: این کشیش قرآن­ پژوه لبنانی با 20 سال کار پژوهشی و تألیف 11 کتاب پیرامون قرآن و اسلام، پرکارترین مستشرق معاصر در زمینه اسلام­شناسی است از همین رو، بررسی اندیشه­های این مستشرق، زمینه مناسبی برای آشنایی با بسیاری از مبانی نظری و اندیشه­های اصلی مستشرقان را فراهم می­آورد.

استاد حوزه علمیه بوشهر در ادامه، مهم­ترین اندیشه­ های یوسف حداد را مورد توجه قرار داد و افزود: تفاوت میان نصارا و مسیحیت یکی از مهمترین دیدگاه های این کشیش لبنانی است که بر اساس این دیدگاه از نگاه یوسف حداد نصارا آن دسته از یهودیانند که به حضرت عیسی(ع) ایمان آوردند و درباره او غلو نکردند و او را تنها روح الله و کلمه الله می­ دانستند. تمجید قرآن نیز از همین دسته است.

وی در ادامه سخنان خود با استناد به دیدگاه های یوسف حداد افزود: در قرآن تنها در آیات آغازین سوره روم به صورت گذرا مسیحیت رسمی را مطرح کرده است؛ گروه دیگری از مسیحیت هم که درباره حضرت عیسی غلو کرده و او را الله و ابن الله دانستند و معتقد به الوهیت و مسأله تثلیث شدند مورد نکوهش قرآنند.

حجت الاسلام فقیه ادامه داد: از دیدگاه یوسف حداد قرآن ترجمه و نسخه­ عربی "الکتاب" است و هیچ پیام جدیدی ندارد و ارکان اصلی آن دعوت به توحید، مسیح و انجیل است.

استاد حوزه و دانشگاه اسلام دعوت به نصرانیت، مسیحیت خاتم ­الادیان، حضرت مسیح خاتم ­الانبیاء و انجیل جامع­ترین کتاب آسمانی را از دیگر دیدگاه های این کشیش لبنانی عنوان کرد.

در ادامه این کرسی نقد و مناظره حجت الاسلام والمسلمین رضا خدری، مدیر حوزه علمیه بوشهر به ارائه نظریات خود پرداخت و گفت: بایستی موارد مختلف مخالفت ­های قرآن با تحریف­ های وارد شده در عهدین را برجسته کرد.

لزوم واکاوی مشکل تاریخی استناد مطالب قرآن به ورقه ­بن ­نوفل در مقابله با نظریه یوسف حداد و تأکید بسیار وی بر اینکه ورقه استاد پیامبر بوده و پیامبر مطالب قرآن را از او گرفته است از جمله نقدهای حجت الاسلام والمسلمین خدری به این موضوع بوده است.

 در ادامه این جلسه تعدادی از طلاب و اساتید حاضر به بیان نقطه نظرات خود پیرامون موضوع مطرح شده پرداختند.

لزوم برجسته کردن نوآوری های قرآن نسبت به احدین با تکیه بر نگاه دیگر مستشرقین در مقابله با یوسف حداد و لزوم طرح تحدی قرآن در نقد دیدگاه یوسف حداد از جمله نظرات طلاب و اساتید حاضر در جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha