جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شریعتی تبار

حوزه/ مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه اربعین حرکتی برای مقابله با ظالمان است، گفت: هدف از این حرکت و زیارت امام حسین(ع) یادآوری احیا و تبلیغ ارزش ها و پیام های نهضت عاشورا و قیام کربلا است.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار به مناسبت همایش از غدیر تا اربعین در مشهد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، پیرامون ظرفیت های موجود در کنگره عظیم اربعین برای گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی، نقش مراکزی دینی مانند بنیاد پژوهش ها به منظور بهره مندی بیشتر از این حرکت، گفت: به طور قطع یکی از رسالت های مهم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و سایر مراکز پژوهشی که در موضوع معارف اسلام و معارف اهل بیت (ع) کار پژوهشی، تحقیقی و ترویجی انجام می دهند، تامین نیازهای فرهنگی فکری جامعه است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: در کنار مسئله ترویج آموزه ها و پژوهش پیرامون منابع و معارف بنیادین اسلام، لازم است که به نیازهای روز فرهنگی جامعه هم توجه داشته باشند.

زیارت اربعین  مسئله مهم فرهنگ اسلامی ما است

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار یکی از این نیازها را قضیه اربعین و زیارت امام حسین(ع) در این روز عنوان و خاطر نشان کرد: اربعین و زیارت در این روز از مسائل بسیار مهم فرهنگی اسلامی و دینی ماست و در کلام امام عسکری(ع) یکی از نشانه های پنجگانه اهل ایمان و مومنان یاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه قضیه اربعین مانند عاشورا و زیارت عاشورا یک جریان  مستمر و پویاست  که به اربعین اول و اربعین همان سال شهادت  اختصاص ندارد، ابراز کرد: این امر خیلی مسئله ریشه ای و کلیدی است که در گذشته هم مورد توجه و عنایت بوده و بعد از سقوط  صدام و در پرتو تعالیم اسلامی و قرآنی و با الهام گرفتن از آن در زمینه سازی این حرکت بزرگ فرهنگی اثر گذار بوده است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بر گسترده و سازنده تر شدن راهپیمایی اربعین تاکید کرد و گفت: میلیون ها انسان عاشق و عارف و دلداده فرهنگ عاشورایی و حسینی از ایران، عراق و سایر کشورهای اسلامی و شیعی منطقه و از کشورهای غربی در این حرکت عظیم شرکت می کنند و طبیعی است که مراکزی مثل بنیاد پژوهش ها از جهاتی می توانند و باید در این فرایند فرهنگی اثر گذار باشند.

ترجمه تلخیص کتاب های اربعین توسط بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار با اشاره به فعالیت های بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: این بنیاد در این عرصه بر اساس مسائل مبنایی پژوهش هایی را به زبان روز انجام داده است که از جمله می توان به کتاب اربعین شهید قاضی طباطبایی که یکی از بهترین متون در زمینه زیارت اربعین می باشد، اشاره کرد که تلخیص و ترجمه شده است.

وی در توضیح مسئله دوم درباره برکات این حرکت فرهنگی خودجوش که در عشق به امام حسین(ع) و معرفت حسینی ریشه دارد، اظهار کرد: این آمادگی را داریم در زمینه این حرکت مردمی آرام و تاثیرگذار مطالعات و پژوهش های بیشتری داشته باشیم و آثاری را  عرضه کنیم.

فهم اربعین، نیازی برای نجات امروز بشر

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: پیام های نهضت امام حسین(ع) که در روز عاشورا و اربعین تجلی دارد به شیعه و حتی جهان اسلام اختصاص ندارد و در واقع یک نیاز برای بشریت به ستوه آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار با بیان اینکه پیام های عاشورا جهانی است، با اشاره به حاکمیت ظلم و استکبار در دنیای به ویژه عصر حاضر، بیان داشت: همان طور که در دعای اربعین می خوانیم، پیام امام حسین(ع) عزت و عدالت و زیر بار ظلم نرفتن است و ایشان خونش را در راه  خدا داد و برای اینکه بندگان خدا از جهالت و گمراهی نجات یابند.

وی گفت: باید زیارت و حرکت اربعین به عنوان یک ارزش دینی در احیای ارزش های اسلام ناب محمدی در عصر امروز است.

اربعین در همگرایی مسلمانان جهان موثر است

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه هدف از زیارت اربعین و امام حسین(ع)  یادآوری احیا و تبلیغ ارزش ها و پیام های نهضت عاشورا و قیام کربلا است، ابراز کرد: اگر اینها به درستی واقعا تبیین شود، نقش مهمی در هم گرایی شیعیان بلکه همه مسلمانان دارد زیرا همه مسلمانان محبت نسبت به اهل بیت(ع) را قبول دارند و یک اصل مشترک میان همه آنان است.

وی به تفکر سخیف وهابیت در شرک دانستن زیارت اشاره کرد و افزود: هدف ما در زیارت حرم پیغمبر(ص) و امام معصوم(ع) تجدید میثاق و بیعت است نه اینکه آنان را عبادت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار اظهار داشت: زیارت امام معصوم (ع) باید زمینه ساز وحدت، هم افزایی و همگرایی بیشتر مسلمانان باشد که البته این تاثیر را داشته است. در واقع شیعیان و  اهل سنت تنها گروهی نیستند که به زیارت امام حسین (ع) می آیند، بلکه غیر مسلمان ها هم در این برنامه مشارکت می کنند.

وی افزود: اگر ما زیارت اربعین را سنبل و نماد این پیام ها و ارزش های والای حسینی  بدانیم به این سمت حرکت خواهیم کرد که عاشورا و اربعین زمینه ساز جهانی شدن فرهنگ حسینی و عاشورایی و عامل وحدت و همبستگی برای مظلومان عالم در برابر یزیدیان و مستکبرین زمان خواهد بود.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه به تاثیر برگزاری مراسم اربعین و عاشورا در برخی از کشورها اشاره و بیان کرد: این امر که دولت ها و حکومت هایی مانند نیجریه و آل سعود با پدیده و حرکت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عاشورا و اربعین با حمله نظامی برخورد و رهبران شیعه را دستگیر می کنند یا به شهادت می رسانند به تفسیر غلط و دشمنی آنان با این قضیه ارتباط دارد.

دشمنان اسلام از اجتماع اربعین  می ترسند/اربعین عامل مقابله ظالمان است

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، درباره برداشت غلط برخی ها از مسئله اربعین گفت: یک عده از این افراد نادان، جاهل و متحجر فریب خورده اند و عمق مطلب را خوب نمی دانند و در نتیجه تفسیر بدی دارند و با آن دشمنی و به طور مثال به صف عزاداران امام حسین(ع) در پاکستان و برخی کشور های اسلامی حمله می کنند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که سردمداران این دشمی‌ها و در واقع عوامل اصلی و پشت صحنه مسئله فکری آنها احساس می کنند که اگر فرهنگ عاشورای حسینی و اربعین در جوامع منتشر و گسترده شود دست ستمگران و مستکبران از غارت اموال مظلومان و مسلمانان کوتاه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار توضیح داد: صهیونیست بین الملل، استکبار جهانی و عوامل اینها در منطقه مانند حکومت آل سعود می خواهند که فرهنگ عاشورا تبیین نشود و اقدامات خصمانه ای که امروز با مسلمانان در هر نقطه ای از جهان انجام می دهند جز با هدف اسلام ستیزی و از بین بردن نام عاشورا در دنیا نیست.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی یادآور شد: اگر بتوانیم پیام ها و درس‌های فرهنگ عاشورایی را به درستی در حرکت  اربعین  نشر دهیم و تدوین کنیم در واقع موجبات بیداری ملت ها را فراهم کرده ایم.

وی تا کید کرد: اربعین و فرهنگ عاشورای حسینی می خواهد از ملت های اسلامی و مظلومان حمایت کند و آن ها را از گرداب ظلم نجات دهد.

حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار خاطر نشان کرد: پیام عاشورا و اربعین برای مظلومان و مسلمانان اعم از شیعه و سنی، پیام آزادی، رحمت و عزت در برابر مستکبران و نظام سلطه است که با ظلم اعلام مخالفت می کند و اگر این پیام به درستی تبیین شود، به طور قطع نقش مهمی در اسلام هراسی و اسلام ستیزی خواهد داشت.

اربعین نجات بخش است

دیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه دشمنان اسلام با حربه اسلام ستیزی، اسلام هراسی و جریان داعش به دنبال ایجاد تفرقه در جهان اسلام هستند، افزود: اربعین با سبقه علمی و تاریخی خود می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد و چهره عزت، عدالت و رحمت را در مقابل استکبار ستیزی نشان دهد.

وی در پایان تصریح کرد: در واقع مهدویت با الهام گرفتن از دو پیام «غدیر و عاشورا» و «عاشور و اربعین» می‌خواهد به سمت نجات مستضعفان و بشریت زیر سلطه ستمگران حرکت کند.‌

انتهای پیام ۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha