جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کلید حل مشکلات جهان اسلام را سوق دادن مردم به امامت دانست و گفت: سازمان های امنیتی آمریکا و اسرائیل به این نتیجه رسیده اند که باید روی اعتقادات جوانان کار کنند و لذا اقدام به خلیفه تراشی کردند. اگر آثار ائمه(ع) را برای مردم و نسل جوان بیان کنیم، آنها دنبال خلیفه های جعلی نمی روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی شامگاه چهارشنبه در جمع اعضای برگزاری هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با بیان این که امامت و ولایت بزرگترین سرمایه بشریت، شیعه و دین است، اظهار داشت: ما برای سعادت خود در کنار قرآن کریم، طبق وصیت پیامبر گرامی اسلام(ص)، به ارتباط با امامت و معارف آنها نیاز داریم و برای این مدعا صدها دلیل داریم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: آنهایی که اصل ولایت اثنی‌عشری را قبول دارند،می‌توانند به این مسئله یقین داشته باشند که کلید حل مشکلات فردی، اجتماعی، سیاسی و... در تبعیت از ائمه اطهار و اهل بیت (ع) است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید فضائل ائمه اطهار(ع) که فهم آن برای همه میسور است در کنگره‌هایی همچون کنگره امام سجاد(ع) بیان شود.

وی با بیان این که نهج البلاغه با فطرت، عقل و ذوق بشر سازگاری دارد، تاکید کرد: ابن ابی الحدید عالم سنی است اما می‌گوید گاهی یک خطبه از نهج البلاغه را هزار بار خوانده‌ام، ائمه اطهار(ع) هر مطلبی که در هزار و ۴۰۰ سال گذشته بیان کرده‌اند امروز خلافی از هیچ موردی ثابت نشده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: ما باید محورهایی که بشر امروز به آن نیازمند است را از کلمات ائمه اطهار(ع) استخراج کنیم و در کنگره منسوب به امامان بیان کنیم، صحیفه سجادیه باید در کنار قرآن و نهج البلاغه قرار گیرد اما ظرفیت امام سجاد(ع) بیش از صحیفه سجادیه است و ما باید روایات امام چهارم که مطلبی در مورد نیاز بشر امروز در آن عنوان شده را در کنگره‌ها ذکر کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: برای نمونه نکاتی که امام سجاد(ع) در جهت بیماران، نیروهای نظامی و مسلح بیان می کنند را باید استخراج کنیم و همچنین ریشه‌های دینی این سیاست را در کلان امام سجاد(ع) بیابیم و بیان نمائیم.

وی افزود: در گذشته بزرگان اهل سنت از صدها کیلومتر مُحرِم می‌شدند و به زیارت امام رضا(ع) می‌رفتند و این نشان می‌دهد اهل سنت ایران محبت خاصی به اهل بیت(ع) دارند و این ریشه تاریخی دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دعاهایی چون صحیفه سجادیه را ترویج کنیم تا جوانان با این مفاهیم آشنا شوند و در دام دشمنان نیوفتند، گفت: این‌ها عالم ترین و باتقواترین افراد هستند و ما باید این مصادیق را در جامعه مطرح کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: هم شیعه و هم سایر مردم و پیروان دیگر مذاهب و اقوام از حقیقت صحیفه سجادیه دور هستند و لازم است در معرفی صحیفه سجادیه و اثرگذاری آن در فضای کنونی جامعه تلاش زیادی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مردم ما آنگونه که باید از صحیفه سجادیه اطلاع ندارند در حالیکه شیعه تلاش زیادی برای پیداکردن ادعیه منسوب به معصومین می کند بنابراین لازم است برای خود شیعه هم فکری شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اذعان به اینکه در مراکز علمی ما خبر چندانی از زبور آل محمد (ص) نیست، تصریح کرد: خبر تاسیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه بسیار مسرت بخش و ارزشمند بود، باید تلاش کنید تا نسبت به این کتاب ارزشمند که اخت القرآن نام دارد هم در حوزه های علمیه و هم در دانشگاه ها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه متاسفانه جامعه، اذکار و ادعیه را تنها برای رفع حاجت و نیاز دنیوی خود می خوانند، گفت: در اثرگذاری دعا برای قضاء حاجت هیچ تردیدی نیست، اما اثر بزرگ دعا این است که انسان ارتباط قوی با خدا پیدا می کند.

وی با بیان اینکه هرچه کلمات ائمه(ع) را بیشتر بین مردم ترویج کنیم، اعتقاد مردم به اصل امامت را بالا برده ایم، بیان داشت: وقتی دعاهایی را از ائمه(ع) برای مردم بیان می کنیم، به ارزش امامت پی می برند و لذا هرچه روی امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه بیشتر کار کنیم، حقیقت امامت بیشتر روشن می شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، کلید حل مشکلات جهان اسلام را سوق دادن مردم به امامت دانست و تاکید کرد: سازمان های امنیتی آمریکا و اسرائیل به این نتیجه رسیده اند که باید روی اعتقادات جوانان کار کنند و لذا اقدام به خلیفه تراشی کردند. اگر آثار ائمه(ع) را برای مردم و نسل جوان بیان کنیم، آنها دنبال خلیفه های جعلی نمی روند.

وی با بیان اینکه بقای امامت موجب بقای اسلام و انحراف از امامت موجب انحراف از اسلام است، گفت: ما در معارف دینی، موضوعی مهمتر از مساله امامت نداریم حتی توحید و نبوت در پرتو امامت معنا پیدا می کند، توحید، نبوت و اسلام به امامت گره خورده است و لذا باید امامت را شناخته و روی گفتار و رفتار امامان شیعه تحلیل کنیم.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: تحکیم اعتقاد مردم به امامت اثر مهم دعاست و اگر می خواهیم نظام محکمتر شود، باید اعتقاد مردم به اصل امامت بیشتر و در زندگیشان پررنگتر شود. بنابراین امامت تنها منحصر به نیمه شعبان و عاشورا نیست.

وی ادامه داد: باید کلمات ائمه(ع) را در جامعه وارد کنیم چون برای حل مفاسد اقتصادی و اخلاقی و اعتقادی جامعه نیاز است با صحیفه سجادیه ارتباط برقرار کنیم. صحیفه سجادیه صرفا کتاب دعا نیست بلکه معارف بلند دینی در قالب دعاست.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha