پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از آثار جدید موسسه دارالحدیث/ آیت الله ری شهری

حوزه/ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به پیام مهم واقعه مباهله، تصریح کرد: اولین پیام مهم این واقعه، دلیل قاطع بر حقانیت اهل بیت(ع) و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(ع) است و حضرت به واسطه آیه مباهله به حقانیت خلافت و امامت خود نزد خلیفه اول احتجاج کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محمد محمدی ری شهری، شامگاه چهارشنبه، در مراسم جشن بزرگ مباهله، در سالن اجتماعات شیخ صدوق(ره) حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، این گردهمایی را مقدمه تبیین یوم الله مباهله در جامعه دانست و اظهار داشت: این اقدامی که صورت گرفت، اقدام بسیار بجا و شایسته ای است زیرا واقعه مباهله از مباحث مهم جهان اسلام است.

وی ادامه داد: واقعه مباهله از یک سو به واقعه غدیرخم و آیه اکمال دین، و از سوی دیگر به جریان نزول آیه تطهیر و حدیث کسا مرتبط می شود. و این سه ماجرا با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ و نزدیک دارند. از این رو تاسیس بنیاد غدیر به همت آیت الله خزعلی(ره) مقدمه ای برای ماندگاری و تبیین این سه واقعه مهم خواهد شد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: ابعاد مهم واقعه مباهله هنوز برای بسیاری از آحاد جامعه ناشناخته است و اطلاع دقیقی از جزییات این واقعه ندارند. و لذا انتشار فرهنگ نامه مباهله که با عنایت خداوند متعال و به همت دارالحدیث انجام شد، مقدمه ای برای فرهنگ سازی مباهله شناسی بود.

وی با اشاره به اعتبار حدیث مباهله، عنوان داشت: منابع معتبر تفسیری، کلامی و تاریخی شیعه و سنی به تواتر حدیث مباهله را نقل و روایت کرده اند. حاکم نیشابوری که از محدثین اهل سنت است به تواتر بودن حدیث مباهله اذعان دارد.

آیت الله ری شهری ادامه داد: افرادی همچون ابن تیمیه که عناد داشتن او با اهل بیت(علیهم السلام) آشکار است، حدیث مباهله و اختصاص آن به پیامبر(ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را قبول کرده و آن را در اخبار حدیثی خود ذکر کرده است.

وی با اشاره به جزییات واقعه مباهله، گفت: گروهی از مسیحیان نجران همراه با چند تن از علما و اسقف‌هایشان مانند «عاقب» و «سید» برای تحقیق پیرامون حضرت محمد(صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله) و مباحثه و مناظره با او به مدینه آمدند. آنها به خدمت پیامبر رسیدند و مناظره را شروع کردند، و ضمن سخنان خود، عیسی(علیه‏السلام) را پسر خدا معرفی نمودند و دلیل آن‌ها همان تولد عیسی بدون پدر بود.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: خداوند متعال در آیات 59، 60 و 61 سوره آل عمران، در پاسخ آن‌ها فرمود «اِنَّ مَثَلَ عیسی عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ * الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرینَ * فَمَنْ حآجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْنآءَنا وَ أَبْنآءَکُمْ وَ نِسآءَنا وَ نِسآءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَه اللّهِ عَلَی الْکاذِبین؛ بی‏شک داستان عیسی نزد خدا مانند داستان آدم است که او را از خاک آفرید سپس به او گفت؛ باش پس موجود شد. حق از سوی پروردگار توست پس، از شک‏کنندگان نباش. پس هر کس با تو درباره او (عیسی) پس از دانشی که بر تو آمده ستیز کند، پس بگو؛ بیایید فرزندان ما و فرزندان شما و زنان ما و زنان شما و جان‌های ما و جان‌های شما را بخوانیم سپس مباهله (دعا و زاری) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار بدهیم».

وی اظهار کرد: در حقیقت داستان عیسی(ع) نزد خداوند همچون داستان آدم است که او را از خاک آفرید، یعنی اگر عیسی پدر نداشت آدم هم پدر و مادر نداشت و اگر بنا باشد که عیسی را به خاطر آن ویژگی پسر خدا بدانند، باید درباره آدم نیز چنین عقیده‏ای داشته باشید، بلکه آدم اولی است. درحالی که هر دو نفر مخلوق خدا هستند و خداوند با قدرت خود آن‌ها را به طور غیر معمول آفریده است.

تولیت حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: وقتی مسیحیان نجران این پاسخ خداوند متعال را که واقعاً مستدل و منطقی بود نپذیرفتند، پیامبر(ص) به دستور خداوند، آن‌ها را به «مباهله» دعوت کرد. به این صورت که آنها عزیزان خود مانند فرزندان و زنان و جانهایشان را بخوانند و این‌ها نیز چنین کنند، و روبروی هم قرار بگیرند و هر دو گروه دست به دعا بردارند و در پیشگاه خدا تضرع و زاری نمایند و طرف دیگر را نفرین کنند و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار بدهند.

وی گفت: وقتی پیامبر(ص) آن‌ها را به مباهله دعوت کرد و آن‌ها اطمینان خاطر و ثبات قدم پیامبر(ص) را دیدند، از او یک شب مهلت خواستند تا در این ‏باره بیندیشند. آن‌ها به قرارگاه خود برگشتند و راجع به پیشنهاد پیامبر(ص) با همدیگر مشورت کردند. اسقف بزرگ آنها گفت؛ فردا بنگرید اگر محمد(ص) با نزدیکان و خانواده خود برای مباهله آمد، از مباهله با او خودداری کنید ولی اگر با اصحاب خود آمد با او مباهله کنید.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اضافه کرد: فردای آن روز حضرت محمد(ص) را دیدند که همراه با حسن و حسین(ع) به عنوان فرزندان؛ و فاطمه زهرا(س) به عنوان زنان؛ و علی(ع) به عنوان جان پیامبر(ص) برای مباهله می ‏آید. در این لحظه اسقف بزرگ آن‌ها گفت؛ من قیافه ‏هایی را می ‏بینم که اگر از خدا بخواهند که کوه را از جای خود بکَند، کوه کنده می‏ شود، با آنان مباهله نکنید که هلاک می ‏شوید و تا روز قیامت یک نصرانی در روی زمین پیدا نمی ‏شود.

 وی با اشاره به پیام مهم واقعه مباهله، تصریح کرد: پیام مهم این واقعه، دلیل قاطع بر حقانیت اهل بیت(ع) و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی(ع) است. و حضرت علی(ع) به واسطه آیه مباهله به حقانیت خلافت و امامت خود نزد خلیفه اول احتجاج کردند. و دیگر ائمه(علیهم السلام) نیز از واقعه مباهله برای اثبات حقانیت خود احتجاج کردند.

313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha