چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام پناهیان

حوزه/ مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به این که نمی توان تنها با استفاده از برخی مطالعات حوزوی برای همگان نسخه نوشت، اظهار کرد: برخی افراد ظرفیت عقلی، اجتماعی یا فردی شان اقتضای دریافت هر سفارش و توصیه ای را ندارد، لذا باید به زبان روز و قابل فهم مخاطب و به دور از ایجاد سوء تفاهم سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، در همایش طلایه‌داران هدایت در مشهد با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی در تبلیغ ابراز کرد: بر اساس روایتی از امام علی(ع)، معرفت نفس به گونه ای دارای اولویت است که از شناخت خود تا معرفت انواع طبقات اجتماعی ادامه می یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد ظرفیت عقلی، اجتماعی یا فردی شان اقتضای دریافت هر سفارش و توصیه ای را ندارد، با بیان اینکه باید به زبان روز و قابل فهم مخاطب و به دور از ایجاد سوء تفاهم سخن گفت، اظهار کرد: نکته دیگر این است که نباید به علت اختلاف آرا و فاصله اعتقادی از سایرین دوری کرد بلکه انسان مومن به دنبال جذب افراد است.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها  ابراز کرد: اگر مخاطب شناسی به طور درست انجام شود، دایره مخاطبان افزایش می‌یابد و انسان شخصیت های مختلف را درک می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، توجه به اخلاق را یکی از موارد مهم در تبلیغ دانست و یادآور شد: از آنجا که ضعف نفس موجب گناه می‌شود، باید نسبت به این امر دقت کرد.

وی اضافه کرد: علم روانشناسی معتقد است رفتار انسان موجب اعتقاد ورزی و باورمندی افراد می شود و سبک زندگی شکل می گیرد؛ یعنی در واقع آدمی آنگونه که می اندیشد، زندگی می کند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه با اشاره به برخی از دروسی که در حوزه علمیه خوانده می شود ولی به طور مستقیم در جامعه کاربردی نیست، اظهار کرد: بیشتر مردم جهان بدون آموزش دینی به نبوت و بر اساس فطرت به عدالت خدا و معاد معتقدند و به همین علت مشکل اصلی ایمان نیست بلکه تقوا و افزایش انگیزه تقواست.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان افزود: تقوا با سختی همراه است و از آنجا که رسالت مبلغ برطرف کردن فریب می باشد، آنان می باییست این امر را که بی تقوایی سخت تر از تقوا داشتن است، بیان کنند.

وی توضیح داد: ذهن بیشتر مردم شبهه دار نیست و نمی توان تنها با استفاده از برخی مطالعات حوزوی برای همگان نسخه نوشت، بلکه باید تقوا و اهمیت مدیریت رنج انسان را در این دنیا تبیین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه اصلی ترین نکته در صدر اسلام نسبت به سیاست بود، گفت: ایمان، موضوع مهمترین قسم قرآن است در واقع این کتاب الهی اینگونه تعبیر می کند که وقتی پیامبر خدا حکمی را بیان و در دل فرد نسبت به آن ذره ای احساس سستی راه یابد، به خدا ایمان ندارد.

این کارشناس دینی با اشاره به عهدنامه عقبه دوم پیامبر(ص) با برخی مردم یثرب، اظهار کرد: نخستین کاری که آن حضرت انجام دادند تعیین مسئول بود یعنی حتی قبل از اینکه وارد مدینه شوند، کاری سیاسی انجام دادند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با اشاره به حدیث « العلما ورثة الانبیا»، گفت: روحانیت ادامه دهنده مسیر پیامبران هستند و به همین علت با توجه به سیره رسول خدا(ص) باید سیاسی باشند.

گفتنی است، امسال 3 هزار مبلغ خراسان رضوی در ایام دهه اول ماه مبارک رمضان به مناطق مختلف سطح کشور اعزام می شوند.

 

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha