جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله نوری همدانی در لبنان

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: شما طلاب علوم دینی باید در آینده فقیه و چراغی برای جهان اسلام باشید زیرا علم فقه، رکن است و فقیه رکن اجتماع است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» از بیروت، مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های وابسته به جامعة المصطفی در لبنان با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان برگزار شد حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: حوزه های علمیه از زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) برقرار بوده و این فعالیت ادامه داشته و خواهد داشت.

ایشان افزودند: فعالیت در حوزه های علمیه دارای دو مرحله است؛ در مرحله اول طلاب باید به سلاح علم و تقوی مجهز شوند و در مرحله دوم وارد اجتماع شده و خدمات فرهنگی و علمی انجام دهند.

موازین طلبه بودن باید دانسته و رعایت شود

معظم له در ادامه سخنان خود به بیان ضرورت های تحصیل علم در حوزه های علمیه پرداخته و تاکید کردند: هر شغلی موازینی دارد و طلبگی هم موازینی دارد که باید رعایت شود و اصل اول در طلبه بودن اخلاص است که طلبه بودن باید با اخلاص آغاز شود و با آن همراه باشد و از این رو همه ما باید جوانی و نیروی خود را برای خدمت به اسلام آماده کنیم و توجه داشته باشیم که بدون اخلاص، علم برکت ندارد.

اخلاص، شرط مهم طلبگی

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطر نشان کردند: در کتاب های مهم اخلاقی مانند منیة‌المرید و آداب المتعلمین از اخلاص به عنوان شرط مهم تحصیل علوم دینی یاد شده است. راه طلبگی راه شیخ طوسی ها و شیخ صدوق ها است و از این رو باید با همت بلند گام برداریم تا ما هم به آن موقعیت برسیم.

ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت کوشش، جدیت و تلاش در راه طلبگی گفتند: افراد سست و تنبل در هیچ کاری موفق نمی شوند و امام صادق علیه السلام در روایتی ما را از تنبلی و سستی برحذر داشته و فرموده اند إیّاک وَ الکسَل.

اهمیت یادگیری دقیق ادبیات عرب

این مرجع تقلید شیعه ادامه دادند: نظم از اصول است و داشتن برنامه دقیق، در هر کاری موجب توفیق می شود.

معظم له در ادامه سخنان خود طلاب را به فراگیری عمیق و دقیق ادبیات عرب توصیه کردند و افزودند: اگر ادبیات عرب کسی ناقص باشد، حتی اگر 50 سال هم درس بخواند، عالم محقق نخواهد شد.

 

پیمودن راه طلبگی بدون سحرخیزی مشکل است

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت تهذیب و اخلاق گفتند: تمام فعالیت ها باید با سحرخیزی، تهجد و نماز شب همراه باشد، زیرا سحرخیزی نورانیتی در دل انسان ایجاد می کند که بدون آن نورانیت، پیمودن راه طلبگی مشکل است و در قرون گذشته علما به طلابی که اهل نماز شب نبودند درس نمی دادند، زیرا از نظر علما سحرخیزی موجب آمادگی پذیرش علوم دینی در طلاب می شود.

ایشان افزودند: شما طلاب علوم دینی باید در ادامه فقیه و چراغی برای جهان اسلام باشید، زیرا علم فقه، رکن است و هرکدام از شما باید سعی کنید فقیه شوید که فقیه رکن اجتماع است.

معظم له یادآور شدند دشمن سعی می کند فقه را در عبادت های فردی خلاصه کند، اما فقه یعنی فهم دقیق تمام ابعاد اسلام.

ده فصل کلی فقه که طلاب باید فرا بگیرند

این مرجع تقلید ادامه داد: بنده تمام فقه را در ده فصل خلاصه کرده ام که اولین فصل، معارف اعتقادی است که در علم کلام مطرح می شود و دومین فصل معارف عبادی است که رابطه ما را با خداوند متعال محکم می کند و سومین فصل نیز معارف اخلاقی است که به ملکات روحی و اخلاقی مربوط می شود و فصل چهارم، معارف اقتصادی است که به کسب و کار و ثروت مربوط است و پنجم، امور مدنی است که به کیفیت معاشرت در تمام جهات زندگی در داخل و خارج خانواده می شود و ششم، فرهنگی و هفتم سیاسی است، چون اسلام می خواهد جامعه را اداره کند و هشتم حکومتی است، زیرا اسلام ولایت فقیه و حکومت دارد می خواهد سرنوشت مردم به دست پیامبر، امام یا نائب او باشد و فصل نهم قضایی و قضاوت و فصل دهم جهاد است که البته مراد ما از جهاد، جنگ افروزی نیست و شرح آن در محل خود می آید.

حضرت آیت الله نوری همدانی تاکید کردند: شما طلاب باید در تمام این زمینه ها فقیه باشید تا بتوانید این معارف را به جهان عرضه کنید و بدانید که معارف اسلام پاسخگوی تمام مشکلات است و درد دنیا این است که این معارف را نمی داند.

علمای لبنان مایه افتخار هستند

ایشان با اشاره به حضور علمای بزرگی در لبنان گفتند: اینجا علمای بزرگی دارد از شیخ بهایی، امام موسی صدر، سید شرف الدین و محقق کرکی گرفته تا سید عباس موسوی و سید حسن نصرالله که همه مایه افتخار ما هستند و خدمات زیادی به اسلام کرده اند.

این مرجع تقلید در ادامه به تبیین بخش دوم رسالت طلبگی یعنی ورود به اجتماع و خدمت به مردم پرداخته و گفتند: پس از اینکه درس خواندید و به یک عالم متواضع تبدیل شدید، باید به سه نکته توجه داشته باشید: فعالیت های حوزوی، خدمت به مردم و مبارزه با دشمنان.

ایشان افزودند: شما باید به عنوان یک عالم اسلامی در مسیر تحقیق، تصنیف و تالیف بردارید و به ساماندهی حوزه های علمیه توجه داشته باشید و در زمینه خدمت به مردم نیز باید آنها را راهنمایی کنید و در کنار مردم باشید.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطر نشان کردند: مبارزه با دشمن همیشه بوده و هست و هیچ وقت نباید از دشمن غافل شویم و طلاب نیز همواره باید به فکر مبارزه با دشمنان باشند، زیرا دشمنان ما همیشه در کمین نشسته اند و به شکل های مختلفی با ما مبارزه کرده اند.

اسلام به مرزبانان فرهنگی نیاز دارد

ایشان افزودند: همان گونه که مرزهای جغرافیایی نیازمند مرزبان است، اسلام نیز مرزبان فرهنگی نیاز دارد تا مرزهای فرهنگی را بشناسد و علاوه بر این به مرزبان سیاسی نیز نیازمند است.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین بی نیاز مسئول نمایندگی جامعة المصطفی در لبنان در سخنانی ضمن خیرمقدم به حضرت آیت الله نوری همدانی، سال جدید تحصیلی را به طلاب، فضلا و اساتید حوزه های علمیه تبریک گفت.

در پایان این مراسم نیز از تعدادی از طلاب ممتاز سال تحصیلی گذشته توسط حضرت آیت الله نوری همدانی و سفیر کشورمان در لبنان قدردانی شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha