جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تابستان داغ

حوزه/ آسیب اجتماعی مد نظر «تابستان داغ» طلاق است، معضلی که متاسفانه جامعه ما را آزار می دهد،اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد، آن نیز اینکه چرایی رخ دادن طلاق فقط در رفتارهای زن و شوهر نشان داده می شود، در صورتی که اصل موضوع را باید در سبک زندگی خانواده هایی که درگیر این مشکل می شوند، جستجو کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایرج زاد، فیلمی سینمایی است که چندی است روی پرده سینماهای سراسر کشور است. این فیلم از بازی بازیگران خوبی بهره می برد که در این کار، بازی متوسط از خود نشان می دهند، دلیل این اتفاق را هم می توان در فیلمنامه تکراری  جستجو کرد که بارها در اشکال مختلف تصویر شده اند؛ کارهایی که عموما در پی نشان دادن تصویری تلخ از جامعه خود دارند!

تماشاگر بداند، وقتی مشکلی وجود دارد، راه رهایی از آن نیز هست‌

البته ممکن است این سوال پیش آید که فیلم های اجتماعی عموما چنین خاصیتی دارند، برای همین مگر می توان فیلم های مورد نظر را بدون تلخی قصه، جلوی دوربین برد؟ این پرسش در جای خود صحیح است، اما به شرطی که در این قبیل آثار در کنار نشان دادن ضعف ها، امید نیز در فیلم مد نظر قرار گیرد. دلیل این شرط (بودن امید در فیلم) نیز این است که تماشاگر بداند، وقتی مشکلی وجود دارد، راه رهایی از آن نیز هست‌.

آسیب اجتماعی مد نظر «تابستان داغ» طلاق است، معضلی که متاسفانه جامعه ما را آزار می دهد،اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد، آن نیز اینکه چرایی رخ دادن طلاق فقط در رفتارهای زن و شوهر نشان داده می شود، در صورتی که اصل موضوع را باید در سبک زندگی خانواده هایی که درگیر این مشکل می شوند، جستجو کرد.

دور شدن از سبک زندگی ایرانی اسلامی، دلیل اصلی مشکلات اجتماعی است

در عموم فیلم های اجتماعی که «تابستان داغ» نیز یکی از آنهاست، جایگاه سبک زندکی مشخص نیست، چون الگوهایی که برای ارزیابی مشکلات پیش آمده مد نظر قرار می گیرد ریشه در باورهای غربی دارد، در صورتی که اگر بخواهیم علمی و دقیق پیرامون موضوعات مطرح شده در این قبیل کارها دقیق شویم، متوجه خواهیم شد که دور شدن از سبک زندگی ایرانی اسلامی، دلیل اصلی مشکلات پیش آمده است.

حال ممکن است سوالی دیگر پیش آید که چگونه فیلمسازی که در جامعه ایرانی اسلامی تربیت یافته در کار خود به الگوهای بومی خود بی توجه است؟ جواب این سوال کاملا روشن است، آنهم اینکه فیلمسازانی که در این حوزه فعالیت می کنند، عمدتا موفقیت در جشنواره های خارجی را مد نظر دارند برای همین هم با شاخصه های آنها فیلم خود را جلوی دوربین می برند!

دوری از سبک زندگی ایرانی اسلامی در برخی فیلمهای سینمایی

نکته دیگر ی که حتما باید به آن دقت نظر داشت این امر است که دوری از سبک زندگی ایرانی اسلامی در فیلم هایی نظیر «تابستان داغ» به نوعی باعث دور شدن مخاطب از فیلم های اینچنینی می شود. گواه این مدعا را به خوبی می توان در فروشی که این دست تولیدات در گیشه دارند مشاهده کرد.

دو ایراد دیگری که برای این فیلم می توان متصور شد و به نوعی به وجه فنی کار نیز بر می گردد، به فیلمنامه مربوط می شود، ابتدا این که در فیلم شخصیت های غیر ضروری در فیلم وجود دارد، به نحوی که نبودشان تاثیری در سرانجام فیلم ندارد. مطلب دیگر این که کارگردان می خواهد  نبودن انسجام قصه را با به تصویر کردن عکس العمل بازیگران در مقابل مشکلات پوشش دهد، اقدامی که می توان از آن به عنوان فریب تماشاگر که رویکردی رایج در سینمای هند است، مشاهده کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha