شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کارگاه آموزشی «اکتشاف هنر اسلامی همراه با فرزندتان»

حوزه/ موزه اسلام آقاخان در تورنتوی کانادا، کارگاه آموزشی جدیدی با عنوان «اکتشاف هنر اسلامی با فرزندتان» را برای آشنایی والدین و فرزندان‌شان با فرهنگ و تمدن غنی اسلامی ارائه کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، موزه آقاخان در تورنتوی کانادا، کارگاه آموزشی جدیدی با عنوان «اکتشاف هنر اسلامی همراه با فرزندتان» را برای والدین و کودکان‌شان برگزار کرده است. این کارگاه در تاریخ 4ام اکتبر 2017 با همکاری و هماهنگی هیات مدارس منطقه تورتنو» برگزار خواهد شد.

در همین راستا کارکنان موزه آقاخان اعلام کردند قصد دارند تخصص خود را در زمینه هنرهای گوناگون تمدن اسلامی به اشتراک گذاشته و به والدین مسلمان کمک کنند میان هنر و رشته‌های مختلف پایه یعنی «علم، فناوری، مهندسی و ریاضی» ارتباط برقرار سازند. بررسی این ارتباطات منجر به درک بیشتر در این رشته‌ها و دانستن مفاهیم و پل‌های میان فرهنگ‌های مختلف می‌گردد.

این کارگاه همچنین فرصت متفاوتی برای والدین فراهم می‌کند تا در مورد آثار هنری و مصنوعات تمدن‌های اسلامی در موزه آقاخان بیشتر آموخته و در عین حال با همراهی فرزندشان یک قطعه هنری خلق کنند. گفتنی است این تجربه می‌تواند تعامل مثبتی میان والدین و فرزندان آن‌ها از طریق خلاقیت و هنر ایجاد کند.

موزه آقاخان

موزه آقاخان موزه‌ای در زمینه هنر و فرهنگ اسلامی واقع در تورنتو، کانادا است. این موزه توسط بنیاد آقاخانن سرمایه‌دهی شده و شامل آثار هنری شاخص و میراث فرهنگی تمدن‌های اسلامی است. این آثار از مجموعه شخصی کریم آقاخان، مؤسسه مطالعات اسماعیلی، و مجموعه شخصی صدرالدین آقاخان، عموی کریم آقاخان، گردآوری شده‌اند و نمایانگر پیشرفت‌های مسمانان در زمینه‌های گوناگون هنری و علمی در طول تاریخ هستند.

موزه و مرکز اسلام اسماعیلی مجاور آن، در زمینی به مساحت تقریبی ۷ هکتار و با هزینه ۳۰۰ میلیون دلار کانادا بنا شده و هدف آن جذب بازدیدکننده تا مرز ۲۵۰ هزار نفر در سال است.

آثار نگه داری شده در موزه آقاخان

در موزه ی آقاخان مصنوعات مربوط به سنت های فکری، فرهنگی، هنری و مذهبی جوامع مسلمان در گذشته و حال نگهداری می شوند. اشیایی که در این مکان در معرض دید قرار دارند مربوط به همه ی دوره های تاریخ اسلام می‌شوند و تلاش شده تا اشیایی انتخاب شوند که از نقاط مختلف دنیا به دست آمده اند و معرف انواع هنر و فرهنگ اسلامی باشند. هم اکنون ۱۰۰۰ شی در موزه آقاخان در معرض دید عموم قرار دارند و به احتمال زیاد در آینده بر شمارشان افزوده می شود. از جمله اشیای مهم این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره نمود: نسخ خطی کهن، آلات موسیقی، مصنوعات سرامیکی، ظروف فلزکاری شده، نقاشی های گوناگون، پوشاک

مهره هایی از جنس طلا و نقره، عتیقه های لوکس و چوبی.

کتاب قانون ابوعلی سینا

در این مجموعه اولین نسخه‌ی قانون در طب ابوعلی سینا نیز نگهداری می شود که حدودا متعلق به سال ۱۰۵۲ میلادی است. همچنین نسخه های خطی قدیمی زیادی از قرآن کریم نیز در موزه ی آقاخان نگهداری می‌گردند که از مهم ترین آن ها می‌توان به قرآن آبی اشاره نمود که متعلق به قرن ۸ و ۹ یا ۱۰ هجری می باشد و در آفریقا یافت شده است و احتمالا برای خلفای فاطمی ساخته شده بود.

موزه آقاخان کانادا

موزه آقاخان کانادا

موزه آقاخان کانادا

موزه آقاخان کانادا

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha