پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش «حوزه علمیه و جمعیت»_آیت‌الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: ارائه تسهیلات ازدواج و کمک به درمان ناباروری از جمله اقدامات مهمی است که باید انجام بگیرد؛ چرا که نزدیک به ۱۰ میلیون جوان در سن ازدواج و بیش از ۲ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت‌الله علیرضا اعرافی  ظهر امروز در همایش «حوزه علمیه و جمعیت» که در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: این همایش برای تحقق بخشی از منویات رهبری معظم انقلاب در زمینه جمعیت تشکیل‌ شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: باید قوانین جدیدی در زمینه فرزندآوری ارائه شود، چراکه بسیاری از قوانین موجود در زمینه جمعیتی  مشکل‌دار است.

نگاه فقه درباره جمعیت

آیت الله اعرافی افزود: نگاه فقه اسلام درباره جمعیت موضع روشنی است و ازدیاد نسل و تکثیر در درجه اول مورد تأکید فقه اسلامی است.

وی با بیان اهمیت تکثیر جمعیت در اسلام گفت: نگاه به فرزندآوری در منطق اسلام در حد مستحب مؤکد است و آیات و روایات در باب بسیار زیاد است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر عناوین ثانویه اسلامی تصریح کرد: در احکام ثانویه اسلامی اهمیت و توجه به برخی مسائل بیشتر می‌شود که از اعتبارات عقلی کمک می‌گیرد که امروز بحث جمعیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: تبلیغات نسبت به ازدیاد جمعیت در منطق اسلام به دو گونه تشویق به ازدواج و نهی از زندگی مجردی در احکام اسلامی وارد شده که با نگاهی نظام‌ساز می‌توان نسبت به اهمیت ازدواج در منطق اسلام پی برد.

وی ادامه داد: در آستانه ایام تبلیغی ماه محرم باید مبلغان نسبت به‌ضرورت تبلیغ در افزایش متوسط جمعیتی آگاهی کافی داشته باشند تا جامعه هدف خود را به‌درستی با مخاطرات ناشی از روند کنونی جمعیتی آشنا سازند.

مقوله جمعیت با امنیت آینده کشور گره خورده است

امام‌ جمعه قم تأکید کرد: مقوله جمعیت و خانواده یک مقوله بسیار مهم و راهبردی است که با آینده کشور و امنیت آن گره‌ خورده است که انتظار از مراکز علمی کشور تولید مستمر علم و آگاهی در زمینه تهدید جمعیتی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: باید جامعه از نگاه حداقلی و کنترل جمعیت به‌سوی  نگاه حداکثری در فرزندآوری تغییر پیدا کند که نیاز به یک فرهنگ‌سازی قدرتمند و اصولی دارد.

عضو شورای عالی حوزه با تأکید بر اهمیت مسئله تهدید جمعیتی ادامه داد: باید آمارها و سبک زندگی معطوف اسلامی به‌صورت مستمر ارائه شود تا در دراز مدت بتوان به یک‌راه حل درست و کاربردی دست‌ یافت.

در برابر نفوذ فرهنگی باید هوشیار بود

امام‌جمعه قم با اشاره به مسئله نفوذ فرهنگی تأکید کرد: باید در برابر نفوذ فرهنگی غرب در جا انداختن فرهنگ زندگی غربی در کشور هوشیار بود همچنین باید قوانین جدیدی در این زمینه ابلاغ شود، چرا که بسیاری از قوانین موجود در زمینه جمعیتی  مشکل‌دار است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: ایران به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و مبارزه با استکبار جهانی یک الگو در جهان معاصر است و خیل عظیم هجمه‌ها نیز علیه انقلاب است بنابراین مسئله جمعیت در این‌ بین یک مسئله کاملاً راهبردی است که شکست در این سنگر آثار زیان‌بار و جبران‌ناپذیری دارد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha