جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مسلمانان میانمار

حوزه/ نشست بررسی و تحلیل وضعیت مسلمانان میانمار با حضور طلاب، اساتید و دانش پژوهان موسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر حاتمی راد در  نشست بررسی و تحلیل وضعیت مسلمانان میانمار   به حدیث «القلب حرم الله فلا تسكن حرم الله غير الله» اشاره نمود و اظهار داشت: بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) دل حرم خداست، لذا در حرم خدا، نباید غير خدا را ساكن نمود.

وی به تعبیر مقام معظم رهبری در رابطه با این حدیث امام صادق(علیه السلام) اشاره نمود و اظهار داشت: گاهی دل وسیله ای می شود که انسان را به اوج معنویت می برد و گاهی تبدیل به چیزی می شود مثل سنگی در پای آدمی که انسان را به اعماق دریا سوق داده، غرق می کند و باعث سقوط انسان می شود.

این محقق و پژوهشگر عرصه بین الملل در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مسلمانان میانمار، به قتل عام های صورت گرفته در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: سکوت جامعه بین الملل یک سکوت مشکوک است.

وی با بیان این که ماجرای قتل عام مسلمانان میانمار، بار اول نیست که تکرار می شود، ابراز داشت: در سالیانی نه چندان دور مسلمانان صربستان توسط صرب ها در مقابل چشم سازمان بین الملل و در قلب اروپا قتل عام شدند.

سخنران این نشست با اشاره به این که قتل عام پاراچنار در پاکستان نمونه دیگری از کشتار مسلمانان توسط وهابیون بود، تصریح کرد: کشتار در عراق توسط صدام و بمباران شیمیایی که منجر به قتل عام 5000 غیر نظامی گردید، از دیگر مصادیقی است که می توان نام برد.

دکتر حاتمی راد ضمن بررسی وضعیت جغرافیایی کشور میانمار یادآور شد: میانمار همان برمه قدیم است و در شرق آسیا با جمعیت بالغ بر 75 میلیون نفر قرار دارد. تنگه مالاکا میانمار بعد از تنگه هرمز، بزرگترین تنگه انرژی دنیاست و لذا منطقه استراتیژیکی به شمار می رود؛ چون به نفت و دریا دسترسی دارد و در 10 الی 15 سال اخیر در این کشور نفت و گاز کشف شد و عمدتا در محل سکونت مسلمانان قرار دارد.

وی به سکوت مدعیان حقوق بشر در مواجهه با فجایع صورت گرفته در میانمار اشاره نمود و ابراز داشت: مجبور کردن مسلمانان به کوچ اجباری به بنگلادش؛ در صورتی که بنگلادش اجازه ورود به این منظقه را نمی دهد، جانشین کردن بودایی های تندور به جای مسلمانان در این منطقه با به آتش کشاندن خانه های مسلمانان و نسل کشی در این منطقه را از مهمترین مصادیق فشار دولت میانمار به مسلمانان روهینگیا عنوان کرد.

سخنران نشست ادامه داد: ده ها گور دسته جمعی توسط عده ای در مالزی و تایلند کشف شده که قاچاقچیان اعضای بدن آنان را به صلاخی کشیده  و گورهای دسته جمعی ایجاد کرده بودند.

حاتمی راد به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با وقایع میانمار اشاره نمود و گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همواره بر محکومیت هرگونه ظلم در جهان تأکید نموده، فشار سیاسی و اقتصادی جهان اسلام به دولت بی‌رحم میانمار را چاره کار می دانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha