جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت السالام مهرارا

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین گفت: احترام و نیکی به پدر و مادر یکی از اصول بسیار مهم و ارزشمند اخلاقی است که ائمه اطهار(ع) در گفتار و کردار خود اهمیت زیادی به آن داده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام اسد الله مهر آرا، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه صالحیه قزوین گفت: احترام به پدر و مادر معنی گسترده و وسیعی دارد به طور خلاصه هر شکل  وهر نوع بی احترامی و هر چیزی که موجب ناخشنودی و نارضایتی آنها شود، باید از آن دوری جست و در برابر آنها کاملاً خاضع وخاشع باشیم.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین خاطرنشان کرد: در آیه ۱۴۱۵ سورۀ مبارکۀ لقمان، درباره نعمت وجود پدر و مادر و زحمات و خدمات و حقوق آنها و نیز قرار دادن شکر پدر و مادر در کنار شکر الله آمده است «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ / و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردار شد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در دو سال است [آرى به او سفارش كرديم] كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است».

وی افزود: نیکی به پدر و مادر آن قدر مهم است که در قرآن در کنار توحید توصیه شده و در احادیث نیز احسان به والدین بسیار سفارش شده و نگاه رحمت به والدین، پاداش حج داشته  ورضایت آن دو، رضای الهی است و خشم آنان خشم خداست و احسان به پدر و مادر عمر شخص را طولانی می کند و سبب می شود که فرزندان او هم به وی احسان کنند.

حجت الاسلام مهر آرا اظهار کرد : قرآن کریم در ضمن چند آیه پس از دعوت به خداپرستی و توحید و شریک قرار ندادن برای خدای متعال سفارش اکید به نیکی پدر و مادر می کند و این تعابیر نشان از اهمیت نیکی کردن به پدر و مادررا نشان می دهد.

 

استاد حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: قرآن به حقوق پدر و مادر آن چنان اهمیت می دهد که در چند مورد بعد از نهی از شرک به خداوند، احسان و نیکی به پدر و مادر را سفارش می کند.

وی خاطرنشان کرد: در روایتی حضرت امام صادق (ع) در جواب این سؤال که کدام اعمال برترند؟ می فرمایند: "نماز اول وقت، نیکی به والدین و جهاد". آوردن نیکی به پدر و مادر بعد از نماز اول وقت و قبل از جهاد نشان از اهمیت آن نزد ائمه(ع) دارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha