جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام حسین علیه السلام

یک خطیب حوزوی با بیان اینکه امام حسین (ع) مشتری اخلاص است، گفت: به دنبال عیب‌جویی از رفتار و عمل دیگران نباشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام حسن جمشیدی، در جمع عزاداران هیئت لوالزینب (س) سمنان با اشاره به ویژگی‌های عاشقان سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: امام حسین (ع) مشتری اخلاص است و اهل‌بیت (ع) در این مجالس می‌دانند که به چه کسانی بها بدهند و به چه کسانی بها ندهند و افرادی برگ قبولی نوکری را دریافت می‌کنند که از اخلاص بیشتری برخوردار هستند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در مدرسه‌ای اگر شاگردی دغدغه درس و مطالعه داشته باشد و تلاش و کوشش کند، هرچند که از نمره بالایی برخوردار نباشد نسبت به کسی که از نمره بالایی برخوردار بوده اما مطالعه و درس وی برایش مسأله‌ای روزمرگی است بیشتر مورد توجه معلم است.

وی با اشاره به روایت امیرالمؤمنین امام علی (ع) که فرمودند «خوش به حال کسی که عملش را برای خداوند متعال خالص گرداند»، افزود: وجود انسان باید وقف خداوند متعال و دستگاه اهل‌بیت (ع) شود و در ماه محرم باید پایین‌ترین حد معرفت انسان نسبت به سیدالشهدا (ع) مشکی پوشیدن باشد.

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینکه خداوند متعال خریدار اعمال با اخلاص بندگان خود است، گفت: اخلاص نشانه‌های مختلفی دارد که باید این نشانه‌ها را در خودمان تمرین کنیم.

وی با اشاره به اولین نشانه اخلاص افزود: اولین نشانه اخلاص و فرد مخلص این است که تعریف و تمجید و یا حتی غیبت و بدگویی دیگران در او بی‌تأثیر باشد. دومین نشانه اخلاص و فرد مخلص این است که از عیب‌جویی و پرداختن به عیوب دیگران خودداری کند و به دنبال عیب‌جویی از رفتار و عمل دیگران نباشد.

این کارشناس مذهبری بیان کرد: متأسفانه در جامعه امروز مرسوم شده است که بسیاری از خانواده‌ها نسبت به خانواده‌ها و یا دیگر اقوام عیب‌جویی می‌کنند و با برتربینی خود، از پرداختن به عیوب خود غافل می‌شوند.

حجت‌الاسلام جمشیدی اظهار کرد: عیب‌جویی و برتر دانستن خود توسط برخی و زوم کردن بر عیوب و مشکلات دیگران، عمل قبیح و زشتی محسوب می‌شود که این باید این عیب را در خودمان اصلاح کنیم.

وی با اشاره به روایت امیرالمؤمنین امام علی (ع) که فرمودند «خوش به حال کسی که از عیب و عیوب دیگران غافل و به عیب خود بپردازد»، افزود: باید در خودمان تمرین کنیم تا از عیب و عیوب دیگران غافل شویم و به عیب خودمان بپردازیم.

این کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر اینکه انسان با اخلاص باید اهل گذشت و فراموش کردن خطا دیگران باشد، گفت: حرکت امام حسین (ع) در کربلا برای حر و فراموشی اشتباهات گذشته وی عملی عین اخلاص از سوی سیدالشهدا (ع) بود.

وی با اشاره به روایت امام صادق (ع) که فرمودند «عمل خالص آن عملی است که توقع نداشته باشی جز خداوند متعال کسی تو را حمد کند»، افزود: نباید از دیگران توقع سپاسگزاری و تشکر در قبال اعمالمان داشته باشیم و اگر دیگران از اعمال ما تعریف و تمجید کردند نباید خشنود شده و یا اگر بدگویی کردند ناراحت نشویم.

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینکه توقع داشتن از دیگران انسان را بیچاره می‌کند، گفت: از همه توقع تعریف و تمجید داریم، اما به سراغ تعریف و تمجید حجت بن‌الحسن امام زمان (عج) از اعمال و رفتارمان نرفتیم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha