چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمدیان

حوزه/امام‌جمعه اسفراین گفت: بدترین نوع بیچارگی فقر فکری است، بنابراین امداد فکری در مرتبه اولی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قدیر محمدیان، صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه برادران و خواهران اسفراین اظهار داشت: بدترین نوع بیچارگی فقر فکری است، ازاین‌ رو امداد فکری در مرتبه اولی قرار دارد.

وی با بیان اینکه بهترین کفالت، کفالت روحانی، فکری و  رهایی دادن از آتش جهل است، افزود: غذای فکر همان علم است، ازاین‌رو کسب علم و دانش بسیار ضروری و مهم است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی اسفراین تصریح کرد: ناگفته پیداست که علم و فکر غذای روح است، آدمی باید به همان اندازه که درباره معاش‏ خود فکر می‏کند درباره غذای روح خود نیز بیندیشد و همان مقدار مراقبتی‏ که در غذاهای جسمی لازم و ضروری است ، در غذاهای روحی نیز لازم و ضروری‏ است .

وی ادامه داد: در روایتی امام علی علیه‌السلام می‏ فرماید :«چرا مردم اگر در شب تاریک آن‌ها را بر سر سفره‏ای بنشانند ، تا چراغ را روشن نکنند دست به غذا دراز نمی‏کنند و اما اگر بر سر سفره فکری‏ بنشینند هیچ در اندیشه نمی‏شوند که چراغ عقل را روشن کنند تا با چشم‏ بصیرت ببینند این غذای روحی که وارد روحشان می‏شود چه نوع غذایی است»

امام‌جمعه اسفراین با اشاره به جایگاه علم و عالم در مکتب اسلام گفت: ارزش و اعتبار عالم و دانشمند به علم و دانش اوست و اين يک تصادف نيست که در کتاب وحي الهي قرآن مجيد، متجاوز از 700 مورد ماده علم و مشتقات آن به کار رفته و در اولين آيات نازل شده به رسول اکرم (ص) سخن از علم ، دانش و قلم آمده است:«الذي علم با القلم؛ همان کسي که به وسيله قلم تعليم انسان نمود.»

وی افزود:  بهترين و زيباترين تعبيرها و تعریف‌ها درباره علم و دانش ، در معارف دين ما ذکر شده و تصور نمی‌شود که در هیچ‌یک از مکاتبات ديگر به‌اندازه مکتب اسلام به ارزش علم و عالم پرداخته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان خطاب به طلاب حاضر گفت: در سایه علم شما به جایی می‌رسید که بهشت شما را دوست داشته باشد و در پناه عنایت خداوند قرار می‌گیرید.

وی با بیان اینکه علم باعث آمرزش گناهان، عزت دنیا و رستگاری آخرت می‌شود، اظهار داشت: عالم در معرض ستایش و درود جنبندگان دنیا قرار می‌گیرد و بر بلندای بال فرشتگان خواهد بود.

امام‌جمعه اسفراین با اشاره به حدیثی از امام حسین (ع) که می‌فرماید: ما شیعیان یتیم‌های آل پیغمبر هستیم، تصریح کرد: سرفصل نهضت امام حسین (ع) حیات‌بخشی فکری و فطری به جای حیات‌بخشی حیوانی و جسمانی است.

وی در پایان بر برگزاری کلاس‌های اخلاق، پژوهش در حوزه و اختبار تأکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha