پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
میرهاشم حسینی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با تاکید بر این که مجالس روضه و عزای سید الشهدا(ع) باید دارای خاصیت ارتقا انسانیت باشد، تصریح کرد: اگر ارزش‌های انسانی در خانواده‌ها کم رنگ گردد، حیوانیت جایگزین آن می شود و تنها راه اصلاح وضعیت نابسامان موجود در جامعه احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمين سید میرهاشم حسینی، دیشب (شامگاه یکشنبه) در جمع عزاداران حسینی آستان مقدس امام زاده سید اسماعیل(علیه السلام) با بیان این که وجود حضرت اباعبدالله(علیه السلام) برای دادن درس انسانیت به انسان ها است، اظهار داشت: برای این که استعدادهای مختلف انسانی شکوفا گردد باید بلاهای عظیم رخ بدهد، باید امثال مسلم و ماجرای کوفه رخ دهد.

وی با بیان این که بزرگترین مشکل مردم عدم شناخت رفتار و روابط درست انسانی است، گفت: در روایتی از امیرالمومنین علی(علیه السلام) آمده است «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِه،ِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاه‏» یعنی هر کس رابطه بین خود و خدا را اصلاح کند، خداوند بین او و مردم را درست می کند. این روایت اهمیت اصلاح رابطه با پروردگار را نشان می دهد، که در صورت اصلاح رابطه انسان با خدا تمام مشکلات اجتماعی اش حل می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ادامه داد: اگر کسی مرتکب گناه شود و به دنبال توبه نباشد دچار بدترین بلاها می شود. ابتدا نشاط عبادت از او گرفته می شود، بعد حب اهل بیت(علیهم السلام) از دلش بیرون می رود و اعتقادات او نسبت به خدا و دین تغییر پیدا می‌کند. از این رو در جامعه ای که جای معروف و منکر عوض بشود، مردم امام خود را می کشند.

وی با بیان این که یاد اباعبدالله(ع) باعث ترمیم رابطه انسان با خدا می شود، افزود: اگر امام در شخصی قابلیت ببیند او را هدایت می کند مانند سید الشهدا که حر را جزو شهدای کربلا کرد و آنچه که باعث نجات حر شد اهل تفکر بودن و حب اهل بیت(علیهم السلام) است. زیرا حر به فکر توبه بود و قابلیت تغییر داشته است.

استاد حوزه علمیه تهران تصریح کرد: پشت در خانه اهل بیت(ع) بودن و توسل به ایشان، دور شدن از مقتضیات گناه و مواضع آن، دوری از فراغت و بی کاری، ارتباط با علمای ربّانی و اصلاح نگاه به خدا و اهل بیت(ع) از شروط لازم جهت بقای در توبه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با تاکید بر این که مجالس روضه و عزای سید الشهدا(ع) باید دارای خاصیت ارتقا انسانیت باشد، تصریح کرد: گریه‌ی با معرفت برای سید الشهدا(علیه السلام) باعث بخشیده شدن گناهان می شود، گناهانی که باعث عدم قبولی دعا، گرفته شدن حال و نشاط عبادت، و از بین رفتن دین انسان می شود.

وی با بیان این که بدترین مخلوقات، انسانِ فاقد تربیت می باشد، عنوان داشت: یکی از روش‌‌های دشمن برای جنگ با جبهه حق تهمت‌های ناروا به آن‌هاست. به عنوان نمونه زمانی که حضرت مسلم مشغول به رسواسازی عبید الله بود، او به ایشان تهمت شرابخواری زد.

تولیت مدرسه علمیه فیلسوف الدوله تهران در بیان ارزش و ثواب عزاداری بر امام حسین(ع)، اظهار داشت: کسی به معنویت نمی رسد مگر این که یا گریه کن و یا زائر سید الشهدا باشد. شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، استاد آیت الله بهجت می فرمود «گریه بر امام حسین از نماز شب انسان را در کمالات معنوی بالاتر می برد».

وی، قیام اباعبدالله الحسین(ع) را بستری برای احیاء و تصحیح روابط خانوادگی دانست و گفت: خانواده حضرت و یاران ایشان الگوی مناسبی برای جوامع امروزی می باشد.

تولیت مدرسه علمیه آیت الله حق شناس با انتقاد از رواج شعار تک فرزندی در جامعه، گفت: تک فرزندی و تعداد کم کودکان موجب نابودی نسل شیعه می شود و علاوه بر آن مشکلاتی مانند خروج نشاط از خانواده ها و تربیت نسلی ناتوان می شود.

وی افزود: اگر ارزش‌های انسانی در خانواده‌ها کم رنگ گردد، حیوانیت جایگزین آن می شود و حضور حیوانات در خانه‌ها به جای فرزند آوری نشان از همین امر است و تنها راه اصلاح وضعیت نابسامان موجود در جامعه حضور همگانی افراد و امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در پایان با بیان این که باید طبق روش تربیتی اباعبد الله(علیه السلام)، برنامه ای برای تربیت فرزندان ریخته شود، گفت: یادگیری اصول تربیتی که ائمه اطهار فرموده‌اند در کنار تحصیلات آکادمیک امری واجب است. اصولی مانند احترام به پدر و مادر، خوب همسر داری، زشتی طلاق، و عشق به فرزندان. در روایت است کسی که خانواده اش را خوشحال کند خداوند در قیامت او را خوشحال می کند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha