جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علوی آزیز

مدرّس کارگاه تقریرنویسی درس خارج اظهار کرد: آشنایی با روش حل مسائل و تعارضات مهم ترین کارکرد دروس خارج است و طلاب می بایست در درس اساتیدی شركت كنند كه این روش ها را آموزش می دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام سید حمید علوي آزيز، در كارگاه تقريرنويسی درس خارج كه در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، عنوان کرد: آشنایی با روش حل مسائل و تعارضات مهم ترین کارکرد دروس خارج است و طلاب می بایست در درس اساتیدی شركت كنند كه این روش ها را آموزش دهد.

وی با اشاره به وجود برخی تعارضات ظاهری در روايات، گفت: حل اين تعارضات و استنباط درست يک مسأله فقهی، ديگر كاركرد مهم دروس خارج حوزه علمیه می باشد.

این مدرس کارگاه تقریرنویسی درس خارج، تبارشناسی و جایگاه شناسی مسائل، تعاریف لغوی و اصطلاحی، پیشینه مساله، تحریر دقیق محل نزاع، بررسی اقوال در مساله و صاحبان اقوال، ادله و مستندات هر قول، قول مختار و ادله آن، رد سایر ادله و اقوال و ثمره و تطبیقات هر مساله را به عنوان مراحل کلی حل یک مساله فقهی و اصولی برشمرد.

حجت الاسلام علوي آزيز با اشاره به نقش بی بدیل اساتید در یادگیری روش های حل مسائل فقهی و اصولی، گفت: در حل تعارضات، مناقشه در روايت کاربرد زیادی دارد و در این رابطه مناقشه در اصل صدور، مناقشه در دلالت از طریق ابطال ظهور یا ایجاد و ابداء ظهورات هم عرض، مناقشه در جهت صدور و در نهایت یافتن دلیل معارض به عنوان مهم ترین روش های نقد یک روایت مورد توجه هستند.

این مدرس  حوزه علمیه خراسان در نقد اجماع، عدم روایی آن در مساله مورد مناقشه به علت عقلی بودن، مدرکی بودن اجماع، عدم تحقق اجماع به خاطر وجود مخالف و عدم حجیت اجماع بواسطه منقول بودن را مورد بررسی قرار داد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha