جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 نشست مشترک میان رؤسای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و پژوهشگاه فقه نظام،

حوزه/ در نشستی مشترک میان رؤسای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و پژوهشگاه فقه نظام، تفاهم نامه همکاری‌های مشترک به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی دولابی رئیس پژوهشگاه فقه نظام در نشستی  با رئیس موسسه موضوع شناسی احکام دینی،با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در حوزه فقه حکومتی بیان داشت: در فقه اجتماعی، موضوع شناسی خیلی مهم تر می‌شود و به نظر می‌رسد همکاری خوبی میتواند میان پژوهشگاه فقه نظام و مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی شکل بگیرد، چرا که یک بخش عمده ای از کار فقیه در نظامات اجتماعی، موضوع شناسی است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر حوزه بانک را درست نشناسیم، نمی توانیم در مورد احکام بانک حرفی بزنیم و اتفاقاتی هم که الان افتاده است، ناشی از عدم شناخت کامل و کافی موضوع بانک است.

حجت الاسلام  والمسلمین میر محمدی رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی نیز در این نشست با ابراز خرسندی نسبت به حرکتی که این پژوهشگاه آغاز نموده است برای ایشان آرزوی موفقیت نموده و اذعان داشت:در این حوزه‌ها خیلی تأخیر شده است و در طول تاریخ  می بینیم حتی بزرگان ما در گذشته هم بیشتر فقه را در حوزه های فردی دنبال می کردند تا حوزه‌های اجتماعی و حکومتی.

وی افزود: فعالیت این مجموعه کار ارزشمندی است و به نظر می رسد اگر رویکرد ما رویکرد فقه به معنای عام باشد مفید تر است، چرا که فقه خاص را در جاهای دیگر نیز می‌توان پیگیری کرد و نگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم در بحث فقه حکومتی، همین فقه عام است.

رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی  بیان کرد: امیدواریم که ان‌شاءالله این ارتباط ها قوت بگیرد و هر کجا که ما بتوانیم واقعا به این مجموعه کمک خواهیم کرد و این باعث مباهات و افتخار ماست و آرزو داریم که این امر محقق شود و با اقتدار پیش برود تا باعث افتخار حوزه علمیه، نظام روحانیت و مرجعیت و نظام علمی علوم اسلامی بشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha