پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شهادت شهید حججی را عاملی مهم برای تحول فرهنگی در کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‎الله محسن اراکی امشب در مراسم شب عاشورای حسینیه شهدای قم گفت: یکی از درس‎های بسیار مهم عاشورا آن است که لغزش های کوچک را کوچک نشماریم، زیرا همین لغزش های کوچک است که انسان را در مقابل گناهان بزرگ گستاخ می‎کند؛ وقتی گناه بزرگ شد، انسان به دنبال توجیه گناه رفته و کم کم قلب او سیاه خواهد شد؛ جانیان بزرگ از همین مرحله به این شدت از قساوت می‏رسند.

وی گفت: عده ای در اوایل انقلاب بسیار تندرو بودند و به تصور واهی و غلط خود و با چشم کاملاً بسته بیان می کردند که باید علیه آیت الله خامنه ای تظاهرات به پا کرد ولی ایشان به مقام رهبری وولایت فقیه رسیدند ولی همین افراد به کل، تمام اعتقادات خود نسبت به ولایت فقیه را انکار کردند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: اقرار اهل بیت (ع) به گناه به دلیل بزرگ دین خدا و کوچک دین خود در مقابل خداوند و همچنین عدم گذشت نسبت به کوچکترین شرایطی است که امکان انجام بهتر آن عمل وجود داشت بود.

وی گفت: شهید حججی محصول یک خودساختگی و صعود مرحله ای است؛ وی قطعاً از اعمال خیر کوچک شروع کرده است و این سرمایه ها را حفظ و ارتقا داده است که خداوند به ایشان چنین عزتی دارد که جامعه را متحول کرد و چشم های بسیاری را که نابینا شده بودند بینا کرد.

آیت الله اراکی بیان کرد: خداوند در ماجرای حضرت ابراهیم و اسماعیلی بیان می کند که اجر بزرگ حضرت ابراهیم به دلیل همین حس تسلیم است زیرا مقام تسلیم از بزرگترین پاداش‏های خدا به بندگان است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: شب عاشورا شبی بی نظیر در تاریخ است زیرا بهترین مناجات‎های پاک‎ترین انسان‎ها و اولیای خدا در این شب واقع شده است.

وی افزود: روز نهم محرم، روز واقعه و نبرد بود ولی امام حسین (ع) به حضرت عباس ماموریت دادند که یک شب را برای راز و نیاز و قرائت قرآن از دشمن وقت بخواهد و کار، به روز دهم کشیده شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: یکی از دستورات مهم دین در امور عبادی آن است که مومنان باید پیش از اعمال واجب و مهم، به پیشواز آن اعمال بروند؛ از جمله می‎توان به اعمال مستحب پیش نماز از جمله معطرکردن بدن و جایگاه نماز و حضور و انتظار پیش از اقامه نماز در مسجد و… اشاره کرد.

وی گفت: شهید صدر نیز در هنگام نماز جماعت در سجاده حضور می یافت و چند دقیقه به راز و نیاز می‎پرداخت و وقتی که سبب را از ایشان می‎پرسیدیم ایشان فرمودند که انسان باید برای هر عمل عبادی به خصوص نماز، مهیا شود زیرا انسان در نماز به ملاقات خدا می‎رود.

این استاد حوزه بیان کرد: رمضان که از مهمترین زمان‎ها در نزد خداوند است دارای دو ماه پیش نیاز است و حج نیز چنین شرایطی دارد و دو ماه پیش نیاز برای حاجیان تعیین شده است که در آن به خودسازی بپردازند.

وی گفت: حضرت سیدالشهدا (ع) نیز این فرصت را برای مهیا شدن خود و یاران برای ملاقات با خدا درخواست کردند و در این شب بهترین حالات را برای رسیدن به خدا داشتند؛ نماز شب حضرت زینب (س) در شب و شام عاشورا نیز از عجایب تاریخ اسلام است؛ در کل باید گفت که قیام عاشورا زیباترین نقطه اتصال بنده به خدا را نشان می‎دهد.

آیت‎الله اراکی با اشاره به مراتب خلوص و ساده زیستی بی همانند حضرت علی (ع) بیان کرد: ایشان می فرمودند که من از این دنیا در روز بیش از قرص نان خشک جو و دو تکه پارچه برای لباس نخواهم و این راه هم می دانم که شما نمی‎توانید همچون من باشید ولی سعی کنید در این مسیر خود را شبیه به من سازید.

وی گفت: این شیوه رفتاری بود که باعث شد که هیچ کسی به عدالت و بزرگی ایشان شک نکند؛ ایشان نمونه بارز عدالت بودند؛ امام علی (ع) مصداق بارز انسانیت و عدالت مجسم در تاریخ است.

عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که خداوند برای همه امور خیر و شر در قرآن مثل‎هایی را بیان کرده است گفت: همه شرها و خیرات در قرآن کریم با مثال‏‎هایی عینی برای بشر بیان شده است؛ به عنوان مثال در داستان حضرت یوسف خداوند بیان می دارد که به دلیل اخلاص حضرت یوسف او را از شر شیطان در سخت ترین شرایط دور کردیم.

وی در پایان بر لزوم حفظ سرمایه های خیر برای رسیدن به مراتب بالای الهی تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha