شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ابطحی

حجت الاسلام ابطحی گفت: معاویه سه خدعه مهم را برای رسیدن به مقاصدش بکارگرفت، اولین عامل تبلیغات گسترده، دومین نکته تطمیع و سوم تهدید بود که باعث تغییر در جامعه اسلامی زمان امام حسین(ع) شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق ابطحی، صبح امروز در مراسم عزاداری دفتر امام جمعه اصفهان، درباره اینکه کربلا یک عرصه نظامی نبود بلکه یک عرصه فرهنگی بود، اظهار کرد: برای به وجود آمدن این تقابل فرهنگی  یکسری اقدامات وهجمه های فرهنگی از سالهای قبل از واقعه عاشورا ایجاد شده بود.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد : امروز جامعه در زمینه مسائل فرهنگی به سمتی پیش رفته است که دشمنان آنها را مدیریت می کنند، به نحوی که ضدارزش ها جایگزین ارزش ها شده است .

وی خاطرنشان کرد: ارزش ها در جامعه اسلامی کم رنگ شده است، باید هوشیار شویم و این هشدارهای حسینی را بکاربریم، براستی چرا جامعه در زمان یزید وقیام عاشورا  چنین شد؛ آیا پیامبرکوتاهی کرد ویا اهل بیت، معارف لازم را ابلاغ نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی تصریح کرد: وقتی نگاهی بهتاریخ می کنیم در می یابیم که یکسری مسائل  را معاویه برای تغییر جامعه ایجاد کرد، از جمله اینکه بنی امیه مردم را درشناخت توحید و واجبات دینی آزاد گذاشتند ولی در شناخت مصادیق شرک آنها را آزاد نگذاشت.

وی ادامه داد: ضعف فرهنگی جامعه و معرفت دینی از نکات و ویژگی ها مردم در زمان قیام عاشورا بود، خاصه مردم سرزمین هایی که پس از پیامبراکرم فتح شده بودندف ضعف دینی داشتند

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: سومین نکته روح زندگی قبیله ای وعشیره ای بود که در جامعه آن زمان حکمفرما بود به اصطلاح امروز باند وخط وخط بازی بود.

وی با بیان اینکه معاویه سه عامل مهم را برای رسیدن به مقاصدش بکارگرفت، اولین عامل تبلیغات گسترده بود، چرا که بلندگوهای آن به دست یزید ویزیدیان بود ،درتاریخ داریم  که 70 هزار منبر توسط معاویه برای رواج توهین واهانت به اهل بیت و لعن امام علی ایجاد شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی یادآور شد: یکی ازشگردهای معاویه در بعد تبلیغ، بیان تفسیر قرآن  توسط نابلدان ومنحرفین باقی مانده از زمان پیامبر به گونه ای که مذاق معاویه ها خوش بیاید.

وی عنوان کرد: عنصر سوم تبلیغ معاویه،عنصر شعر بود ،شعرای قوی توسط معاویه استخدام می شدند وشعرا درمدح ومنقبت آل ابی ابوسفیان و مذمت اهل بیت بیان می کردند

استاد حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: دومین عامل معاویه تطمیع بود، او پول وهزینه هایی که معاویه با آنها سران قبایل وبزرگان را خرید، امروزهم دشمن واستکبار برای تطمیع برخی از مسئولین و هجمه فرهنگی بودجه تامین وتصویب می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی اذعان کرد: سومین خدعه معاویه تهدید بود، خیلی از افراد که تحت تاثیر تبلیغ و تطمیع نشدند، با تهدید تسلیم می شدند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha