جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مهمان نواز

حوزه/ نباید فقط به شکل برگزاری مراسم اکتفا کنیم، بلکه باید محتوا و باطن هم داشته باشد، مگر می‌شود برای امام حسین (ع) سینه زد؛ ولی نماز را سبک شمرد؟.

آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تسلیت ماه محرم اظهار داشت: وقتی شور و شعور در کنار هم باشد هدف متعالی اسلام تحقق پیدا می‌کنند؛ از این‌ رو باید شور و شعور توأمان باشد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به ماه محرم، شور و شعور حسینی باید توأمان در کنار هم باشند، افزود: در حال حاضر در ایام محرم شور هست و شعورش هم باید قوی‌تر شود؛ به این معنا که معرفت نسبت به امام حسین (ع) بیشتر باشد؛ چراکه نمی‌شود عزادار امام حسین (ع) بود و دروغ گفت، غیبت کرد و به نماز اول وقت اهمیت نداد، این دو باهم سازگاری ندارد و یک جای کار ایراد دارد که آن نیز معرفت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خراسان شمالی با اشاره به برگزاری آئین های عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین در ایام محرم گفت: اگر می‌خواهیم این اعمال اثرگذار، ماندگار و تحول‌آفرین باشد باید مغز و محتوا هم داشته باشد.

وی تصریح کرد: نباید فقط به شکل برگزاری مراسم اکتفا کنیم؛ بلکه باید محتوا و باطن هم داشته باشد، مگر می‌شود برای امام حسین (ع) سینه زد؛ ولی نماز را سبک شمرد؟.

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه در حال حاضر اتاق‌های فکر دشمنان اسلام و تشیع به دنبال آن هستند که عاشورا و کربلا را از میان بردارند، اظهار داشت: دشمنان تأثیر شگرف کربلا و عاشورا را دیده‌اند و استکبار جهانی به این نتیجه رسیده است که برای از میان برداشتن و تسلیم کردن ایران و شیعه باید اول کربلا را از بین ببرد.

وی با اشاره به اهداف اصلی امام حسین (ع) از نهضت عاشورا گفت: اهداف عاشورا در آموزه‌های عاشورا و در اسنادی که از عاشورا باقی‌مانده کاملاً روشن است و متونی وجود دارد که حضرت سیدالشهداء (ع) بر طبق آن‌ها، اهداف خود را روشن کرده‌اند.

نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امربه‌معروف و نهى از منكر و زنده كردن ارزش‌های اسلامى از جمله اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) است، افزود: حضرت سیدالشهداء (ع) براى احیاى آثار و اخلاق اسلامى قیام كرد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف نهضت عاشورای امام حسین (ع) امربه‌معروف و نهی از منکر بود، گفت: بزرگ‌ترین انگیزه قیام آن حضرت مسئله امربه‌معروف و نهى از مـنكر است كه این دو از مهم‌ترین اركان دین است و امـام حسین (ع) در درجه اول مسئول اجرای این امر مهم اسلامى است .

آیت‌الله مهمان‌نواز اظهار داشت: حقوق انسانی در جامعه عصر آن حضرت و رژیم سیاسی دوران ایشان مورد غفلت و انکار قرار گرفته بود، احکام اسلامی در روابط اجتماعی مورد توجه قرار نمی‌گرفت و حکومت به صورت وراثتی در دست یک طبقه اشراف قرار گرفته بود، در توزیع بیت‌المال نیز قرابت‌های قومی و خانوادگی به جای لیاقت و شایستگی قرار داشت.

وی ادامه داد: ازلحاظ سیاسی هم حکومت مبتنی بر دفاع از حقوق افراد نبود؛ بلکه حقوق عمومی را انکار می‌کرد و ارزش حاکمی که در جامعه رواج داشت، تملق‌گویی و چاپلوسی بود، ازاین‌رو، حضرت سیدالشهداء (ع) برای امربه‌معروف و نهی از منکر دست به قیام زدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خراسان شمالی با بیان اینکه زنده كردن ارزش‌های اسلامى از دیگر اهداف قیام امام حسین (ع) بود، خاطرنشان کرد: حكومت اموى سعى بلیغ می‌نمود كه ارزش‌های اسلامى را كه كرامت انسان‌ها بدان بستگى دارد مـحو و نابود ساخـتـه و ضد ارزش‌ها را كه در جاهلیت بدان افتخار می‌کردند و ارج می‌نهادند جایگزین ارزش‌های اسلامى کند، و لذا امام حسین (ع) به مـیدان جهاد قدم نهاد تا این اساس و پایه مهم اسلامى را استوار سازد و اسلام محكم و مستحكم بماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha