پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عبدالعزیزسی الامین

حوزه/ مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه، وجود عالمان بیدار و بصیر و آگاه را که در مقابل دشمنان اسلام موضع می گرفتند و موجبات رشد محبت مردم با اهل بیت(ع) را فراهم می کردند را مایه برکت جهان اسلام دانست.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» گفت: چندی پیش خبر درگذشت مرحوم «عبدالعزیز سی الامین» خلیفه تیجانی در سنگال را شنیدیم؛ ایشان از علمای بزرگوار عالم اسلامی بود و خدمات بسیاری را به جامعه اسلامی سنگال تقدیم کرد.

وی افزود: در سفر ماموریت تبلیغی که از طرف مدیریت حوزه علمیه قم در زمان تصدی معاونت بین الملل به سنگال داشتم با طریقت ‏های تصوف در سنگال و خدمات آنها آشنا شدم.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه تصریح کرد: گرچه تصوف از نظر ما دارای انتقادات و نقایصی است، ولی نقاط قوت تصوف در جهان اهل سنت نیز قابل توجه است، زیرا طریقت های تصوف در جامعه جهانی اهل سنت بزرگترین جریان مقاوم در مقابل گسترش وهابیت هستند.

وی افزود: آنها پرچمداران ترویج مودت و محبت اهل بیت(ع) در جهان اسلام هستند؛ به همین دلیل علاقه صمیمانه تری نسبت به شیعیان دارند؛ در سنگال طریقت های تصوف متعددی وجود دارد و مهمترین آنها طریقت تیجانیه است.حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: 50 میلیون نفر از مسلمانان غرب آفریقا پیرو طریقت تیجانیه هستند؛ تاریخ ورود این طریقت به سنگال در سال 1835 میلادی و توسط شیخ عمر تال انجام شد؛ البته این طریقت به بخش ها و خاندان های متعدد تقسیم شد و هر کدام از این خاندان ها خلیفه و پیشوای دینی دارند؛ آنها هر سال در سالروز میلاد پیامبراکرم(ص) به شهر تیواوان مرکز خلافت تیجانیه رفته و مراسم جشن میلیونی برگزار می کنند؛ وهابیت به شدت با این برنامه مخالف است.

وی گفت: فرقه مزبور توسط پدربزرگ عبدالعزیز سی «آقای بابا کر سی» تاسیس شده است؛ پس از فوت وی پسر بزرگ شیخ احمد تیجان المکتوم ده ها سال خیلفه این فرقه بود و شش ماه قبل درگذشت؛ پس از وی برادرش عبدالعزیز سی الامین که در طول دهه های گذشته سخنگوی این فرقه بود خلیفه این طریقت شد که پس از شش ماه خلافت هفته گذشته به رحمت خدا رفت.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی اظهارکرد: وی شخصی جا افتاده و ششمین خلیفه خاندان حاج مالک سی است که در سن 89 سالگی دارفانی را وداع گفت.

فعالیت های عبدالعزیزسی الامین

وی گفت: وی 24 سال سخنگوی فرقه تیجانیه بوده و چون نفوذ زیادی در حکومت سنگال داشت و نقش مشاور دینی رئیس جمهور را ایفا می کرد، سهم اصلی در نهادینه سازی کردن تشیع در سنگال را به عهده داشت.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد:زمانی که حجت الاسلام عبدالمنعم لبنانی توسط امام موسی صدر به سنگال مامور شد تا فرهنگ اهل بیت(ع) را عرضه کند، لازم بود که راهکاری برای تضمین پایگاه قانونی وی انجام گیرد؛ بهترین راهکار آن بود که همچنان که طریقت های تصوف اهل سنت و تشکل های مذهبی از نظر حکومت هرکدام دارای خلیفه ای مورد تایید حکومت می باشند، مذهب شیعه و اهل بیت نیز دارای پیشوایی به نام خلیفه و یپشوای دینی شیعیان داری رسمیت شود.

وی گفت: حمایت صمیمانه عالمان بزرگ اهل سنت سنگال به ویژه عبدالعزیز سی باعث شد که حکومت سنگال شیخ عبدالمنعم را به عنوان پیشوای دینی شیعیان شناخته و سند قانونی برای وی صادر کرده و امکانات حفاظت نیز در اختیار وی قرار گیرد و آزادی وی در چهاردهه فعالیت های تبلیغی مرهون گام اولیه حکیمانه است؛ البته نباید سهم طریقه تصوف موریت را در تایید شیخ عبدالمنعم نادیده گرفت.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه تصریح کرد: مساله دیگر آنکه جناب عبدالعزیز سی دوست صمیمی شیخ عبدالمنعم بود و همکاری زیادی با وی داشت.

وی عنوان کرد: مساله دیگر آنکه آن مرحوم با شرکت و سخنرانی در اجتماعات مذهبی شیعیان موجب خنثی سازی شیعه هراسی در کشور سنگال شد که در این حیث خدمات ارزشمندی را به شیعیان و مکتب اهل بیت(ع) داشت.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: وی با شرکت در مراسم روز جهانی قدس همراهی خود را با سیاست های جمهوری اسلامی ایران و مقاومت اعلام می کرد؛ حتی در سالهای اخیر که به خاطر کهولت سن امکان حضور نداشت، نماینده ای را برای شرکت اعزام می نمود.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی یادآورشد: آن مرحوم همچنین ارتباط و همکاری صمیمانه با سفیر ایران، نماینده جامعه المصطفی از جمله معتقدی و سیدمرادی داشت؛ همچنین وی اهتمام زیادی در ترویج مراسم احتفالات و جشن مولود پیامبر اکرم (ص)و مبارزه با اندیشه وهابی گری داشت.

وی گفت: علی رغم اینکه زبان علمی دوم سنگال فرانسه و محصول دوران استعمار فرانسه است، عبدالعزیز سی،  تلاش کرد که جایگاهی وسیعی برای آموزش زبان عربی در سنگال ایجاد کند تا رابطه مردم مسلمان سنگال با متون دینی محکم شود؛ گسترش کلاس های زبان عربی و دروس عربی در دبیرستان و دانشگاه از برکات تلاش های او است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه عنوان کرد: عبدالعزیز سی به عنوان یک شخصیت خیّر، در حل اختلاف بین گروه های مسلمان کشور تلاش های زیاد و موفقی داشت، چنانکه در حل اختلافات بین مسلمانان و حکومت نیز نقش میانجیگیری عادلانه ای ایفا می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: این عالم فقیه همچنین در موارد مختلف مرتبط به جهان اسلام اعلام موضع   و از مسلمانان مظلوم اسلام حمایت می کرد، حتی در این اواخر لزوم دفاع از حمایت مسلمانان مظلوم میانمار را اعلام کرد.

وی گفت: وجود این گونه چهره های ارزشمند برای جوامع اسلامی مایه برکت است و فقدان آنها ثلمه بزرگی است که امیدواریم عالمان بعدی که جانشین آنها خواهند بود این مسئولیت ها را عملیاتی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha