چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زیارت عاشورا

استاد حوزه علمیه قزوین گفت : این زيارت تجديد عهد همه روزه پيروان حضرت امام حسین (ع) با مولای خويش بوده كه همراه با تولّی به دوستان و تبری از دشمنان ايشان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ،حجت الاسلام علی طهماسبی، ظهر امروز در جمع طلاب مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین گفت: فضلیت و عظمت زیارت عاشورا به برکت شهادت عزیز ترین و مقرب ترین و محبوب ترین اولیای حق نزد رسول خدا(ص) و اسارت بهترین خاندان عالم پدید آمده است.

استاد حوزه علمیه قزوین افزود: شایسته است شیعیان هنگامی که زیارت‌ عاشورا می خوانند، همچون‌ آیه‌هایی از وجود اباعبدالله الحسین‌(ع ) به‌ عنوان‌ قرآن‌ ناطق‌، در آن‌ تدبر نمایند و به‌ آن‌ تمسک‌ کنند.

وی ادامه داد: جملات و فرازهای زیارت عاشورا، سرشار از مفاهیم فاخر و معانی ارزنده ای است که نیازمند دقت نظر، تحلیل و بررسی موشکافه است، تا عرصه معنایی و گستره محتوایی آن،به خوبی دانسته شود.

حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی خاطرنشان کرد: پیام های ژرفی از لابلای زیارت عاشورا قابل بهره برداری است که برخی از این اصطلاحات با مضامین امروزه به صورت جزء لاینفکی از فرهنگ عاشورا و تشیع در آمده است.

استاد حوزه علمیه قزوین، به لعن و برائت جستن در زیارت عاشورا اشاره کرد و بیان داشت: در زیارت عاشورا واژه لعن بیست و دو مرتبه و واژه برائت نه مرتبه از قاتلان و پیروان و پایه گذاران ستم بر اهل بیت(ع) آمده است. از جمله: « لعن الله بنی‌امیة قاطبةً».(خدا لعنت کند و از رحمت خود دور کند بنی‌امیه را تماماً ): این لعن ها در زیارت عاشورا با پنج معنا و تعبیر بیان شده است .

وی اظهار کرد: مسلمان نمی تواند در دوستی و دشمنی، نسبت به جریان حق و باطل بی تفاوت باشد و جهاد با دشمنان حق و مبارزه با باطل و هم بستگی و نصرت حق و یاری خط ائمه و ولایت یک تکلیف است.

حجت الاسلام طهماسبی در پایان گفت: از زیارت عاشورا می آموزیم که گفتن یک مرگ بر دشمنان ولایت و یا یک درود بر پیروان ولایت کافی نیست، بلکه باید صد مرتبه بگوییم تا تمام دوستان خدا و دشمنان خدا بفهمندکه خط و مرام ما چیست؟ و در زیارت عاشورا می خوانیم فدا شدن در راه خدا کافی نیست، بلکه باید فدا شدن ما بر محور ولی خدا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha