پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ به تازگی تعدادی پرسش و پاسخ شرعی در مورد کار کردن و ازدواج در ماه محرم و صفر از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی منتشر شده است .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به تازگی تعدادی پرسش و پاسخ شرعی در مورد ماه محرم و صفر از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی منتشر شد. ترجمه دو استفتا از این مرجع تقلید در ذیل می آید .

سؤال: حکم باز کردن مغازه ها و اماکن تجاری در ایام تاسوعا و عاشورا چیست؟

پاسخ: اگر نشان دهنده بی مبالاتی به مصیبت اهل بیت(ع) در این دو روز اندوهبار باشد باید ترک شود.

سؤال: گاهی برخی مؤمنان در دوماه محرم و صفر و شاید در سایر مناسبت های عزاداری دینی کارهایی انجام می دهند که تناسبی با این ایام ندارد؛ مانند ازدواج و انتقال به خانه جدید و خریدن لوازم و لباس نو و زینت کردن(آرایش) بدن و لباس و  آغاز کردن کارها و پروژه های جدید و غیره. حکم شرع در این زمینه چیست؟

پاسخ: انجام کارهای مذکور در این مناسبت ها حرام نیست مگر در صورتی که نشانه هتک حرمت این مناسبت ها باشد مانند برگزرای مراسم شادی یا زینت کردن(آرایش) در روز دهم محرم.

البته باید مراقب باشند در روز های مصیبت و اندوه اهل بیت(ع) کارهایی را که انسان ها معمولا هنگام حزن و اندوه و مصیبت انجام نمی دهند ترک کنند مگر در صورتی که ضرورت عرفی ایجاب کند و در غیر این صورت باید زمانی را برای این کارها در نظر بگیرد که با روزهای عزاداری و اندوه تلاقی نداشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha