جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس اخلاق استاد صدیقی

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه تهران با اشاره به امتحان حضرت ابراهیم در ذبح حضرت اسماعیل، گفت: همه انبیاء سر سفره امام حسین(ع) پذیرایی ملکوتی شده اند و در حرکت قربی و حبّی خودشان از این مشعل عشق بهره گرفته اند و از آدم تا خاتم الاوصیاء(علیهم السلام) همه از طریق امام حسین(ع) به خدا تقرب می‌جویند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران، در جمع اساتید و طلاب، با بیان این که تقرب انبیاء به خداوند بواسطه وجود حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود، اظهار داشت: فلسفه بعثت انبیاء امور مختلفی دارد که در روایات به برخی از آن ها تصریح شده است. و قیام حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) ادامه‌ی رسالت انبیاء(علیهم السلام) بود، زیرا این قیام یک ماموریت ویژه بود، به گونه ا‌ی که تمرکز نور الهی در این هدایت جهانی، شعاعش همه گذشتگان و آیندگان را در بر گرفته است.

وی افزود: امام حسین(علیه السلام) خط هدایت خداست و تمامی انبیاء در هدایت مردمی و نورانیت نفسانی خودشان با امام حسین(علیه السلام) ‌مرتبط بودند، و روایات این باب روایات کمی نیست، و از حضرت آدم و نوح تا حضرت ابراهیم خلیل(ع) و حضرت اسماعیل(علیهم السلام) همگی با سیدالشهدا(ع) مرتبط بودند.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) از جانب خدا مخیر شد تا سخت ترین داغ را تحمل کند، ولی حضرت ابراهیم(ع) از مقایسه بین امتحان اسماعیل و مصیبت کربلا، دریافت که داغ امام حسین(علیه السلام) سنگین تر است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: در این امتحان حضرت اسماعیل باقی ماند، و لذا در تفسیر این اتفاق و نیز در توجیه این فرمایش اباعبدالله الحسین(ع) که فرمود «انا ابن الذبيحين من پسر دو ذبیح هستم» می گویند؛ یک ذبیح حضرت اسماعیل است و اگر اسماعیل ذبح شده بود، نبی مکرم اسلام به وجود نمی آمد و آن ذبیح دارای نسلی نمی شد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی افزود: برخی درباره این جمله حضرت رسول(ص) که فرمود «حسین منی و انا من حسین» می گویند؛ یکی از جهات انا من حسین همین است که بقاء اسماعیل به برکت ذبح حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود، و اگر قرار نبود امام حسین(ع) داغ سنگین تر ابراهیم(ع) باشد و اسماعیل(ع) ذبح شده بود، قهراً این مسیر ادامه پیدا نمی کرد، پس امام حسین(ع) سبب بقای حضرت اسماعیل شده و نسل او برکت کرده و به وجود مبارک حضرت خاتم(ص) رسیده است. از این رو تاثیر امام حسین(ع) در وجود ملکه‌ی حضرت رسول(ص) خیلی روشن است.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر تصریح کرد: همه انبیاء سر سفره امام حسین(ع) پذیرایی ملکوتی شده اند و در حرکت قربی و حبّی خودشان از این مشعل عشق بهره گرفته اند و از آدم تا خاتم الاوصیاء(علیهم السلام) همه از طریق امام حسین(ع) به خدا تقرب می‌جویند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به آثار معنوی زیارت عاشورا، اظهار داشت: خواص از علمای شیعه زیارت عاشورا را ترک نمی کردند و حتی برخی از بزرگان هر صبح و شام زیارت عاشورا را به طور کامل انجام می دادند و برخی بزرگان مثل آیت الله شیخ محمدحسین اصفهانی(ره) که هم در میدان علم محیرالعقول بود و هم در میدان عبادت، حتی یک بار هم زیارت عاشورا از ایشان ترک نشد.

وی با بیان این که ایمان، امن دنیا و آخرت را به دنبال دارد، گفت: زیارت عاشورا برای حفظ اشتعال دل است، زیرا تا دل نسوزد، با پر کردن اصطلاحات و الفاظ علمی، یک مرده است و بارکشی بیش نیست و اگر شعله عشق خدا در آن نباشد، ایجاد حیات طیبه نمی کند. زیرا مرده و فاقد نمی تواند منشاء حیات باشد، و آیه شریفه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَهً» به همین امر اشاره دارد. و عبارت "و هو مومن" بیانگر ایمان فقط با علم نیست، بلکه اکسیر عشق در این ایمان نهفته است.

عضو شورای حوزه علمیه تهران افزود: زیارت عاشورا مفتاح مشکلات و مفتاح خزائن الهی است. و خیلی از مومنین توانسته‌اند از طریق زیارت عاشورا به مقاصد دنیوی و اخروی شان نائل شوند. ولی مهم تر از همه اینها، محتوی و پیام هایی است که زیارت عاشورا برای مومنین دارد و تقرب به خدا از طریق امام حسین(ع) یکی از پیام های زیارت عاشورا است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان خطاب به طلاب، گفت: برای هدایت خود و جامعه باید از مخزن بی کران عاشورای امام حسین(ع) بهره بگیرید. زیرا شما امید حضرت مهدی(عج) هستید و باید قدر خود را بدانید. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha