پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مهدوی پور

رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) برای احیای دین و سنت‌های نبوی بود، گفت: نهضت عاشورا برآمده و نشات گرفته از متن قرآن و سیره ائمه اطهار (ع) است.

حجت‌الاسلام رحیم مهدوی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: نهضت عاشورا از متن قرآن و سیره ائمه معصومین(ع) برآمده و نشأت گرفته است.

وی افزود: اگر به زندگی ائمه اطهار (ع) به دیده تحلیلی نگاه کنیم و احکام عالیه اسلامی و آیاتی را که در مباحثی چون جهاد، جاری ساختن احکام اسلامی، حدود و غیره را از متن قرآن استخراج کنیم، درمی‌یابیم که قیام اباعبدالله الحسین(ع) در حقیقت متن قرآن و همان سیره اهل‌بیت(ع) است که در یک صبح تا ظهر عاشورا اتفاق افتاده و در قالب قیامی همه‌جانبه، مجموعه‌‌ای از تمام مکارم اخلاقی را به نمایش می‌‌گذارد.

رئیس دانشکده علوم قرآنی بجنورد گفت: قیام امام حسین(ع) برای احیای دین و سنت‌های نبوی بود و آن‌چه پس از حادثه عاشورا رخ داد٬ روشنگری و بصیرت افزایی زینبی و سجادی بود که جامعه را با حقیقت واقعه عاشورا آشنا کرد.

وی با بیان اینکه حادثۀ عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) جامعیتی مانند جامعیت قرآن دارد، تصریح کرد: قرآن کتابی است که هر قشری، هر فکری و در هر سنی می‌تواند بهره ببرد و برای همه درس‌ها دارد و درس‌آموز است. کسی که با کتاب قرآن مأنوس شود، می‌­تواند از آن استفاده کند.

حجت‌الاسلام مهدوی پور ادامه داد: قیام عاشورا و سیدالشهدا نیز همین‌گونه است، حادثه عاشورا، حادثۀ دیروز و امروز و فردای ماست و ما با آن کار داریم

وی با اشاره با آیات قرآنی و داستان زندگی حضرت موسی(ع) و همسان‌سازی این داستان با واقعه عظیم عاشورا اظهار داشت: فرعون می‌خواست واقعیت پیامبری موسی(ع) که همانا قدرت لایزال وحیانی او بود را کتمان و مردم را در این زمینه فریب دهد٬ اما معجزه ید بیضای موسی، توطئه فرعون را خنثی کرد و در عاشورا نیز روشنگری زینب کبری(س)، نقشه شوم یزید را برهم زد.

حجت‌الاسلام مهدوی پور با بیان اینکه عاشورا برای تحکیم قرآن و سنت خلق شد، خاطرنشان کرد: عاشورا و قرآن هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نیستند، بلکه لازم و ملزوم یکدیگرند و عاشورا نمونه عملی به آیات قرآن کریم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha