جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اسرائیل مسجد ابراهیمی را به روی مسلمانان بست

حوزه/رژیم صهیونیستی به بهانه تعطیلات یهودیان، مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری را به روی مسلمانان و دیگر غیریهودیان بست و در چند روز آینده مسلمانان اجازه نماز خواندن در این مکان را نخواهند داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از البوابه، مقامات رژیم صهیونیستی به بهانه تعطیلات سوکوت یهودیان، مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری اشغالی را به روی مسلمانان و دیگر غیریهودیان بستند.

حافظ ابوسنه، مدیر مسجد در این باره گفت به وی اطلاع داده شده است که این مسجد از ساعت 10 صبح روز یکشنب تا شب سه شنبه به روی نمازگزاران مسلمان تعطیل خواهد شد و آن‌ها اجازه ورود به این مکان مقدس اسلامی را ندارند.

ابوسنه افزود: مسلمانان در این محدوده زمانی اجازه نماز خواندن در مسجد ابراهیمی را نیز نخواهند داشت.

محدودیت‌های شدید برای فلسطینی‌ها - از جمله عدم دسترسی به مسجد ابراهیمی - معمولا توسط مقامات اسرائیلی در طول تعطیلات یهودیان به بهانه مسائل امنیتی به اجرا گذشته می‌شوند. کرانه باختری اشغالی و نوار غزه نیز در 11 روز آینده در تعطیلات یهودیان بسته شده و فلسطینیان در این روزها اجازه رفت و آمد در محدوده مرزی را ندارند.

مسجد ابراهیمی

گفتنی است مسجد ابراهیمی یا حرم ابراهیمی شریف، در شهرک قدیمی الخلیل در جنوب کرانه باختری واقع شده است. بنای مسجد ابراهیمی به مسجدالاقصی شباهت دارد و اطراف آن با یک دیوار بزرگ سنگی محصور شده است که طول آن به 7 متر می‌رسد. بنا بر برخی روایات در این مسجد، قبر حضرت ابراهیم (ع)  و همسرش «ساره» و قبر حضرت اسحاق (ع)، حضرت یعقوب (ع) و همسران‌شان قرار دارد. البته برخی روایات می‌گویند که حضرات یوسف، آدم، سام و نوح (ع) نیز در این مکان مدفون هستند.

باروخ کاپل گلدشتاین؛ پزشک و تروریست یهودی، متولد آمریکا و تبعه اسرائیل در ۲۵ فوریه سال ۱۹۹۴ میلادی (روز عید فطر) به روی نمازگزاران روزه‌ دار فلسطینی در مسجد ابراهیمی شهر الخلیل با مسلسل آتش گشود و باعث کشته شدن ۲۹ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ فلسطینی شد. از آن زمان تاکنون بخشی از این محل مقدس به عنوان یک کنیسه جدا شد که برای یهودیان به عنوان غار پدرسالارها شناخته می‌شود. از زمان جداسازی نمازگزاران مسلمان در ایام تعطیلات مذهبی مسلمانان اجاز ورود به این جایگاه مقدس را از دست داده‌اند.

هم اکنون حدود 800 نفر از شهرک‌نشینان بسیار افراطی و تهاجمی تحت حفاظت ارتش اسرائیل در بخش قدیمی بیت المقدس اشغالی سکونت دارند، که بیش از 30 هزار فلسطینی اطراف آن زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha