سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
فعالیت های علمی طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران

حوزه/ حجت الاسلام داودی پور با تشریح نظام واره پژوهشی حوزه امام رضا(ع) تهران، گفت: اسلامی سازی علوم انسانی به معنای چسباندن آیه و روایت به گزاره های مباحث غربی نیست؛ بلکه باید گزاره های علوم انسانی با حفظ ماهیت هست شناسانه را از منابع دینی استنباط کرد و برای این کار نیازمند ...

حجت الاسلام فرهاد داودی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فضای کلی حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، اظهار داشت: تولیت این حوزه علمیه، استاد رشاد، از اندیشمندان حوزه علوم اسلامی کشور می باشند که به غیر از اداره این حوزه، رئیس شورای حوزه علمیه تهران و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز بوده و ارتباط تنگاتنگی میان حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران و این پژوهشگاه وجود دارد.

* نظام علمی آموزشی پرورش مآل، نظریه عملیاتی حوزه علمیه امام رضا(ع)

وی ابراز داشت: تمام معاونت های این حوزه علمیه بر اساس مرامنامه فعالیت می کنند که تحقق «نظام علمی آموزشی پرورش مآل» که نظریه عملیاتی تحول در حوزه استاد رشاد می باشد، خروجی این مرامنامه بوده تا بتواند لبیکی بر مطالبات رهبر معظم انقلاب باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطرنشان ساخت: از دغدغه های استاد رشاد این بوده که مباحث و نظریات تحول در حوزه را به صورت نظری تبیین نموده؛ در این حوزه علمیه پیاده کرده و در ادامه در سایر مدارس علمیه تهران اجرا نماید.

حجت الاسلام داودی پور تصریح کرد: نظریات تحولی و سرفصل های درسی استاد رشاد در کتابی به نام «نظام علمی آموزشی پرورش مآل» پیاده سازی شده و هر معاونت متکفل کارهای تعریف شده در این کتاب می باشد.

فعالیت های علمی طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران

* نگاهی بر نظام واره پژوهشی

وی بیان داشت: معاونت پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران نظام واره پژوهشی را به اجرا درآورده که در آن کارویژه هایی همچون کارویژه «دوره های علمی علوم انسانی-اسلامی»، «واحد مطالعات»، «نظام واره سنجش»، «جشنواره های حوزوی و غیرحوزوی»، «علوم اطلاع رسانی»، «امور اردوها»، «کتابخانه»، «نشست ها و کرسی های آزاد اندیشی» و «نمایشگاه دستاوردهای حوزوی» تعریف شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به کارویژه دوره های علمی علوم انسانی-اسلامی، اظهار داشت: ما به عنوان حوزه علمیه، سربازان جبهه علمی تمدن اسلامی هستیم و رهبر معظم انقلاب در موضوع غیرتکنولوژیکی تمدن اسلامی مطالبه دارند که در دستور کار ما قرار داشته و به نظر می رسد رهنمودهای استاد رشاد، بخش عمده ای از قسمت غیرتکنولوژیکی تمدن اسلامی که سبک زندگی در عرصه تمدن سازی است را حوزه علوم انسانی در بر می گیرد؛ به این معنا که مثلا اقتصاد علمی است که به طراحی بخش اقتصادی تمدن اسلامی می پردازد و همین مطلب درباره مباحث دیگر همچون جامعه شناسی و ... نیز صدق می کند.

* اسلامی سازی علوم انسانی به معنای چسباندن آیه و روایت به گزاره های مباحث غربی نیست

حجت الاسلام داودی پور ابراز داشت: اسلامی سازی علوم انسانی به معنای چسباندن آیه و روایت به گزاره های مباحث غربی نیست؛ بلکه باید گزاره های علوم انسانی با حفظ ماهیت هست شناسانه را از منابع دینی استنباط کرد و برای این کار نیازمند یک جریان علمی هستیم که این جریان در چهار محور «فقه و اصول متعارف»، «فلسفه»، «الگوریتم های نوین اجتهاد» و «در رشته های علوم انسانی که غرب تولید کرده است»، فعالیت داشته باشد؛ از این رو برنامه حوزه علمیه امام رضا(ع) آن است که طلابی را مطابق با «نظام علمی آمورشی پرورش مآل» پرورش دهد که بر این چهار محور مسلط باشند.

فعالیت های علمی طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران

وی خاطرنشان ساخت: بخش هایی از این چهار محور مذکور بر عهده معاونت آموزش و بخشی دیگر بر عهده معاونت پژوهش است که بر این اساس، از طلاب ممتاز با سخت گیری ثبت نام کرده و برای کسانی که فرآیند گزینش را طی کنند، در ایام فراغت از تحصیل، کلاس های علوم انسانی در رشته های اقتصاد اسلامی، علوم اجتماعی اسلامی و علوم سیاسی اسلامی در پنج شنبه هر هفته برگزار می کنیم و پس از یک دوره سه ساله، این عزیزان آماده شرکت در دوره های تخصصی هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با بیان این مطلب که کارویژه دوم، واحد مطالعات می باشد، تصریح کرد: رشته هایی از علوم اسلامی همانند تاریخ صدر اسلام، غرب شناسی و ... که به صورت متعارف در دروس ما تعریف شده است، به عنوان واحد مطالعات به طلاب ارائه می شود که در این راستا، حلقه مطالعاتی تعریف شده و طلاب یافته های خود را با حضور اساتید برای یکدیگر به اشتراک می گذارند.

* سنجشی جدید برای علمیت طلاب

حجت الاسلام داودی پور با اشاره به کارویژه نظام واره سنجش بیان داشت: استاد رشاد در کتاب «نظام علمی آموزشی پرورش مآل» که برنامه های این حوزه مطابق با آن به پیش می رود، بیان کرده که امتحانات آخر سال حوزه مطلوب نیست و سنجش واقعی به وسیله آن صورت نمی پذیرد؛ به همین دلیل برای رهایی از این آسیب، سنجش را در خدمت آموزش آورده و نظام واره سنجش را طراحی کرده ایم که در آن 14 روش برای سنجش علمیت طلاب در نظر گرفته شده است که بر این اساس، بخشی از مهارت هایی که طلاب در نظام سنجش باید به آن دست پیدا کنند، بر عهده معاونت پژوهش است که برنامه هایی همچون تقریرنویسی، چکیده نویسی، مقاله نگاری و ... بوده و کارگاه هایی را در این راستا برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: کار ویژه بعدی، جشنواره های حوزوی و غیرحوزوی است که به طلاب عزیز کمک کرده تا با مقالات خود در این جشنواره ها شرکت کرده و در کنار آن نشریه پلکان را نیز در مدرسه راه اندازی کرده ایم تا یادداشت ها و مقالات طلاب و همچنین مصاحبه هایی از اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی به چاپ برسد.

* کسب مقام 4 نفر از طلاب در آخرین جشنواره علامه حلی(ره)

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطرنشان کرد: چهار نفر از طلاب این حوزه علمیه در آخرین جشنواره علامه حلی (ره) صاحب مقام شده اند.

وی در ادامه افزود: ما درکارویژه علوم اطلاع رسانی تمام تولیدات پژوهشی را رصد کرده و در سایت و کانال تلگرامی این حوزه علمیه به اطلاع طلاب می رسانیم تا از جدیدترین تولیدات خبر داشته باشند.

حجت الاسلام داودی پور خاطرنشان ساخت: کارویژه امور اردوهای این حوزه علمیه نیز بازدید از مؤسسات علمی کشور را در برنامه خود دارد که در هر نیم سال به انجام می پذیرد.

فعالیت های علمی طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران

* وجود 10 هزار عنوان کتاب در کتابخانه

وی به کارویژه کتابخانه اشاره و تصریح کرد: حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران دارای کتابخانه مجهزی است که نرم افزارهای گوناگونی در آن وجود داشته و 10 هزار عنوان کتاب نیز در آن موجود است؛ البته ما در کنار این مدرسه، کتابخانه مجلس و کتابخانه دانشگاه تربیت مدرس را داریم که طلاب از آن نیز استفاده کرده و نیاز آنان را برطرف می سازد.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران بیان داشت: از دیگر کارویژه های ما کارویژه نشست ها و کرسی های آزاداندیشی است که ماهانه حداقل یک نشست و کرسی را با استانداردهای لازم برگزار می کنیم.

حجت الاسلام داودی پور اظهار داشت: «نشست نگاه صحیح به فرمان آتش به اختیار»، «کرسی آزاداندیشی نگاه هایدگر به مسئله زبان و تحلیل زبانی» و ... از آخرین نشست ها و کرسی هایی است که در این حوزه برگزار شده است.

وی در پایان گفت: معاونت پژوهش حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران بر اساس کارویژه نمایشگاه دستاوردهای حوزوی، نمایشگاهی را در ابتدای هر سال با بخش های گوناگونی همچون طلبه تراز تمدن سازی، سیر حوزه در یک نگاه، دروس حوزه و ... را برگزار و سیر 10 ساله طلاب برای مهمانان این نمایشگاه توسط راوی توضیح داده می شود؛ همچنین هر معاونت دستاوردهای خود را نیز در این نمایشگاه به نمایش خواهد گذاشت.

انتهای پیام ۳۱۳/۳۵

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha