جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پرچم جمهوری اسلامی ایران

حوزه/ تعدادی از اندیشمندان روسی تاکید کردند: دولت های دو کشور همواره به دنبال تحقق سطح روابط بوده و انتظار این است این روابط راهبردی و بلند مدت شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» نیکلای کاشانف از اندیشمندان روسی سیاست مطالعات خارجی در دیدار تعدادی از اندیشمندان این کشور با آیت الله علوی بروجردی که امروز در سالن اجتماعات کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد، گفت: هدف از حضور در ایران و دیدار با علما و اندیشمندان ایرانی، بررسی و تحقیقاتی در مورد وضعیت سیاست خارجه روسیه در ایران و خاورمیانه، نوع رابطه روسیه و ایران و همچنین بررسی وضعیت سیاست خارجه ایران با روسیه و خاورمیانه است.

این استاد دانشگاه سنت پترزبورگ، با بیان این که روابط فعلی ایران با روسیه می تواند نقش اثر گذاری در آینده دو کشور دامنه دار داشته باشد، گفت: به حال نقاط مشترک زیاد است، ولی درکنار این در طول تاریخ حوادثی بین دو کشور اتفاق افتاده که باعث مشکلاتی شده، قطعا اگر ارتباط ها بیشتر شود می توان آن نقاط تاریک  را از بین برد.

کاشانف با بیان اینکه یکی از موارد اشتراک مسئله اقتصاد، گاز، مسائل کلیدی منطقه مانند عراق و سوریه و سایر موارد است، گفت: لازم است این موارد گسترش یابد تا شاهد اتفاقات بهتر در سطح ارتقاء روابط باشیم و مهمتر از همه ارائه نظرات مشترک در مورد غرب است.

در ادامه ریندسایف، عضو آکادامی علوم روسیه نیز افزود: مدتی در مورد سیاست خارجی روسیه تحقیق می کنم و مهم است که با مراکز و دانشمندان  ایران تعامل و گفت گو داشته و تهدیدها را بشناسیم.

وی گفت: این مسئله که فرقه وهابیت تهدیدی برای مسلمانان است، درست است و لازم است این موضوع بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

 ریندسایف گفت: هدف ما در ایران و مطالعه سیاست خارجی ارتقاء سطح روابط با کشور مهم و تأثیرگذار ایران هست و این مسئله حایز اهمیت است، تا کنون در اکثر موارد رویکرد دو کشور به هم نزدیک بوده است.

ریندسایف افزود: همین اشتراکات باعث حضور مردم دو کشور بوده و همیشه کشور ایران تلاشش این بوده که در روابط داخلی روسیه دخالتی نکند و حتی در موارد زیادی پیش آمده ایران از اختلافات کشور روسیه حمایتی نکرده، ولی کشورهای بوده اند که به اختلافات داخل کشور روسیه دامن زده و حتی حمایت می کردند.

وی افزود: دولت های دو کشور همواره به دنبال تحقق سطح روابط بوده و انتظار این است این روابط راهبردی وبلند مدت شود.

عضو آکادمی علوم روسیه گفت: اگر هم مشکلاتی بین دو کشور درموارد است لازم است در ملاقات و دیدارهای بعدی رفع کرد.

اندرکازیف دیگر اندیشمند روسی در حوزه سیاست خارجه روسیه نیز اظهارداشت: ایران از مناطق مهم در خاورمیانه است و لازم است برای ارتباط بهتر روسیه با ایران، بهتر این کشور را بشناسیم.

وی افزود: ازفعالیت های که در حوزه مطالعات سیاست خارجه روسیه صورت گرفته، نحوه ایجاد در تزلزل ساختار سیاسی در خاورمیانه است، و لازم می دانم برای شناخت بهتر و ارتباط قوی تر در این رابطه هم بحث های مطرح و تبادل نظر شود.

وی گفت: موضع ایران درموارد مانند چچن و سیاست خارجی روسیه بسیار مورد توجه سیاست مداران روسی بوده و می توان روی موضع گیری ایران حساب ویژه ای باز کرد.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha