پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عبادی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با اشاره به جایگاه برجسته علمی مرحوم آیت‌الله تهامی از علمای بزرگ بیرجند، تصریح کرد: فرهنگ مردم نشأت گرفته از تلاش و اخلاص علمای بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی،  امروز در دیدار با دکتر محمدحسین رجبی دوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به جایگاه برجسته علمی مرحوم آیت‌الله تهامی از علمای بزرگ بیرجند، گفت: فرهنگ مردم خراسان‌جنوبی نشأت گرفته از تلاش و اخلاص علمای بزرگی است که در گذشته در این دیار بوده‌اند.

وی افزود به گفته مقام معظم رهبری جایگاه علمی آیت‌الله تهامی در سطح جهانی و حوزه علمیه نجف بود، تصریح کرد: این عالم بزرگوار در شرایط دشوار رژیم طاغوت در شهر بیرجند که برای ایشان مانند قفسی بود، تاثیرگذار بودند.

امام خمینی(ره) به آیت الله تهامی نامه می فرستادند

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: در آن زمان نامه‌های امام خمینی(ره) توسط آیت‌الله سیدجواد علم‌الهدی که در آن موقع پایگاه تبلیغاتی در بیرجند داشتند به مرحوم آیت‌الله تهامی و آیت‌الله آیتی می‌رسید.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی با بیان اینکه زمانی که نامه امام توسط آیت‌الله علم‌الهدی به ایشان رسید، آیت‌الله تهامی مبارزه را تنها راهی می دانستند که یک راه منحصر به فرد است گفت: این عالم با بصیرت همواره حرکات سیاسی و مواضع امام خمینی(ره) را تعقیب می‌کردند.

وی، بیرجند را در آن دوره مأمنی برای رژیم پهلوی دانست و افزود: این موضوع کاملا محسوس بود چرا که شخصی مانند عَلَم، نوکر بی‌چون و چرای پهلوی بود و این شهر را به یک آرامگاه برای سران رژیم پهلوی تبدیل کرده بود.

آیت الله تهامی به اندیشه های مهندس بازرگان آشنایی داشت

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با اشاره به خاطره ای از حضور محمدرضا شاه در بیرجند گفت: هنگامی که در یکی از این دفعات شاه به بیرجند آمده اطرافیان شاه اصرار داشتند که آیت‌الله تهامی به دیدار او برود که ایشان قبول نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود: حتی خود اسدالله علم نیز به خانه ایشان رفته بود و درخواست کرده بود که به دیدار شاه بروند که مرحوم آیت‌الله تهامی با بیان اینکه حالم مساعد نیست و بنای دیدار با  ظالم ندارم، از قبول این دیدار سرباز زده بود.

وی  با بیان اینکه بینش سیاسی مرحوم آیت‌الله تهامی استثنایی بود، بیان داشت: آیت‌الله تهامی سال‌ها پیش از انقلاب به تألیفات و فعالیت‌های مهندس بازرگان اشراف داشت.

رئیس شورای حوزه علمیه در پایان گفت: آیت الله تهامی درخصوص انحراف فکری مهندس بازرگان گفته بود، من نوشته‌های بازرگان را مطالعه می‌کنم و او اسلام را  ابزار قرار داده است و بسیار برای اسلام خطرناک است.


انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha