جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلبه جهادگر

حوزه/ طلبه ای جوان و جهادگر است که با گروه دانشجویی خیبر دانشگاه پیام نور بیرجند به روستای محروم و دورافتاده «سیدال» نهبندان آمده تا ۱۰ روز را اینجا و در کنار گروه جهادی به سازندگی و معنویت بگذراند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، بچه ها با عمو روحانی داخل مسجد گرداگرد هم نشسته اند و مشغول تبادل نظر هستند، وارد که می شویم همه به احترام ما بلند می شوند و سلام و احوالپرسی، به خوبی معلوم است که اینجا بچه ها احترام و ادب را خوب یاد گرفته اند.

عمو روحانی هم طلبه ای جوان است که خوب با بچه ها انس گرفته و حرفش روی هوا اجرایی می شود، بچه های روستای «سیدال» خیلی با فرهنگ شهرنشینی و فضای مجازی آشنا نیستند، بازی هایشان همان چیزهایی است که در فرهنگ غنی ایرانی از گذشته در هر منطقه به عنوان بازی بومی بوده است، عمو روحانی هم تلاش می کند تا در این روستا همان ها را با بچه ها انجام دهد.

حسن غلامی طلبه جوان جهادگری است که با گروه دانشجویی خیبر دانشگاه پیام نور بیرجند به روستای محروم و دورافتاده «سیدال» نهبندان آمده تا ۱۰ روز را اینجا و در کنار گروه جهادی به خودسازی و معنویت بگذراند.

بچه های باهوشی که روزانه حدود 7 سوره قرآن حفظ می کنند

روستای«سیدال» از توابع شهرستان نهبندان است و با مرکز استان 130 کیلومتری فاصله دارد، روستایی نسبتا محروم، اما با بچه هایی با استعداد و توانمند که به گفته مربی شان، برخی از آنها می توانند روزانه حدود 7 سوره قرآن را حفظ کنند و برخی ها هم جزء 30 را حفظ هستند و علاقه زیادی به حفظ دارند.

بعد از چند دقیقه ای گفتگو با بچه ها، از آنها خواستیم که مراحل وضو گرفتن را انجام دهند و هر کس انجام داد، هدیه ای بگیرد، باهوشی بچه ها از این جا نشان داده شد، اینکه سه نفر آمدند برای اجرای مسابقه و هر سه درست و صحیح انجام دادند، جایزه ها تمام شد و مجبور شدیم مسابقه را ادامه ندهیم، البته مسئول گروه جهادی می گفت که همه بچه ها در طول دوره هدیه ای دریافت می کنند.

بچه ها مسائل و احکام روز را هم به خوبی یاد گرفته اند، نماز و شکیات نمازو هر چه که یک انسان مکلف باید بداند را یاد گرفته اند و یا اینکه عمو روحانی برنامه دارد که به آنها یاد بدهد یکی یکی به مرور در این 10 روز، بچه ها از عمو روحانی راضی هستند و می گویند کاش می شد که این طرح ها هر سال باشد.

غلامی، طلبه جوان و عمو روحانی بچه ها در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه در بیرجند با بیان اینکه احساس خوشحالی می کنم که با این گروه جهادی دانشجویی به این اردوی پر خیر و برکت آمده ام، افزود: احساس می کنم که معنویت در این گروه ها خیلی بالا است چون کار برای خدا است.

وی با بیان اینکه اردوی جهادی نوعی هجرت از خود و بریدن از تعلقات دنیایی و رسیدن به معبود است، گفت: ما در اردو هر روز ظهر برای اموات کسانی که گروه را راه اندازی کردند دعا می کنیم.

این طلبه جوان جهادگر با بیان اینکه در این روستا برای کودکان و نوجوانان روستا کلاس های احکام، قرآن و نماز را دارم، گفت: استعداد بچه های روستا به خصوص در یادگیری مسائل دینی به خصوص قرآن بالا است، با بچه ها کار کردم و به خوبی احکام و قرآن را یاد می گیرند.

آموزش عملی در کنار بازی و شوخی!

غلامی گفت: از نظر فرهنگی باید در این روستاها کار شوند، ما تلاش می کنیم تا به بچه ها خیلی از موارد را عملی یاد دهیم، تلاش کردم در کلاس با اعمال و رفتار خود موارد را به بچه ها یاد دهم و در لابلای بازی و شوخی با بچه ها مسائل و احکام و چگونه زندگی کردن را به بچه ها بیاموزم.

وی با بیان اینکه بچه های روستایی یک خصوصیت بسیار خوب دارند و آن هم صداقت است، گفت: صداقت و استعدادی که بچه ها در اینجا دارند بالا است.

این طلبه جوان افزود: برای اعضای گروه هم برنامه های زیادی داریم از جمله اینکه قبل از نماز صبح به مسجد می آییم و شب قبل اعلام می کنیم که هر که دوست داشت نماز شب بخواند و بعد ذکر روز را بگوییم، دعای عهد بخوانیم.

غلامی اظهارداشت: حفظ آیات پر کاربرد قرآن یکی دیگر از برنامه ها برای اعضای گروه است که هر روز یکی را باید یاد بگیرند.

گروه های جهادی دانشجویی سالها است که راه اندازی شده است و همه ساله تعداد زیادی دانشجو از دانشگاههای مختلف خراسان‌جنوبی برای کارهای عمرانی و خدماتی به روستاهای محروم و دورافتاده استان می روند و به مدت یک هفته به انجام کارهای فرهنگی، عمرانی و آموزشی و بهداشتی می پردازند.

حضور روحانیت در این گروه ها موجب خیرات و برکات بیشتری هم برای اعضای گروه و هم برای اهالی روستا شده است که توانسته سطح فرهنگی مردم را بالاتر ببرد و علاوه بر این ها برای خود روحانی حاضر در این گروه ها هم اثرات خوبی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha