پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری تشکیل گروه اندیشه ورز را از ضروریات مجلس خبرگان رهبری دانست و گفت: از رهگذر تشکیل گروه های اندیشه ورز، هم خبرگان رهبری و هم دستگاه هایی که در یک خلاء تحلیلی و تئوریک نسبت به انقلاب اسلامی قرار دارند، منتفع خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در یادداشتی خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان رهبری با توجه به جایگاه، ترکیب و امکانات معنوی، فکری، اجتماعی و انقلابیِ دراختیار، باید با تشکیل هیئت اندیشه ورز، به ایفای نقش های مهم خود در ارتباط با انقلاب اسلامی دست بزند.

وی با بیان اینکه طرح تشکیل گروه اندیشه ورز از سوی رهبر معظم انقلاب، از طرح های اساسی، بنیادی و تاریخی است، بیان داشت: گروه اندیشه ورز باید حاصل اندیشه های خود را در اختیار مجلس خبرگان قرار دهند تا اقدام آنها، به موقع، موثر و برخاسته از اندیشه و سودمند به حال انقلاب نسبت به موضوعات مختلف باشد.

*خلاء گروه اندیشه ورز

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: اگر گروه اندیشه ورز مورد نظر رهبر معظم انقلاب در خبرگان رهبری شکل نگیرد و یا حتی اگر این هیات در صورت تشکیل، متناسب با جایگاه خبرگان نباشد، ممکن است به جایگاه منحصر به فرد خبرگان در چشم ها و چشم اندازها آسیب وارد کند.  

وی با اشاره به این که مجلس خبرگان رهبری دارای جایگاهی جدی، محوری و فرااندیش در مقایسه با سایر نهادها است، گفت: به همین دلیل این مجلس باید بر روی ریل اندیشه ورزی حرکت کند و در اندیشه ورزی خود بر کلان ترین چارچوب های برخاسته از منطق انقلاب اسلامی تمرکز نماید.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: رویکرد هیات اندیشه ورز مجلس خبرگان رهبری به مباحث انقلاب اسلامی نباید مقطعی، درجا زننده، یا نسبت به وضعیت های خاص زودگذر باشد، بلکه این گروه باید قبل از هر چیز مجهز و مسلح به منطق انقلاب اسلامی باشد.

*هیات اندیشه ورز و انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: رنگ و لعابی که بر اندیشه ها، طرح کردن ها و عرضه نمودن های گروه اندیشه ورز می نشیند باید رنگ و لعاب انقلاب اسلامی باشد، زمانی که انقلاب مبنا قرار گیرد حمایت از همه دستاوردهای انقلاب اسلامی محل اندیشه ورزی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هر حادثه و مساله ای که در این چارچوب قرار بگیرد را باید بر اساس این منطق یعنی انقلاب اسلامی مورد سنجش قرار داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اگر گروه اندیشه ورز با تمرکز بر منطق انقلاب اسلامی نسبت خود را با نهادها، پدیده ها و جریان ها تعریف کند، جایگاه مجلس خبرگان رفیع تر، اساسی تر، منسجم تر، معنا دارتر و برش دارتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: ما اکنون نهادی که به هویت و ماهیت انقلاب اسلامی، روندها، جریان پذیری و تحول پذیری های اجتماعی مربوط به آن بپردازد، را نداریم، زیرا سایر نهادها یا قانونگذاری می کنند و یا فعالیت های اجرایی، عملیاتی و ... را دارند.

وی بیان داشت:  نهاد خبرگان باید سیر کردن در آسمان انقلاب اسلامی را وجهه همت خود قرار دهد و کل انقلاب را از گذشته تا کنون مورد بررسی قرار دهد، و با نگاهی دقیق و در عین حال آگاه به نقاط انعطاف، دستور کارهایی اساسی و هوشمند را برگزیند و پی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: با بیان این که گروه اندیشه پرداز و پردازنده به انقلاب اسلامی یک ابتکار، ابداع، ضرورت و امر بسیار کلانی است که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند،

خاطرنشان کرد:  طرح تشکیل این هیات، برخوردار از یک منطق معلوم، شفاف و دارای نتایج شنیدنی و از سوی دیگر بر دوش  گیرنده حمایت و پاسداری جدی از انقلاب اسلامی می باشد.

*الزامات اندیشه ورزی در خبرگان

وی با اشاره به الزامات این گروه اندیشه ورز گفت: وقتی سخن از اندیشه به میان می آید، شعارها باید بعد از شکل گیری اندیشه ها باشد، نه اینکه ابتدا شعار بدهیم بعد اندیشه ورزی کنیم، در این صورت اندیشه و حرکت و تاثیر آن متضرر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: خبرگان باید یک موضع جامع الاطرافی در مورد مسائل کشور داشته باشد و همه باید از خبرگان درس تقویت همه نهادهای برخاسته از انقلاب را بشنوند، البته  داشتن موضع تذکر جدی، قاطع و انقلابی برای این نهاد یک ضرروت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خبرگان نباید به جزئیات و مسائل ریز مشغول شود،  اعضا و یا مجموعه خبرگان نباید نسبت به چیزی که از دست افراد و مجموعه گروه های مرجع دیگری در جامعه برمی آید، خود را با آن درگیر  بکنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: البته هر عمل جزئی در صورتی که به انقلاب مربوط شود و در صورت تکرار، قالبی اجتماعی و عمومی پیدا کند، باید از آن جهت که به انقلاب اسلامی بازگشت دارد، بدان پرداخت.

 وی گفت:  درگیر شدن خبرگان با افراد، اطراف، امام جمعه ها، استانداران و فرمانداران و... دون شان است مگر آن که منطق انقلاب به صورت کلان با مخاطره ای جدی روبرو گردد که در این صورت از یک موضع فراتر، پاسداری کننده، تذکر دهنده با همه ظرفت های آن باید وادد عمل شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: گروه اندیشه ورز در خبرگان رهبری می تواند انقلاب اسلامی را تحلیل و روندهای جاری و میزان حلول شعارهای اصیل انقلاب اسلامی در روندها را بررسی و به نتایج خوبی از این حیث برسد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: گروه اندیشه ورز باید نوع و شیوه برخورد با مسائل را به گونه ای که در آن انقلاب پاس داشته شود، در پیش گیرد؛ یعنی در زمانی که احیانا نداهای غیر مناسب مختلف از گوشه و کنار و یا از بیرون و داخل به گوش می رسد، نوع تعامل خبرگان در عین قاطع بودن، جدی وموثر بودن، باید به گونه ای باشد که در خدمت انقلاب قرار گیرد و به همین دلیل باید فراتر از  طرف های داخل میدان به حل و فصل کلان مسائل بیاندیشد.

*خبرگان و مباحث داخلی نظام

وی اظهار داشت:  افراد خبرگان یا مجموعه خبرگان رهبری باید به جای حضور یافتن های  جزئی به سمت داشتن "کلان حضور" در  انقلاب اسلامی حرکت کنند و انقلاب را  حفظ کنند، بنابراین، هیات اندیشه ورز در خبرگان رهبری باید به:   ۱. تعیین موضوعات و مساله های مرتبط به کشور از حیث داشتن نسبت با انقلاب  ۲. بررسی ساز و کارها و شیوه های تعامل  ۳. دستیابی به نتایج دقیق نسبت به مسائل مربوط به انقلاب، دست بزند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: حتی خبرگان رهبری می تواند تعامل مجموعه های داخل نظام را با هم تعریف کند ؛  دقیقا مثل رهبر معظم انقلاب که به نوع و چگونگی تعامل توجه جدی می کنند و خطوط قرمز مواجه  را گوشزد می کنند.

*چگونگی شکل گیری هیات

وی ادامه داد: گروه های اندیشه ورز نباید در قالب کمیسیون های خبرگان  قرار گیرند، زیرا کمیسیون ها، طرح های خاصی دارند و ممکن است از آنها اندیشه استفاده شود ولی کارهای روتین دارند.

این استاد حوزه گفت: گروه اندیشه ورز باید در یک فضای کلان تر، تحت قالب های دیگر و حتی برخوردار از اتاق فکرهای اساسی آزاد ولی متوجه به انقلاب، و معطوف به آسیب ها و نیز شناخت روح انقلاب شکل بگیرد و کمیسیون ها از نتایج آنها، استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اندیشه ورزی امری نیست که به صورت سهل و آسان در اختیار باشد خبرگان برای انتخاب هیات، باید دست به گزینش بزند و مجموعه ها و افرادی را از درون خود به این نام و عنوان برگزیند.

وی گفت: گروه های اندیشه ورز باید با اندیشه ورزان جامعه در ارتباط باشند و حتی هر کدام می توانند به بخشی از جامعه وصل شده و اندیشه ها را از جامعه دریافت و بعد در آن مجموعه های خود خبرگان، به بحث گذاشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: گروه اندیشه ورز، باید فرصت اندیشدن را به اندازه کافی برای خود محفوظ بدارد و نتایج را شتاب زده و یا در وضعیت نیمه راه، ارائه نکند،  اندیشه ورزی نسبت به مسائل مختلف است گاه ممکن است زود و گاه دیر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: گروه های اندیشه ورز باید انعکاس های شعارهای انقلاب اسلامی را از حیث میزان توجه جامعه به آن شعارها به هر دلیلی از دلایل را هم رصد کنند یعنی با مطالعات میدانی، به نوعی واقعیت های اجتماعی در ارتباط با انقلاب و جامعه شناسی انقلاب را فهم و کشف کنند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه گروه های اندیشه ورز نباید انتزاعی فکر کند، گفت: از آنجا که انقلاب اسلامی مدت زمان زیادی را پشت سر گذارنده است، باید این هیات فرازها و نگاه های اجتماعی رخ داده را به صورت میدانی مورد توجه قرار دهد و بعد اندیشه ورزانه تحلیل نماید.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه  نشستن در یک اتاق و به شکل کلی و انتزاعی، بافتن یک سری کلیات، سودمند نیست، گفت: انقلاب یک پدیده عظیم و عمیق اجتماعی است و بعد از 40 سال، اندیشیدن نسبت به یک موضوع مهم و حساس، با اندیشه های انتزاعی غیر متکی بر واقعیت ها به دست نمی آید؛ بلکه نیازمند مدد گرفتن از مطالعات میدانی و برخوردار بودن از یک حوصله بالا می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha