پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مهدوی

عضو خبرگان رهبری گفت: تجلیل ما از عالم دینی، تجلیل از علم، ایمان و اخلاق است نه تجلیل از یک شخص، افتخار ما به عالم افتخار به روح بلند و بامعرفت به خدای اوست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، شامگاه دوشنبه در مراسم تجلیل از 70 سال فعالیت تبلیغی آیت الله مهاجر، در مسجد قبا اصفهان بیان کرد: این مراسم به منظور تجلیل از شخص آیت الله مهاجرنیست، بلکه تجلیل از شخصیت ایشان است، وقتی تجلیل از شخصیت شد، عبرت حاصل می شود وعبرت از کلمه عبور است، یعنی از شخص می خواهیم عبور کنیم تا صدها نمونه چونوآیت الله مهاجر در نسل کنونی یافت شود.

وی ادامه داد: روایتی از امام صادق(ع) است که  می فرماید« هیچ گاه کسی به کُنه ذات پروردگار و پیامبر وامامان معصوم پی نمی برد، همچنین نمی توان هیچگاه به کُنه ذات مومن هم پی برد» این روایت کافی است برای آنکه بگوییم سخنان ما در تجلیل از یک شخصیت به اندازه واقعیت نیست بلکه به اندازه درک ما است.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: قرآن از علم و تحصیل  بسیار  تجلیل کرده است، طبق آیه 40 سوره نحل، وقتی علم عاصف یاور حضرت سلیمان را معرفی می کند، قرآن می گوید، آن فرد از علم کتاب بهره ای داشت و توانست تخت بلقیس را در چشم بهم زدنی بیاورد، ولی ما در آیه 43 سوره رعد می خوانیم که که می فرماید« ای پیامبر کسانی که کافرند و می گویند شما رسول خدا نیستید، شما پاسخ بده من دو شاهد دارم که همه ی علم کتاب را می دانند، نخست خداوند و دوم اشاره تلویحی به علی بن ابی طالب علیه السلام  دارد.

وی یادآور شد: دانستن و فهم از دین ارزشمند است، اگر کسی وجودش از معرفت به خدا پُر شد ، نفس او خدایی می شود، در آیه 28 و 30 سوره مبارکه آل عمران به نفس الله و خطر نافرمانی از آن اشاره شده است.

* مجالست و مراودت با عالم باعث افزون تر شدن علم و معرفت می شود

آیت الله مهدوی تاکید کرد:  وقتی کسی عالم شد سپس خداوند را شناخت متوجه می شود که باید جان خود را فدای دین خدا کند، کسانی که در کربلا به شهادت رسیدند افرادی بودند که سینه آنها مملو از معرفت به پروردگار به امام، قرآن و پروردگار و پیامبر بود.

وی افزود: این گونه جلسات تجلیل، تجلیل از علم و عالم است نه تجلیل از یک شخص، اگر می خواهید در فراز و نشیب های زمانه بیمه شوید، راهش علم است، کسی که علم دارد، تقوا  نیز  خواهد داشت، هرچه دین را بهتر بفهمیم دشمن در برابر ما عاجزتر است

عضو خبرگان ر هبری ابراز کرد: کسی که بصیرت دارد، یک سر وگردن بالاتر از جامعه قرار دارد، ما نیاز به عالم داریم، مجالست و مراودت با عالم باعث افزون تر کردن علم و معرفت می شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) می فرماید عالم وارث انبیاء است و ارث آن این است که علم به عالم منتقل شده است و ارث رسیده به عالم، احادیثی از معصومین است، اجازه نداریم در هر جلسه حتی خصوصی برای گوش دادن علوم برویم، باید منشاء علم و عالم مشخص باشد، ما اجازه داریم فقط به مجتهد جامع الشرایط با چهار شرط خاصه مراجعه کنیم واز او تبعیت کنیم.

وی اذعان کرد: روایت دیگر از امام هادی(ع) نقل شده است که در زمان فرزند فرزندم، علمایی هستند که مراقب هستند مردم  از دین خدا مرتد نشوند، اگر این علما نبودند در آخر الزمان همه مرتد به دین خدا می شدند، لکن علما به شدت زمام دل های ضعفای شیعه را گرفته است واین افراد بر افراد دیگر افضل هستند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار داشت: تعظیم ما به یک عالم تعظیم به جسم او نیست بلکه به روح بلند و بامعرفت آن عالم است، بنده افتخار دارم بیش از 30 سال با آیت الله مهاجر آشنا باشم و مکررا از ایشان بهره های علمی بُرده ام.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: آیت الله مهاجر یکسری ویژگی اخلاقی دارند که برای همه ما درس است از جمله تواضع،تزهد و تعبد وافر ایشان، دقت، ترس از حدود الهی و حُسن معاشرت با مردم است .

آیت الله مهدوی بار دیگر متذکر شد: تجلیل ما از عالم، تجلیل از علم وایمان، و اخلاق است نه یک شخص، افتخار ما به عالم افتخار به روح بلند و بامعرفت به خداوند است، همانطور که برای صحت جسم خود، چندین پزشک و متخصص را زیر نظرداریم باید برای صحت فکرو عقیده خود نیز  با عالم مرتبط باشیم و از محضر او استفاده کنید و حتی در  نمازهای او شرکت کنیم، مجالست به عالمی بکنید که شما را از شک به یقین برساند.

گفتنی است، در پایان مراسم از کتاب شرح حال زندگانی ۷۰ سال سابقه فعالیت تبلیغی آیت الله مهاجر تحت عنوان«پیشوا» رونمایی شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha