جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه دانشگاه وقتی اسلامی می شود که دانش اسلامی باشد بیان داشتند: حرف اول دانشگاه را دانش می زند، اگر دانش توحیدی باشد و انسان بفهمد که موجودی ابدی است دانشگاه اسلامی می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با تسلیت ماه عزای سید و سالار شهیدان بیان داشتند: شعار عزاداران حسینی این است که «أعظَمَ اللهُ اجورَنا و اجورکم بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ»؛ این شعار دو بخش دارد که بخش اول آن تعزیت است اما بخش دوم آن که جنبه ای حماسی و مبارزه ای دارد نیازمند تبیین و توضیح است.

ایشان ادامه دادند: این شعار که الی یوم القیامه خواهد بود، می گوید «خدایا این توفیق را به ما عطا کن که خون بهای حسین بن علی(ع)» را بگیریم. اما سوالی که مطرح است این است که خون بها و نقش ما در این میان چیست؟! این شعار یک پیام علمی دارد، چون خون بها به اولیاء دم مقتول اختصاص دارد در نتیجه اول باید بدانیم که ما فرزندان و وارثان حسین بن علی(ع) هستیم یعنی پدر ما را کشتند و ما به عنوان فرزندان او به دنبال خون بها هستیم. توضیح این مطلب این است که در این مکتب هر کس دو شناسنامه دارد؛ یک شناسنامه که پدر و مادر در هنگام تولد برای او می گیرند و یک شناسنامه که وقتی انسان بالغ شد باید خود به دنبال آن برود، پیامبر(ص) فرمود من و علی(ع) حاضریم شما را به فرزندی قبول کنیم؛ «انا و علي أبوا هذه الامه» بیاید فرزندان ما بشوید! ما که شیعه شدیم این شناسنامه را گرفتیم و شدیم فرزندان پیامبر و علی(ع) و حسین(ع) لذا ما خون خواه اینها هستیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله اهمیت علم دینی پرداختند و اظهار داشتند: ما درس خواندن را تنها برای تامین همین نیازهای دنیوی می خواهیم یعنی علم خود را محدود به رفع نیازهای همین جهان می کنیم در حالی که ما باید پس از مرگ را ببینم چرا که ما در مواجهه با مرگ، مرگ را می میرانیم و موجودی ابدی هستیم در نتیجه دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای ابدی انسان باشد.

ایشان ادامه دادند: غرور، حسد، جاه طلبی، ریاست طلبی و امثال این نوع بیماری ها را نمی توان با این علوم تجربی درمان کرد، باید به دنبال درمان این بیماری ها بود که گام اول آن آموزش انسان شناسی در دانشگاه هاست.

معظم له تصریح داشتند: همین «یا» که خداوند به کعبه داد و فرمود «کعبتی» و آن را خانه خود ساخت، همان «یا» را به انسان داد و فرمود  «نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي» در نتیجه ما از کعبه پایین تر نیستیم، اما باید از قفس زمان و زمین بیرون برویم تا انسان شویم تا بعد بتوانیم علوم انسانی را داشته باشیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: باید در نظر داشت چه علمی و چه دستاوردی پس از مرگ به کار انسان می آید، فایده آن این است که هم به علوم تجربی «روح» می دهد و هم در جهان دیگر دستگیر انسان می شود. اما اگر این روحِ الهی از دروس گرفته شود ممکن است نتیجه آن بشود «کالانعام بل هم اذل».

معظم له با بیان این مطلب که «تمایز علوم به تمایز موضوعات است» اذعان داشتند: اگر موضوع علمی فعل انسان بود این علم می تواند دینی و یا غیر دینی باشد اما اگر موضوع علمی فعل خدا بود فرض ندارد این علم غیر دینی باشد؛ صحبت درباره طبیعت، صحبت از فعل خداست لذا دانشگاه غرق دین است! اما مانند ماهی که در آب است و به دنبال آب می گردد ما نیز از این حقیقت غافل هستیم در نتیجه دانشگاه باید نسبت به این حقیقت آگاه و بیدار شود. آنگاه به تبع آن مساله حجاب و عفاف و دیگر مسائل نیز به راحتی حل خواهد شد.

ایشان با تاکید بر اینکه دانشگاه وقتی اسلامی می شود که دانش اسلامی باشد بیان داشتند: حرف اول دانشگاه را دانش می زند، اگر دانش توحیدی باشد و انسان بفهمد که موجودی ابدی است دانشگاه اسلامی می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر از سخنان خود، با اشاره به سخنان اخیر ترامپ درباره ایران ابراز داشتند: یک اصول انسانی در جهان حاکم است، پایبندی به تعهد، یک قانون بین المللی است، در همین كتاب الهی فرمود با كافری که کاری به شما ندارد می توانید زندگی کنید اما  «فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیمانَ لَهُمْ»، نه چون كافرند، بلکه چون قطعنامه ها، پیوندها، كنوانسیون و میثاق های بین‌المللی را قبول ندارند! این طرز تفکر و رفتار امثال ترامپ که حاصل آن جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ های نیابتی است از همین علم بی روح سرچشمه می گیرد که ریشه ای در دیانت ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha