چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سعید رضا عاملی

حوزه/ رئیس دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه جغرافیای دین در فضای مجازی بیشتر از فضای فیزیکی شده، گفت: این فضا به خوبی توانسته خاصیت خاص گرایی و عام گرایی دینی را برای همه ادیان فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی پیش از ظهر امروز در نخستین کنفرانس بین المللی ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقاء آموزش های دینی که در مجتمع عالی امام خمینی(ره) وابسته به جامعه المصطفی در قم برگزار شد، با بیان اینکه برای فضای مجازی تعریف های مختلفی ارائه شده است، گفت: بهترین تعریفی که می توان ارائه داد آن است که فضای مجازی به معنای جهان دومی است که دارای قابلیت های ذاتی جهان می باشد.

 رئیس دانشکده مطالعات جهان به مهمترین پیامدهای فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: اولین پیامد فضای مجازی فرامحلی کردن آن می باشد؛ این فضا، محیطی غیر مرکزی است و همه افراد به راحتی توانسته به آن متصل شده و تولید محتوا نمایند.

وی عنوان کرد: دیجیتالی بودن محیط مجازی مهمترین خصصیه آن است که سبب شده ذهن تبدیل به واقعیت شده و تولید را محقق کند؛ اگر به همین اندازه بسنده کنیم، قطعا می توان شرایط ترویج دین و الگوریت را برای استفاده همگان محقق کرد و همه چیز در آن امکان پذیر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: ظرفیت دیگر فضای مجازی، مشارکت محیط مجازی است؛ به نحوی که فردی از هر نقطه جهان می تواند به راحتی وارد آن شده و تولید محتوا کند و با دیگران در ارتباط باشد و عقیده و تفکرات خود را همگانی سازد؛ نمونه این همگانی سازی، ویکی پدیا و فیسبوک می باشد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه خصلت دیگر این فضا، لایه دار و یک پارچه بودن است، اظهار داشت: با توجه به شبکه ای بودن این فضا، توانسته مجاورت شهری و مجازی ایجاد کند که درآن هیچ محدودیتی نباشد.

وی به ویژگی های ادیان الهی در فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: متافیزیک بودن، تجربه محدود در جهان مادی، فراملی بودن، غیر مرکزی و هماهنگی، عدم تفاوت بین اقوام و جهانی سازی خطاب، از جمله این خصوصیات است و همین خطاب جهانی خود نقطه اشتراک با فضای مجازی است؛ چون از خصوصیات فضای مجازی جهان سازی خطاب می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی محصول ارتباط جمعی است، گفت: امروز در شرایط خوبی از لحاظ ارتباط جمعی هستیم و همین مسئله قابلیت اجتماعی دینی در جهان برای همه ادیان ایجاد کرده است تا همه ادیان با هم در ارتباط بوده و از نظر و تفکرات یکدیگر بهره ببرند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه دین مسیر زندگی است و تنها آئین صِرف و برای علمای خاص نیست، گفت: دین عنصر حقیقت از سوی خدای متعال و پدیده ای جهانی و عدم تبعیض میان رنگ هاست.

وی با بیان اینکه بزرگترین خسارت به دین، جداسازی و تبعیض بین اقوام بوده، اظهار داشت: همین مسئله مشکلاتی زیادی را برای دین ایجاد کرده و آن را از دسترسی بودن، جهانی بودن، قابل استفاده بودن برای همه خارج کرده؛ ولی فضای مجازی توانسته این قابلیت را ایجاد کند تا همه بتوانند از دین به درستی بهره ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه جغرافیای دین در فضای مجازی بیشتر از فضای فیزیکی شده، افزود: این فضا به خوبی توانسته خاصیت خاص گرایی و عام گرایی دینی  را برای همه ادیان فراهم کند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان افزود: خاص گرایی یعنی جهانی سازی برای همه ادیان و عام گرایی به معنای ظرفیت عام گرایی دینی و باهم بودن است؛ این فضا در این دو بُعد باعث شده همه ادیان با هم و دارای ید واحده و منتظر حضرت مهدی(عج) باشند.

انتهای پیام   40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha