جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نقد علی

حجت الاسلام نقدعلی گفت: بدترین خصلت های حکام در کلام امام علی(ع) سه چیز است، نخست آن که حاکمان از دشمنان و ستمکاران بترسند، دوم نسبت به ضعیفان دلسوزی نداشته باشند و سوم هم در زمان انفاق بخل بورزند .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد نقد علی، پیش از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اظهار کرد: براساس  آیه آخر صفحه 70 (سوره آل عمران) (وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ )یکی از نگرانی های انسان از مرگ را از دست دادن منافع دنیایی می داند (مما یجمعون) که همه چیز را در دنیا جمع می کنند و به آنها می گوید« اگر چیزهای دنیایی را از دست می دهید مغفرت و رحمت الهی را به دست می آورید.

وی بیان کرد:  دغدغه دوم انسان ها (با توجه به آیه 158) از آدم هایی است که با آنها محشور می شوند، ولی باید بدانیم که اینجا با متاع زودگذر دنیا محشور هستیم و در آخرت با رحمت همیشگی خداوند محشور می شویم پس کسی نباید از مرگ بترسد .

استاد حوزه تصریح کرد: این آیه (159) مربوط به تخلفات جنگ احد است که دشمن کینه و عقده زیادی در جنگ داشت، این آیه به اخلاق عظیم محمدی به واسطه رحمت و مهربانی خداوند اشاره می کند و می فرماید« با آنها نرمخو شدی اگر چنین انسانی نبودی، از اطراف تو پراکنده می شدند .

وی افزود: بدترین خصلت های حکام در کلام امام علی(ع) سه چیز است، نخست آنکه حاکمان از دشمنان و ستمکاران بترسند، دوم نسبت به  ضعیفان دلسوزی نداشته باشند و سوم اینکه در زمان انفاق بخل بورزند  .

حجت الاسلام نقد علی خاطرنشان کرد: اگر خداوند شما را نصرت دهد هیچکس نمی تواند بر شما پیروز شود و خداوند در جایی دیگر از قران می فرماید« ما رسل و مومنین را یاری و نصرت می دهیم و اگر پیروی از خداوند نکردید نصرتی در کار نیست! » إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ (60 آل عمران) خذل در اینجا به معنی رها کردن است و می گوید کیست که شما را یاری دهد پس از خذلان و رها کردن خداوند؟ پس توکلتان تنها  بر خداوند باشد.

وی به آیه 161 اشاره کرد و گفت: به پیامبر تهمت خیانت (غل) در غنائم را زدند، به پیامبر اعتماد نداشتند پس مردم برگشتند که خودشان غنائم را جمع آوری کنند و خداوند در این آیه می فرمایند«هیچ پیامبری را نداریم که خیانت کند که هر کس خیانت کند خودش با خیانتش به صحرای محشر می آید و باید پاسخگو باشد و نتیجه آنچه را که انجام داده است را می گیرد و به کسی ستم نمی شود.

استاد حوزه ابراز کرد: آیا کسی که رضایت خداوند را تبعیت می کند با کسی که غضب خدا را به سوی خودش بر می گرداند و جهنمی می شود مساوی است؟! در سوره انفال داریم« کسی که در میدان جنگ پشت به دشمن کند (مگر کسی که در میدان به حاشیه برود که از طرف دیگری حمله کند و یا اینکه بخواهد با گروهی جمعی دیگر حمله کند)به غیر از این دو گروه مغضوب می شود و به جهنم می رود.

وی به آیه 163 آل عمران (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ ...) اشاره و تاکید کرد: من به معنی نعمت دادن و هم به معنی منت گذاشتن و نعمت را به رخ کشیدن و نیز به معنی قطع است، چرا که اگر به کسی نعمت داده شود مشکلاتش قطع می شود، خداوند منت گذاشت و به ما نعمت داد زمانی که از جنس خودمان رسولی فرستاد که آیات را تلاوت کند (وقتی انسان تعلیم دید باید تزکیه کند) باعث رشد ما شود و قرآن را به شما آموزش هم داد و حرف های محکم و اساسی و ریشه دار را هم گفت که همانا مردم قبل از نزول و آموزش قران در گمراهی بودند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha