پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عباس خامه یار

حوزه/ معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی به سفر اخیرش به مالزی و بازدید از بنیاد کتابت و نشر قرآن مالزی پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی به سفر اخیرش به مالزی و بازدید از بنیاد کتابت و نشر قرآن مالزی پرداخت و در این‌باره نوشت:

در سفری که اخیراً به مالزی داشتم، توفیقی حاصل شد تا از بنیاد کتابت و نشر قرآن مالزی (یایاسان رستو) بازدید و با جناب داتوک عبدالطیف میراسا، مدیر این بنیاد نشستی داشته باشم.

یایاسان رستو به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی در سال ۱۹۹۸ ميلادي و با هدف گسترش پیام اسلام به سراسر جهان، تقویت ایمان مسلمانان و احیای هنرهای اسلامی در کشور مالزی و در شهر «شاه عالم» تأسیس شد.

یایاسان رستو تا امروز بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار رینگیت را صرف جمع‌آوری و پیشرفت نقوش سنتی فرهنگ مالزی کرده است که متاثر از فرهنگ اسلامی می‌باشد.

این مرکز با حمایت دولت و خیرین تبدیل به یک مرکز بزرگ برای نشر قرآن کریم و احیای هنرهای اسلامی شده است که دارای کارگاه‌های خوشنویسی و تذهیب قرآن کریم، فروشگاهی برای فروش آثار هنری قرآنی و گاهاً پذیرایی میهمانانی از کشورهای مختلف جهان است. همچنین ارتباط فرهنگی با کشورهای اسلامی از دیگر سیاست‌های این بنیاد محسوب می‌شود.

یایاسان رستو تاکنون خوشنویسی و تذهیب شش جلد قرآن کریم را به انجام رسانده و بسیاری از محصولات قرآنی دیگر را ارائه كرده است. از کارهای انجام شده در این مرکز می‌توان به نمایشگاه نسخ خطی مالزی در سال ۲۰۰۰، برگزاری نمایشگاه قرآنی در مدرسه الجنید الاسلامیه سنگاپور در سال ۲۰۰۱، برگزاری نمایشگاه نسخ خطی قرآنی در کالج اسلامی یالا تایلند در سال ۲۰۰۲ و همچنین، برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی بسیاری در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ در کشورهای اسلامی چون نیجریه و برونئی اشاره کرد.

همچنین، در این سال‌ها دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف اسلامی به این مرکز آمده‌اند و برای تحصیل در رشته‌های مختلف هنرهای اسلامی اقدام كرده‌اند.

این مرکز دارای یک کالج برای آموزش دوره‌های کوتاه‌مدت زبان عربی و هنرهای اسلامی چون خوشنویسی و تذهیب می‌باشد. از نکات قابل توجه در این مرکز وجود تیم تحقیقاتی کتابت و تذهیب قرآن برای فرهنگ‌ها و اقوام مختلف است.

این تیم تحقیقاتی با بررسی فرهنگ اقوام جامعه هدف نشر خود و رنگ‌ها، نمادها و طبیعت زندگی آنها نسبت به طراحی نقوش و استفاده از رنگ‌ها در کتابت قرآن کریم اقدام می‌نماید؛ به‌گونه‌ای که تجربه و تخصص این مرکز به سایر کشورها کمک می‌کند تا هویت خود را با فرهنگ قرآنی شکوفا کنند.

داتوک عبدالطیف، مدیر بنیاد یایاسان رستو، مسئول فرهنگی سازمان مردم نهاد حمایت از فلسطین در مالزی نیز، است و در اوج حملات رژیم صهیونیستی به همراه تیمی از همراهان خود برای کمک به مردم به غزه سفر كرده. او در خصوص فعالیت در حوزه هنرهای قرآنی معتقد است که این عرصه، میدان معنویت و آرامش روحی است.

داتوک عبدالطیف میراسا این نگاه قرآنی خود را در سایر حوزه‌های فعالیت خود همچون عرصه گردشگری توسعه داده و در ساخت و طراحی یکی از بزرگترین هتل‌های پنج ستاره مالزی در شهر ملاکا به نام هتل مظفر اقدام كرده است. این هتل با استفاده از هنر هنرمندان مؤسسه یایاسان رستو نسبت تنها هتل حلال و اسلامی مالزی می‌باشد که در سپتامبر ۲۰۱۷ افتتاح شده است.

وی همچنین با ساخت یک مسجد با استفاده از طراحی‌های هنرمندان قرآنی مالزی، تحول شگفت‌انگیزی در ساخت مسجد در جزیره پانکور ایجاد کرد که باعث تقاضای ساخت مساجد در نقاط دیگر مالزی با طراحی هنرمندان این مرکز شده است.

عبداللطیف به گرمی از ما استقبال کرد، بخش‌های مختلف مرکز و مراحل چاپ قرآن را برایمان تشریح کرد و با خوش‌رویی تمام بدرقه‌مان کرد. او به زودی به تهران می‌آید تا از مراکز مهم قرآنی ما بازدید کند و راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌هایمان را بررسی کند.

بنیاد کتابت و نشر قرآن مالزی

بنیاد کتابت و نشر قرآن مالزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha