شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با موضوع منطقه خلیج فارس و یمن

حوزه/ در کمیته هم اندیشی بین المللی با موضوع "خلیج فارس و یمن"، بر تعامل موثر و سازنده با گروه های یمنی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کمیته هم اندیشی بین‌المللی با موضوع "خلیج فارس و یمن"، که به همت مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در قم برگزار گردید، دکترسید علی موسوی نژاد از اساتید دانشگاه گفت: یکی از مشکلات مهم در یمن عدم ارتباط سازنده و مناسب با علما و حوزه های علمیه این کشور است که لازم است این ارتباط یشتر برقرار گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: علاقه به آشنایی با مذهب و فرهنگ مردم یمن در بین طلاب حوزه علمیه بسیار زیاد است، لازم است در کنار آموزش های صحیح در مدارس علمیه، در این زمینه آسیب شناسی های لازم نیز انجام گیرد، چراکه  اطلاعات ما در عرصه یمن ناکافی است و این کمبود اطلاعات می تواند سبب خروجی اندک در عرصه عمل شود.

وی تاکید کرد: زیدیه در تاریخ یمن از نظر سیاستگذاری و تاثیرگذاری بیشترین نقش را داشته اند و جمعیت قابل توجهی را نیز شامل می شود، همچنین بخش غیر زیدی یمن شامل شافعی و صوفی های یمن نیز ظرفیت های بالایی هستند که نزدیکی مناسبی نیز با عقاید مکتب تشیع و ایران دارند.

وی عنوان کرد: باید نحله ها و طوایف مختلف زیدی،  اسماعیلی و دیگر گروه های تاثیر گذار یمن را درست بشناسیم، همچنین تعصبات دینی مردم یمن نسبت به مذهب خود بسیار فراوان است، بنابراین باید به صورت دقیق و مهندسی با آنها برخورد و تعامل منطقی با آنها برقرار نمود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: پروژه های مشترک در میراث های مشترک زیدیه و تشیع می توان با علما و اساتید یمنی برقرار شود، تا ارتباط بین حوزه های علمیه و علمای این کشور به صورت مستمر در طول سال ادامه داشته باشد.

نماینده دانشگاه  اراک نیز در بخشی از این هم اندیشی، با اشاره به شکست عربستان در یمن گفت: عربستان به اهداف خود در جنگ سه ساله دست پیدا نکرده و فرصتی مناسبی به وجود آمده که حوزه می تواند از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشد.

وی  با تاکید به اهمیت بخش ارتباطات و روابط بین‌المللی حوزه علمیه خاطر نشان کرد: جای خالی  این بخش در اعزام مبلغان به مناطق و کشورهای دیگر کاملا احساس می شود که باید این خلاء پر شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت  افزایش ارتباطات فرهنگی و علمی با کشور یمن عنوان کرد: باید یک نهاد و شورای فضای مجازی در حوزه تشکیل شود تا سبب ارتباط مستمر بین علما و اساتید در طول سال ها متمادی باشد.

میهمان دانشگاه اراک تصریح کرد: باید شخصیت های تاثیرگذار  و طلاب جوان و با استعداد کشور یمن شناسایی شده و از آنها برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و ترویج مکتب حقه اهل بیت(ع) استفاده کرد.

وی با اشاره به روحیه انقلابی مردم یمن ادامه داد: مردم یمن به معنای واقعی کلمه، انقلابی هستند که وجود یک ارتباط دائمی و مستمر بین حوزه علمیه و شیعیان این کشور می تواند بسیار ارزشمند باشد.

عمانی ها از دولت عربستان و تفکر تکفیری به شدت نفرت دارند

رایزن فرهنگی سابق ایران دریکی از کشورهای خاورمیانه نیز در ادامه این هم اندیشی خاطر نشان کرد:  کشور عمان نیز از جمله کشورهای منطقه خاورمیانه است که مورد غفلت جدی واقع شده، عمان کشوری است که جمعیتی بالای 4 میلیون نفر دارد و از نظر سیاسی به ایران نزدیک است و از دولت عربستان و تفکر تکفیری  نیز به شدت نفرت دارد.

وی ادامه داد: عمان همسایه و دوست کشور یمن در طول تاریخ بوده که حدود 400 کیلومتر نیز با یمن مرز مشترک دارد.

رایزن فرهنگی سابق ایران در یکی از کشورهای منطقه گفت: 50 درصد جمعیت عمان اباذی است که اغلب آنها از نظر مذهب شافعی هستند  و 10 درصد جمعیت این کشور را هم شیعیان تشکیل می دهند که نقش موثر نیز در اقتصاد و مجامع علمی این کشور دارند.

عضو میز یمن وزارت امور خارجه نیز در این جلسه ابراز کرد: علی رغم  ایجاد برخی اتحاد ها در بین گروه های یمنی و با توجه به سابقه های تاریخی به نظر می رسد این اتحاد ها راه به جایی نخواهد برد.

نماینده وزارت خارجه عنوان کرد: متاسفانه در کشور یمن کارهایی که شایسته بوده انجام نشده و تعامل و تعادل در مورد کار و کمک در سال های اخیر انجام نگرفته است و کلیت خلیج فارس را نظام باید با جدیت پیگیری کند.

وی  خاطر نشان کرد: سابقه، ظرفیت و  زمینه های  بین حوزه علمیه قم ، یمن و زیدیه فراوان است که باید حوزه از این ظرفیت ها به درستی  استفاده کند.

 نماینده وزارت خارجه با اشاره به اهمیت شناخت درست از ویژگی ها کشورهای منطقه عنوان کرد: در کشور یمن سیاست را قبایل رقم می زنند و فرهنگ آن ها نیز خاص خودشان است، بنابراین  نکته اول و شرط ورود به یمن شناخت و اطلاع کافی از این کشور است.

نماینده جامعه المصطفی  نیز در این نشست تصریح کرد: با قرائت صحیحی از اسلام ناب در اختیار جامعه هدف خود کار کنیم، چرا که در بسیاری از کشورها تنها قرائتی که از اسلام وجود دارد قرائت تکفیری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha