جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت االله جوادی آملی گفتند: در حوزه یا دانشگاه اگر یك استادی بی‌مطالعه رفت و تدریس کرد، وقت مردم را دارد تلف می‌كند و فرقی نمی کند این مردم کافر باشند یا مسلمان، اتلاف وقت یا هر حقی از هر کسی طبق این آیه حرام است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت االله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز، در ادامه تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه الرحمن، بیان داشتند: اصلِ جامع و كلی اسلام این است كه چه در محدوده ملی و محلّی یعنی داخله حوزه اسلامی، چه در محدوده منطقه‌ای یعنی داخله حوزه توحید با اهل كتاب و موحدان، چه در حوزه بین‌المللی با جامعه بشری چه ملحد چه وثنی و چه غیر وثنی، جامعه را «میزان و عدل» اداره می‌كند.

معظم له ادامه دادند:  خداوند در هر سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی فرمود: ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ این از جوامع‌الكلم است، فرمود حقّ هیچ كسی را كم نگذارید! حالا شما چه كار دارید آن طرف كمونیست است یا غیر كمونیست! جنسی که به دیگری فروختی باید سالم بفروشی! پول مردم، هر کسی که باشد، را باید بدهی، اگر چیزی از كسی خریدی، هر دین و آئینی داشته باشد، باید مبلغ آن را کامل به او بپردازی، این دین می‌شود دین جهانی!

 ایشان با تاکید بر واژه «اشیاء» در آیه ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ اذعان داشتند: هیچ كلمه‌ای جامع‌تر از كلمه «شیء» نیست، به صورت جمع هم بیان شد، لذا از «اشیاء» بالاتر نداریم، مفهوم آن این است که ما نباید هیچ چیز مردم را كم بگذاریم! حتی در حوزه یا دانشگاه اگر یك استادی بی‌مطالعه رفت و تدریس کرد، این آیه می‌گوید این كار حرام است و وقت مردم را دارد تلف می‌كند و فرقی نمی کند این مردم کافر باشند یا مسلمان؛ اتلاف وقت یا هر حقی از هر کسی طبق این آیه حرام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha