شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با موضوع روسیه

حوزه/کمیته هم‌اندیشی روسیه با حضور مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های، جمعی از اساتید جامعه المصطفی، اعضای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، موسسه اویس قرنی، بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و معاونت‌های مختلف حوزه در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در نشست کمیته بین‌المللی مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با موضوع کشور روسیه که در قم برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری ماه صفر،‌با اشاره به فعالیت‌های نهادهای مختلف مذهبی در عرصه بین‌الملل تصریح کرد: علی‌رغم تمام فعالیت‌ نهادهای فرهنگی و مذهبی در بخش بین‌الملل، نوعی خلأ در رابطه با آن وجود دارد که به نظر می‌رسد اگر سهم آن پرداخته نشود، حوزه نمی‌تواند تأثیرگذاری مناسب خود را در عرصه‌های بین‌المللی به‌درستی ایفا کند.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه با اشاره به  اهمیت توجه به تعاملات فکری و فرهنگی در مواجهه با اقوام و ملل دیگر خاطرنشان کرد: در کنار جغرافیای سیاسی و مرزبندی‌های رایج در حریم کشورها، جغرافیای فکری و معرفتی هم وجود دارد که وظیفه حوزه‌های علمیه است که این عرصه  را ارتقا دهد که این مهم نیازمند تغییر در نوع نگاه و بینش است.

جای خالی حوزه های علمیه در تعاملات فکری و تمدنی بین‌المللی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری بابیان لزوم ورود حوزه علمیه در مناسبات بین‌المللی  تأکید کرد: حوزه باید بین‌المللی شود  و خلأهای موجود در این زمینه را از بین ببرد، چراکه جای خالی حوزه‌های علمیه در تعاملات فکری و تمدنی بین‌المللی کاملاً احساس می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای طلاب خارجی حوزه علمیه عنوان کرد:استفاده از طلاب خارجی و مسلط به فرهنگ و زبان جامعه هدف، یکی از ظرفیت‌های بالا و بالقوه‌ای است که باید از وجود آن‌ها در مناسبات بین‌المللی نهایت استفاده و بهره‌برداری را کرد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه با اشاره به تأثیر فراوان کشور روسیه در مبادلات بین‌المللی ادامه داد: کشورهای دنیا را به 25 اقلیم مختلف تقسیم‌ کرده ایم که دراین‌بین روسیه به دلیل اهمیت و تأثیرگذاری خاصی که دارد به یک اقلیم مجزا تقسیم‌شده و یک کمیته مستقل نیز در مرکز ارتباطات و بین‌الملل درباره این کشور تشکیل‌شده است.

وی با تأکید بر اهمیت تعیین اولویت‌ها در انجام اقدامات حوزه علمیه در قبال کشور روسیه گفت: متخصصین و کارشناسان منطقه روسیه و متخصصین حوزوی کشور روسیه، باید اولویت‌ها و عرصه‌های کاری در این کشور را شناسایی، تعیین و تدوین کنند و در اختیار متصدیان حوزوی برای عملیاتی شدن قرار دهند.

طلاب زباندان ساماندهی شوند

مدیرمسئول هفته نامه افق حوزه با اشاره به ظرفیت بالای طلاب چندزبانه تأکید کرد: اگر این قبیل طلاب به‌درستی ساماندهی شوند در بسیاری از کشورهای دنیا تأثیرگزار خواهند بود، چراکه مهم‌ترین ویژگی این طلاب آشنایی مناسب و درست از کشورهای هدف خود هستند.

وی بابیان نقش کارکردی حوزه در مبادلات فکری و تفکری بین‌المللی عنوان کرد: نقش حوزه‌های علمیه در عرصه بین‌المللی نقش هم‌افزایی و تعامل است و طلاب می‌تواند در عرصه شیعه شنایی، تعامل با حوزه‌ها و علمای اهل سنت و همچنین  تعاملات بین ادیانی نقش ویژه‌ای را ایفا کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری اضافه کرد: دانش‌افزایی مناسبی باید در شناسایی اولویت‌های کاری روسیه انجام گیرد تا نگاه و جهت‌گیری‌های حوزه درباره روسیه به‌ درستی شناخته شود.

وی بابیان قدر مشترک‌های موجود در مسئله روسیه تصریح کرد: درباره روسیه سه قدر مشترک بین تمام دغدغه مندان وجود دارد که شامل اهمیت کشور روسیه، کارهای بسیار اندک انجام‌شده درباره این کشور و لزوم برگزاری و استمرار جلسات همفکری است، همچنین قوام و قوت کمیته‌ها به حضور متخصصان این عرصه‌هاست و خروجی جلسات باید جمع‌بندی شده و جنبه کاربردی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: تربیت کادر متخصص، هدایت پایان‌نامه‌ها و سوق دادن کارگاه‌های تخصصی به سمت روسیه ازجمله اقدامات مهمی است که در این زمینه می‌توان انجام داد.

کشور پهناوری مثل روسیه نیازمند برنامه‌های وسیع است

در این هم‌اندیشی نماینده جامعه المصطفی در قرقیزستان و تاجیکستان نیز در سخنانی گفت: ملک سلمان در هفته‌های اخیر به روسیه سفرکرد که استقبال گسترده  از وی کسب دلارهای مالی بوده و با تیزهوشی پوتین ملک سلمان به ماندن بشار اسد رضایت داد، همچنین یکی از خواسته‌های سلمان در این سفر از پوتین تلاش روسیه برای خروج ایران از سوریه بوده که با مخالفت پوتین مواجهه شده است.

وی ادامه داد: در روزهای آینده الهام علی‌اف و پوتین برای بررسی مسائل دریاچه خزر به ایران سفر می‌کنند، همچنین در سفر وزیر خارجه عراق خود به روسیه  نیز دو طرف نسبت به مقابله با تروریست تأکیدات گسترده‌ای داشته‌اند. کشور پهناوری مثل روسیه نیازمند برنامه‌های وسیع است که بیش از 25 میلیون نفر مسلمان جمعیت دارد و موضوع مسلمانان همواره یکی از نکات موردبحث سران این  کشور است چراکه جمعیت مسیحی این کشور رشد منفی و رشد جمعیت مسلمانان مثبت است.

نماینده جامعه المصطفی ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی تجدید حیات مسلمان و هویت مسلمانان اتفاق افتاد اما این هویت‌یابی به‌درستی انجام‌نشده و مسلمانان روسیه تا حدودی اسلام خود را به‌صورت سنتی حفظ کرده‌اند و اعتقادات سلفی نیز در بعضی از بخش‌های این کشور رخنه کرده است.

وی در این نشست تأکید کرد: 90درصد مسلمانان روسیه مسلمانان شناسنامه‌ای  و قبیله‌ای هستند  که سبب شده اسلام در این کشور قومیتی شود که برخی چالش‌های پیش رو را به وجود آورده و پیشروترین مسلمانان این کشور هم تاتارها هستند و در مجموعه وادارات نیز نفوذ اندکی دارند.

نماینده جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: 150نفر از طلاب روسی در مجموعه‌های مختلف حوزه علمیه تحصیل می‌کنند و  بزرگ‌ترین مشکل ایران در زمینه  روسیه عدم شناخت درست از نگاه و فرهنگ این کشور است درحالی‌که روسیه 400 ایران‌شناس مطرح و ده‌ها اسلام‌شناس زبده دارد بنابراین باید به روسیه به‌صورت مستقل نگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به 4 میلیون شیعه آذری در روسیه وجود دارد که ساماندهی درستی نشده‌اند و  حتی یک مسجد نیز برای تجمع و گردهمایی ندارند.فعا

فعالیت یهودی ها در روسیه زیاد است

نماینده بنیاد مطالعات اسلامی روسیه نیز در این جلسه تأکید کرد: سال قبل نمایشگاه کتاب ادبیات تفکری در مسکو برگزار شد که بنیاد اسلامی مسکو در آن فعالیت‌های چشمگیری ارائه کرد که در مقایسه با حجم فعالیت‌های امثال یهودیت بسیار نازل و ناچیز است.

وی ادامه داد: باید با شناخت جهان‌بینی روس‌ها ابزار و نوع تعامل در روسیه را تغییر داد، چرا که نگاه‌ روس‌ها همواره به ادبیات است و بهترین راه ورود به روسیه هم ادبیات تفکری است، یعنی همان کاری که یهودی‌ها انجام می‌دهند.

نماینده بنیاد مطالعات اسلامی روسیه  ابراز کرد: حوزه باید جامعه هدف خود را از فعالیت  در این کشور مشخص کند و برای این جامعه هدف نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و همه‌کسانی که در این کشور علاقه به فعالیت دارند باید شناخت درست از فرهنگ و باورهای روسیه داشته باشیم.

وی ادامه داد: شناساندن ایران اسلامی به روس‌ها و تبدیل نگاه‌ها به نگاه دوستی و اعتماد سبب می‌شود تا تأثیرگذاری در این کشور بیشتر شود و امروز متأسفانه تعداد توریست‌های روسی که وارد ایران می‌شود بسیار اندک است، همچنین باید استفاده درستی از طلاب روسی شود.

مسلمانان روسیه به ایران نزدیک هستند

نماینده معاونت پژوهش حوزه های علمیه هم در این نشست تأکید کرد: جمعیت بالای از مردم روسیه مسلمان هستند که اغلب آن‌ها اهل سنت  بوده و مسلمانان این کشور نیز تعصبات دینی خاصی دارند و ازنظر محتوایی و سیاسی نیز به ایران بسیار نزدیک هستند؛ چراکه آن‌ها با تفکر تکفیری عربستان مخالف هستند.

وی ادامه داد: باید با سران و مفتی‌های روسیه رابطه مداوم و مستمر برقرار کرد و افکار و رفتار خود را با آن‌ها در میان گذاشت،  مسلمانان روسیه به بخش محتوایی دینی نیاز مبرم دارند و کشوری در این منطقه موفق است که بتواند در این عرصه موفق باشد.

نماینده معاونت پژوهش حوزه گفت: باید شناخت درست و نگاه صحیحی از فرهنگ و نگاه روس‌ها در بین مبلغان شکل بگیرد تا تأثیرگذار باشد همچنین باید با روش علمی در این کشور تعامل داشته باشیم، چراکه نزدیکی بین حوزه‌های علمیه  و مسلمانان روسیه فراوان است.

نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: علی‌رغم فعالیت نهادهای مختلف دینی انسجام و هماهنگی بین این نهادها در عرصه بین‌الملل به وجود نیامده است و متأسفانه سازمان تبلیغات اسلامی هم در تجمیع و ساماندهی نهادهای فعال عرصه بین‌الملل موفق نبوده است.

تشکیلات دینی در روسیه یکپارچه نیست

وی با اشاره به اهمیت شناخت درست روسیه گفت: مخاطب شناسی قدم اول ورود به روسیه است، چراکه مسلمانان این کشور به چند دسته تاتار، ترک‌ها، تاجیک‌ها  و قفقازها تقسیم می‌شود که تاتار و قفقازها در مبادلات سیاسی بیشترین نقش را دارند.

نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: تشکیلات دینی در این کشور یکپارچه نیست و ممکن است برخی از نحله‌های دینی و مسلمانان این کشور همدیگر را رد می‌کنند که نوعی فرصت است.

وی تصریح کرد: در سطح دولتی نوعی تعامل و همفکری بین سران دو کشور ایجادشده که از رهاورد این اتفاقات می‌توان برای تقریب و نزدیکی بین مسلمانان ایران و روسیه استفاده کرد  و حوزه باید از این فضای ایجادشده نهایت استفاده کند، چراکه ممکن است این فضا در آینده از بین برود.

نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد : در عرصه تعامل با کشور روسیه بیشترین تأثیر و تعامل را مجمع تقریب داشته و در سفر سال گذشته آیت‌الله اراکی نیز توافق‌نامه‌ای با روسیه منعقدشده و پیشنهادهای مشخصی نیز در این توافقنامه از احداث مدارس دانشگاه مدرسه و ... از سوی طرف‌های روسی اعلام‌شده است.

ترجمه نهج البلاغه به زبان تاتاری

نماینده موسسه اویس قرنی نیز تصریح کرد: مسلمانان کشورهای شوروی سابق، بارها دست نیاز خود را به‌ سوی حوزه‌های علمیه دراز کردند، اما تاکنون حوزه هیچ نفوذی در بدنه و جامعه مردمی روسیه نکرده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل عدم موفقیت در کشور روسیه عدم‌حمایت‌های لازم است که امیدواریم بارونق آموزش زبان‌های دنیا در حوزه‌های علمیه مباحث حمایتی نیز بیشتر شود.

نماینده موسسه اویس قرنی اضافه کرد: در سال‌های اخیر نهج‌البلاغه توسط موسسه اویس قرنی در قالب خطبه‌ها و کلمات قصار به زبان تاتاری ترجمه‌شده که بسیار مؤثر و تأثیر گزار بوده که با  خیل هجمه‌ها از سوی وهابیت روبه‌رو بوده است.

وی با انتقاد از آموزش سرفصل‌های غیرکاربردی به طلاب خارجی تأکید کرد: سرفصل‌ها و آموزش‌ها به طلاب روسی بعد از تحصیل به کار آن‌ها نمی‌آید که سبب می‌شود طلاب بعد از فارغ‌التحصیلی به مشاغل دیگر و غیر مرتبط جذب شوند، چراکه سرفصل و عناوینی درسی حوزه بافرهنگ و نگاه مردم روسیه هم سویی ندارد.

نماینده موسسه اویس قرنی تصریح کرد: مسلمانان روسیه عمدتاً طریقتی هستند و عقاید طریقتی هم اجازه ورود عقاید وهابی را به‌سادگی نمی‌دهد، اما متأسفانه بسیاری از مسلمانان این کشور پشتیبانی مکتبی ندارند و جذب در باورهای مادی شده‌اند.

لزوم تشکیل شورای هماهنگی برای ساماندهی نهادهای حوزوی در کشورها

نماینده دیگر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در بخشی از جلسه عنوان کرد: مظاهر تمدن در کشور روسیه به‌خوبی نمایان است بنابراین باید در تعامل با روسیه به این سبقه تمدنی این کشور توجه شود و به این دست یاری مردم این سرزمین به حوزه‌های علمیه پاسخ مناسب داد.

وی ادامه داد: یکی از عرصه‌های مهم تبلیغ در کشورهای پرجمعیت ورود در فضای سایبر است، چراکه وضعیت حوزه‌ها ازنظر مالی کم است که امیدواریم با پیدا کردن پشتیبان‌های محتوایی در کشورهای مختلف شوروی سابق اثرگذاری لازم را داشته باشیم.

نماینده دیگر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  تأکید کرد: باید یک شورای هماهنگی برای ساماندهی نهادهای حوزوی در کشورهای دیگر به وجود آید.

نماینده دیگر جامعه المصطفی نیز عنوان کرد: تبلیغ در محیط‌های اسلامی با محیط ادیان دیگر متفاوت است و برای ورود به این کشورها باید ظرفیت‌ها و بسترهای دیگر از قبیل جغرافیا فرهنگ و زبان را در نظر گرفت و از تبلیغات ایدئولوژیک اجتناب کرد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت ژئوپلیتیک ایران با روسیه در شرایط مناسبی قرار دارد که سبب می‌شود یک فرصت ناب برای تعامل به وجود بیاید همچنین یکی از نقاط مشترک بین ایران و روسیه در زمان فعلی اختلاف آن‌ها بر سر عقاید تکفیری است که درزمینهٔ کلیسای ارتدکس هم می‌تواند تعاملات مناسبی با حوزه‌های علمیه برای مقابله با وهابیت داشته باشد.

نماینده دیگر جامعه المصطفی  عنوان کرد: در عرصه روسیه باید راهبرد مدیریتی، آموزشی و تبلیغی کاملاً روشن و مشخص شود که نیازمند یک اتاق فکر و قوه عاقله است که شرط آن‌هم شناخت درست از فرهنگ و نگاه‌های مردم روسیه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha