جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر ظهوری

حوزه/ کارشناس افغانستانی گفت: آمریکا و انگلیس و بعضی از کشورها اروپایی سعی بر حضور بیشتر در منطقه دارند و تلاش می کنند با ایجاد و تقویت گروه های تروریستی،حضور خود را در منطقه تمدید کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر سید وحید ظهوری حسینی ، کارشناس اهل کشور افغانستان ،کارشناس حقوق و دکترای زبان و ادبیات فارسی، عضو موسس و مسئول بنیاد علمی فرهنگی کوثر در خصوص انفجارهای گسترده در چند ماه اخیر و ارتباط آن با حضور پایگاه های نظامی آمریکا و کشورهای دیگر در افغانستان با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به گفت‌وگو پرداخت.

در چند ماه گذشته شاهد انفجارهای گسترده و پی در پی در افغانستان بودیم. به نظر شما مهمترین دلایل نا امنی در افغانستان در حال حاضر چیست؟

افغانستان متاسفانه در دهه های اخیر دچار آشوب و التهاب فراوان شده به طوری که هرکشوری به دنبال سرمایه گذاری و اهداف خود در افغانستان است و می خواهد اعتقاداتش را به افغانستان تحمیل کند و از آنجا به کشورهای دیگر توسعه دهد. همانطور که تروریست ها در عراق و سوریه دچار شکست های پی در پی شدند امروز گروه های سلفی، آمریکا، عربستان  وپاکستان به نحوی به دنبال جایگاهی هستند تا اعتقادات مردم افغانستان را تخریب کنند و برای اینکه حضورشان در افغانستان مشروعیت پیدا کند، به دنبال نا امنی و انفجار و برنامه های انتحاری هستند. این گروه ها از سوی کشورهایی حمایت می شوند که در صدد ماندن بیشتر در افغانستان هستند؛ لذا آمدن آمریکا به افغانستان بزرگترین موضوع برای انفجارها و نا امنی در افغانستان است.

چون آمریکا طبق قرار داد بین المللی باید از افغانستان خارج می شد، اخیرا شاهدیم به دنبال افزایش حضورش در افغانستان حضور طالبان در افغانستان و گروه های تروریستی در این کشور به حضور خارجی ها مشروعیت بخشیده است. دراین راستا پاکستان به اهداف خود که از جمله آن به قدرت رسیدن طالبان بود در افغانستان دسترسی پیدا کرده تا با آمریکا همکاری داشته باشد و گروه های سلفی و تکفیری با حمایت عربستان در افغانستان سعی در حضور بیشتر دارند که همه این اقدامات از طریق آمریکا و اسرائیل پشتیبانی می شود.

افغانستان

امروز شاهدیم گروه های تروریستی مختلف همچون داعش، القاعده و تروریست های دیگر در افغانستان موجی از نا امنی را ایجاد کرده اند. دولت افغانستان برای مبارزه با این تروریست ها چه برنامه ای دارد؟

داعش گروه تربیت شده بین المللی است و از حمایت گروه های غربی بهره مند است  و برنامه هایی را که القاعده تحت حمایت کشورهایی که سعی در حضور در منطقه دارند را ادامه می دهد حضور داعش در افغانستان تقریبا مانند حضور القاعده هست؛ القاعده با حمایت طالبان توانست در افغانستان جایگاهی داشته باشد چراکه طالبان نیروهای بومی بودند که در افغانستان قدرت گرفتند و پیشرفت کردند اما طالبان نتوانست اهداف خارجی ها را تامین کند لذا به دنبال گروه های دیگر مثل القاعده بودند که قبل از طالبان در کشورما حضور داشتند و در واقع تاسیس شده بودند .طالبان در افغانستان  برای حضور خارجی ها و آمریکا در افغانستان بهانه ای شده بود. امروز داعش در افغانستان با میزبانی طالبان بوجود آمده و با وجود اختلافات عقیده ای و سلیقه ای که با تروریست های دیگر دارند توسط طالبان نمی تواند بیرون رانده شوند بلکه زمینه حضورشان به شکل گسترده در افغانستان هست .

دولت افغانستان با توجه به شرایط پیش آمده در این کشور و اینکه داعش پشتون هست و داعشی ها از طالبان حمایت می کنند ، به نوعی کمکی هستند برای این اقوام و اهدافی که دشمنان افغانستان به دنبال اختلاف افکنی میان شیعه و سنی و بین اقوام دیگر هستند تا از این تفرقه حضورشان را حفظ کنند و سعی در اجرای برنامه های اختلاف افکنانه دارند بهره می برند. دولت افغانستان متاسفانه  نا آگاهانه به دنبال ریشه پشتونیزم خود افتاده و چندان کمکی برای مبارزه با تروریست های طالبان و گروه های دیگر تروریستی نیست از این رو شاهد انفجارهای گسترده در طول چند ماه اخیر و در یک سال گذشته هستیم.

امیدواریم دولت افغانستان بتواند جایگاه خود را به عنوان  نماینده مردم حفظ کند و برای مردم افغانستان اعم از شیعه، سنی، هزاره، تاجیک، پشتون، شمالی ،جنوبی و ازبک بتواند اعمال نفوذ کند و قدرتش را برای خدمت مردم افغانستان به کار ببرد .همینکه گروه های داعش و القاعده در گذشته و امروز یقینا نمی توانند اهداف بعضی از سیاستمدارها را برآورده سازند دولت افغانستان می تواند مستقلا در خدمت مردمش باشد و اگر اتحاد افغانستان حفظ شود، یقینا می تواند به دست خود مردم پیروز شوند و دشمنان را شکست دهد تا مردم بدون حضور خارجی ها روی پای خود بایستند.

حضور نظامی آمریکا در افغانستان

حضور پایگاه های نظامی آمریکا و اروپا در افغانستان چه تاثیری در نا امنی این کشور دارد؟

نفس حضور خارجی ها در افغانستان به نا امنی در این کشور دامن می زند و اروپا و آمریکا تحت عنوان ناتو مهمترین کشورهایی هستند که در افغانستان حضور پیدا کردند و همچنان حضورشان ادامه دارد. آمریکا با اعمال نفوذ توانست از ناتو به عنوان حربه ای استفاده کند و کشورهای اروپایی هم در افغانستان حضور داشته باشند. اگر چه امروز  اکثر کشورهای اروپایی از افغانستان خارج شدند و آنچنان نیرویی در این کشور ندارند اما آمریکا و انگلیس و بعضی از کشورهای اروپایی سعی بر حضور بیشتر دارند و آمریکایی ها به دنبال قرار داد امنیتی حضورشان را در افغانستان حفظ کردند و بر طبق این قرار داد 9 پایگاه زیر نظر آمریکا فعالیت می کنند که تاثیر به سزایی در نا امنی افغانستان دارند. از این رو از گروه های تروریستی برای نا امنی استفاده می شود و این گروه ها را  حفظ می کنند تا پایگاه های نظامیشان  و حضورشان مشروعیت داشته باشد. امروز ناتو و کشورها اروپایی به شدت سعی در حضور دارند وهمه این مسائل  تحت نفوذ آمریکا بر اروپا و مردم افغانستان تحمیل می شود .

اروپایی ها اکثرا افغانستان را ترک کردند با وجود اینکه در ابتدا برای تبلیغ دین مسیحیت و برای اهداف خاص خودشان بدون اهداف خدمت گزاری به مردم افغانستان فعالیتشان را گسترش می دادند اما مردم افغانستان مسلمان و دشمن ستیز هستند و کشوری است که حساسیت خاص به دین و مذهب خودش دارد؛ لذا اروپایی ها نتوانستند جایگاهی در افغانستان پیدا کنند و شکست خوردند . به هرحال امروز آمریکا منبع اصلی ایجاد پایگاه ها و نا امنی در افغانستان هست.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha