جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دولت بنگلادش دروس مربوط به «جهاد» را از کتب دانش آموزان حذف می‌کند

حوزه/ دولت بنگلادش طی اقدامی جدید، کتب دانش آموزان در مدارس را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و از هیات‌های آموزشی خواسته تمام دروس مرتبط با موضوع «جهاد» را از کتاب‌های درسی حذف کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از dhakatribune، دولت بنگلادش مدعی است که دروس مرتبط با «جهاد» دانش آموزان را تحریک به ستیزه‌جویی و تروریسم کرده و دستور حذف این دروس را داده است. کشور بنگلادش سه گروه مدارس آموزشی «عالیا»، «قومی» و «حفظ» دارد.

هیات آموزشی مدارس بنگلادش که به عنوان مدارس «عالیا» شناخته می‌شوند در سال 1979 تاسیس شده و از همان آغاز افتتاح این مدارس، فصل‌هایی از کتب دانش آموزان از کلاس هشتم به بعد به موضوع «جهاد» اختصاص دارد. در این کتب آموزشی واژه جهاد به عنوان «سعی و تلاش و جنگ علیه دشمنان اسلام» تعریف شده است.

یکی از مسئولین داخلی این مدارس به خبرنگاران گفت: به ما ابلاغ شده که تمام مباحث مرتبط با موضوع جهاد را از کتب دانش آموزان حذف کنیم.

به گفته منابع آگاه، کمیته ملی مبارزه و جلوگیری از تروریسم در بنگلادش بر این باور است که دروس مرتبط با جهاد در این کتب تحریک کننده دانش آموزان برای مشارکت در فعالیت‌های تروریستی و شبه نظامی گری هستند. به این ترتیب وزارت کشور بنگلادش با ابلاغ نامه‌ای به هیات‌های مدیره مدارس، دستور حذف این دروس را از کتب آموزشی کرده است.

این وزارتخانه همچنین به مدارس دستور داده هر مقاله و درسی مغایر با آموزه‌های قرآنی، حدیث ، قانون اساسی و ملی‌گرایی را از کتب آموزشی حذف کنند.

میان «جهاد» و «تروریسم» باید تمایز قائل شد

عبدالله یوسف مدیر یکی از مدارس عالیا اتهامات وارد شده به کتب درسی مدارس را بی‌اساس دانسته و گفت: جهاد و فعالیت‌های تروریستی دو مفهوم کاملا متفاوت هستند و دولت به جای این اقدامات باید در پی تمایز این دو برای دانش آموزان باشد تا آن‌ها فرق جهاد با تروریسم را بفهمند.

جنید بابونگری دبیرکل سازمان اسلام‌گرای «حفاظت الاسلام» نیز در این باره به خبرنگاران گفت: «جهاد» به خودی خود به معنای فعالیت‌های تروریستی و ستیزه جویانه نیست و این تصور که تمام دانش آموزان و معلمان مدارس در فعالیت‌های تروریستی دخیل هستند نادرست است. من حقیقتا دلیل این اقدام دولت را نمی‌فهمم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha