پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام‌ عباسی

حوزه/ کارشناس و مشاور خانواده با بیان روش‌های کاربردی حل مشکلات بین همسران گفت: اگر در بین همسران عفو، گذشت به وجود آید مشکلات تکراری و روزمره زندگی مشترک به‌تدریج از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت‌الاسلام‌ عباسی در دوره آموزش مهارت‌های زندگی که بعد از درس اخلاق آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مدرسه امام کاظم(ع) در قم برگزار شد، با اشاره اهمیت حل مسائل در بروز مشکلات مختلف گفت: مواجهه سازگار با اصل مشارکت و قبول وجود مشکلات در میسر زندگی مشترک نخستین گام و مرحله مقابله  و روبه‌رویی با مشکلات زندگی مشترک است.

وی بابیان مراحل مواجهه و حل مشکلات خانوادگی اضافه کرد: مرحله دوم حل مسئله و چالش‌های بین زوجین  گفت‌وگو بین همسران و فرزندان است که متأسفانه در اغلب خانواده‌ها این توانمندی که بتوانند با همدیگر در مورد مشکل خود گفت‌وگو وجود ندارد و نتیجه آن اغلب قهر، نزاع یا سازش منفعلانه است.

کارشناس و مشاور خانواده  با تأکید بر مشکلات و آثار سوء ناشی از سازش منفعلانه خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد مشکلات بین همسران از طریق سازش منفعلانه به‌پیش می‌رود که بسیار خطرناک است و ممکن است تبدیل به عقده‌گشایی در آینده  و فرصتی برای جبران  عقده‌های فروخفته شود.

حجت‌الاسلام عباسی  با اشاره به اهمیت الگو گیری از تعالیم قرآن کریم  در حل مسائل و مشکلات خانوادگی عنوان کرد: یکی از دلایل و علل پیروزی‌ها و توفیقات پیامبر مکرم اسلام(ص) در مشکلات و جنگ‌های صدر اسلام برخورد نرم و لین پیامبر(ص) با اطرافیان خود بود و چنانچه پیامبر(ع) با خشونت و غلظت برخورد می‌کردند، اطرافیان از کنار وی متفرق می‌شدند که یک راهبرد و الگوی بسیار مهم و تأثیرگذار قرآنی در رابطه بین همسران است.

وی ادامه داد: قضاوت بی‌مورد، بازگشت به گذشته و حمله یک‌جانبه به‌طرف مقابل سه راهبرد اشتباه همسران در حل مشکلات است درحالی‌که تعالیم قرآنی در این زمینه ابتدا، دعا و طلب رفع مشکل از سوی خدا و در درجه دوم نیز گذشت و عفو طرف مقابل است.

کارشناس و مشاور خانواده  با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) عنوان کرد: در منطق اسلام باید معیشت و دخل‌وخرج زندگی را بر اساس معیشت الهی تنظیم کرد  یعنی اگر وضعیت اقتصادی انسان بهبود پیدا کرد می‌توان برنامه‌ریزی‌ها و هزینه کرد های زندگی را تغییر داد.

حجت‌الاسلام‌ بابیان روش‌های کاربردی حل مشکلات بین همسران تأکید کرد: اگر در بین همسران عفو، گذشت و صفح به وجود آید مشکلات تکراری و روزمره زندگی مشترک به‌تدریج از بین خواهد رفت.

کارشناس و مشاور خانواده بابیان توصیه‌های قرانی بر حل مشکلات زوجین ادامه داد: طبق تعالیم و تفاسیر قرآنی اولین مرحله حل مشکلات با همسر گذشت است و استغفار و مشورت نیز در مراحل بعدی قرار دارند.

وی بابیان علل عدم گذشت بین همسران تأکید کرد: نخستین دلیل عدم گذشت بین همسران عدم قدردان بودن  زوجین است درحالی‌که در رساله حقوق امام سجاد(ع)  حقوق همسران به‌خوبی بیان‌شده که آرامش و نعمت بودن همسران دو ویژگی مهمی است که لازم می‌کند در رفتار باهم گذشت و احترام را مراعات کنند.

حجت‌الاسلام عباسی  عنوان کرد: این حق مسلم همسر است که بخشیده شود، چراکه وجود وی برای همسرش سراسر نعمت و ثواب است و شرط لازم آن‌هم قدران بودن است که مهم‌ترین اثر بخشش و گذشت نیز  چشیدن لذت بخشش و کسب آرامش است.

وی بابیان یکی از دلایل مهم عدم حل مشکل بین همسران گفت: بازگشت به گذشته و مرور خاطرات تلخ گذشته ازجمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل عدم حل مشکلات بین زوجین است که برای رفع این نقیصه نیز باید خاطرات گذشته را فراموش کرده و آن‌ها را در خود پرورش نداد.

انتهایی پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha