جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/واقع بینانه نگاه کنیم. حضور ما به واسطه تجهیزات و بلندگوها و آرم‌ها نباید مانع از دیده شدن میزبانان سنتی و حقیقی شود. ما از مداخله نا بجا ، غیر لازم، و آسیب زننده به سنت الهی و مردمی اربعین رنج می بریم.

خبرگزاری «حوزه»، رویداد جهانی شده و گسترش یافته و رو به تزاید اربعین، حضور ما را در کنار میزبان سنتی و صاحب خانه ی با اخلاص این فرهنگ و سنت الهی اجتناب ناپذیر کرده است . ما می‌توانیم در برخی زیرساخت‌ها کمک کنیم و این همراهی ضروری است، اما نخست باید آن شیوه میزبانی را به رسمیت بشناسیم و جای او را تنگ و فرهنگ او را استحاله نکنیم.

حضور ما با پشتوانه پول برداشته شده از بودجه های نهادی، و قدرت بلندگو هایمان نبایست برتری جویی را رسمیت بخشد.

از مسافران اربعین بپرسید بلندترین صدای بلندگوهای طول مسیر کدام یک بوده است. وقتی بلندگوهای ما حتی از سر اخلاص هم که باشد ، این گونه عرصه را به دست بگیرند نتیجه‌ای جز تنگ کردن جای صاحب خانه که شاید امکانات کمتری داشته باشد، ندارد. وقتی صدایمان را بلندتر می‌کنیم، صداهای دیگر را نمی‌شنویم و همسانی ، همگنی و همنشینی فرهنگی با همه دوستداران اهل بیت را فراموش می‌کنیم. درحالی که در چنین مراسمی می‌باید همه صداها شنیده شود. زائران حسینی از همه جای جهان در اینجا گرد می‌آیند و ما اگر کاری بایست بکنیم، باید زمینه شنیده شدن صدای آن‌ها را فراهم آوریم و به آداب و رسوم شان در نظر و عمل احترام بگذاریم و دل‌ها و قلب‌ها را به هم نزدیک سازیم.

واقع بینانه نگاه کنیم. حضور ما به واسطه تجهیزات و بلندگوها و آرم‌ها نباید مانع از دیده شدن میزبانان سنتی و حقیقی شود. ما از مداخله  نا بجا ، غیر لازم، و آسیب زننده به سنت الهی و مردمی اربعین رنج می بریم.

البته این واقعییت را هم  میدانیم که  در دو سال اخیر با افزایش چندین میلیونی سالانه  زائرین ، کاهش خدمات و تغذیه در بخش هایی از مسیر باعث نگرانی بود ، که اگر هرسال  انگونه که جمعیت بطور فزاینده و میلیونی افزایش می یابد ، خدمات و غذا  به تناسب افزایش نیابد ، بحران زا می شود.

بنابراین ، اصل حضور موکب های ایرانی ضرورت اجتناب ناپذیری بود و اصل اقدام هیئات و تشکل های مردمی و حتی شهرداریها و آستانه ها و سازمانها هم فاقد اشکال  می نمود ،  اما اگر اصول و معیارهایی را رعایت میکردند و  فرهنگ و سنت ها و ارزش های پذیرایی خالصانه ، ساده ، بی تکلف ، و صمیمانه بومیان نواحی عراق و روستائیان با صفای  محلی ، در آن فضای روحانی و آن معنویت وصف ناشدنی را بهم نمی زدند. اما متاسفانه برخی  ایرانی ها باز هم عادات ناپسند خود را به این آیین انتقال دادند.

عادات ناپسندی چون تفاخر به تجمل و رنگ ولعاب ظاهری ، سبقت در احداث موکب های بزرگتر و پر زرق وبرق تر ،  رقابت در چاپ ونصب بنرهای هرچه بزرگتر و رنگین تر ،  با آرم ها  و عنوان ها ، هزینه گزاف در دکور سازی و تزیینات مغایر با  روح آیین اربعین ، تبلیغات پرهزینه در مسیرها و در فضای مجازی جهت جذب زائرین به موکب خود  که متآسفانه از برخی از آنها بوی تکاثر به مشام میرسد .

 و البته بدتر از همه اینها، باید از  بد اخلاقی ها و رفتارهای تند و نامناسب خدام موکب های ایرانی که گویا کارکنان و مامورین اجباری باشند تا خادمان داوطلب ، و بسیار با رفتار تماشایی و جذاب  و درس آموز عراقی ها متفاوت است شدیدا "  گلایه کنیم .

در نگاه جهانیان ، یکی از جلوه های دیدنی اربعین ، اخلاق پر عطوفت و مهربانی ها و تواضع در حد خضوع و خشوع  اعجاب انگیز میزبانان عراقی با زائرین است که در موکب های ایرانی متاسفانه حداقل توسط این نگارنده مشاهده نشد. !

 در این میان عملکرد چند سازمان و نهاد ، همچون آستان قدس رضوی (ع)  و آستانه مقدسه حضرت معصومه س و شهرداری تهران و برخی نهادهای دولتی دیگر که با صرف  بودجه  و نه نذورات ،  اقدام به ساخت موکب های پر زرق و برق و ماکت های گرانقیمت و بنرهای دهها متری برای بیشتر نشان دادن عنوان خود می کنند ، اصلا و ابدا" کار پسندیده ای نیست و این بنده حقیر با علم ناقص خود  ، بعید میدانم این اسراف کاریها در امور غیر ضرور ، مرضی خاطر اهل بیت ع و سیدالشهداء ع  باشد ، زیرا به نوعی باعث تحقیر  و تحت الشعاع قراردادن مردمی عاشق و شیفته  و اخلاص مند  میشود که در طول سال از خرج خانواده خود کم کرده و کنار گذاشته اند ، وبا وام و قرض ، با انتقال وسایل شخصی خود موکبی ساده اما با معنویت  برپا کرده ، و زن و مرد و فرزندان در آنجا به پخت وپز و پذیرایی و خدمت عاشقانه مشغول هستند .

 حداقل به احترام اخلاص و صدق و صفای  اینان ، بایستی از تجمل وتفاخر در این آیین ، آن هم با بودجه های نهادی خود داری می شد.

و شایسته تر این است که این سازمانها و نهادهای ایرانی و هیئات و موکب های گسیل شده ،  خدمات  خود را ساده و بی هیاهو و تبلیغات،  و بدون به رخ کشاندن آرم ها و عناوین درشت و دورنما و به اهتزاز در آمده انجام دهند،  و همسانی و همگونی با میزبانان حقیقی و سنتی اربعین را مراعات نمایند .

این نگارنده نالایق  که به لطف حق هرساله توفیق این تشرف را داشته ام، امسال از اصحاب رسانه ها و صاحبان قلم و منبر تقاضا مینمایم ، نسبت به بروز این  ناهنجاری ها در سنت شکوهمند پیاده روی اربعین حساس باشند و بدون رودربایستی ، اینگونه اشکالات و آسیب ها را مربوط به هر نهاد و دستگاهی که باشد منعکس و به موقع نقد نمایند  تا شاید موجب تغییر روش و تعدیل و اصلاح امور، در موکب های ایرانی شود.

 والعاقبه للمتقین .

آیت پیمان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha