جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/  آئین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان مرکزی

حوزه/ آیت الله اعرافی با بیان این که انقلاب، جامعه و دنیا نیازهای گوناگون و فراوانی دارند و حوزه باید پاسخگوی این نیازها باشد، تصریح کرد: امروز همه دنیا روی ما حساب کرده و اگر درست عمل نکنیم به جریان امامت و ولایت ضربه می زنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اراک، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در آئین تکریم و معارفه مدیر حوزه‌ علمیه استان مرکزی با اشاره به این که حوزه های علمیه برپایه مرجعیت و ولایت استوارند، گفت: مرجعیت در حوزه مورد توجه ویژه است و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و هربار که معظم له به قم سفر داشته اند، بر این مهم تاکید فرموده اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: ولایت فقیه رکن رکین مهم حوزه‌های علمیه است و ما باید خود را پیرو خط مستقیم دو رکن مهم ولایت فقیه و مرجعیت بدانیم و از این دو موضع به عنوان خطوط اصلی حوزه علمیه مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت حوزه جلسات بسیاری با رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام برگزار شده و به فضل خدا طرح‌های بسیاری برای تعالی حوزه های علمیه اجرایی می‌شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه علمیه برآمده از بطن جامعه و قلوب مردم مومن ایران اسلامی است، تصریح کرد: افتخار حوزه علمیه اتصال به مردم است و آنان هم می‌دانند روحانیت پاک و اصیل همراه و غمخوار و درکنار آنهاست و جدایی از مردم برای حوزه علمیه قابل تصور نیست.

وی ادامه داد: امروز معارف دینی از ایران اسلامی به دنیا مخابره می‌شود و در گذشته این مهم موضوعی بود که حتی به مخیله ما نمی رسید، ولی به برکت تلاش امام(ره) و مرجعیت به آن دست یافتیم.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: همه میراث معارف الهی در ایران اسلامی و قم جمع شده است و همه این را از ملت می دانیم و باید درخدمت مردم باشیم زیرا مردمی بودن مهمترین راز موفقیت حوزه است و هرچه داریم از مردمی است که معارف دینی را در سینه خود جای داده و ولایت را همچون جان می دانند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: انتظاری که از حوزه ها می رود این است که با نگاه راهبردی و آینده نگری برنامه های دقیق طراحی کند و به حوزه های استان ها هم تاکید شده که ما باید برنامه راهبردی برای فرهنگ و علم و دانش هر استان داشته باشیم و نیرو تربیت کرده و فکر تولید کنیم و دستگاه‌های متولی پای کار باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید در برنامه جامعی به نقطه مطلوبی برسیم که هیچ مسجدی بدون امام جماعت نباشد و هیچ نقطه ای بدون مسجد فعال و پاسخگوی مردم نداشته باشیم.

آیت الله اعرافی افزود: آموزش و پرورش با تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان، از مخاطبان ماست، لذا باید نیروی مناسب برای این مراکز و حتی دانشگاه ها تربیت کنیم تا پاسخگوی سوالات و شبهات باشند.

وی با تاکید بر این که باید در فضای مجازی حضوری سنجیده و حکیمانه داشته باشیم، افزود: امروز دنیا تغییر کرده و به فکرهای خوب و اثرگذار نیاز داریم، زیرا نمی توان با مقیاس قبل و گذشته به امور امروز نگاه کرد.

عضو  شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به لزوم حرکت نظام وار با تلاش بزرگان و علما، گفت: اگر چنین باشد حرکت جبهه ای می تواند کارهای بزرگ را تسهیل کند که این کار شدنی است که در تاریخ انقلاب هم اتفاق افتاده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ضرورت ارتقای علمی حوزه های استان‌ها، ادامه داد: باید به جایی برسیم که در هر استان ده ها مجتهد و علمای شاخص داشته باشیم، بنابراین باید تنوع رشته ای و پایه ریزی درسهای خارج و رشانه های جدید و اینکه استان روی پای خود بایستد را مدنظر قرار دهیم.

آیت الله اعرافی به لزوم آموزش های کاربردی اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه باید به سمتی حرکت کنند که کالای اندیشه ای خود را به بهترین شیوه به مردم و جامعه عرضه نمایند، البته طرح های آن آماده شده که به زودی ابلاغ می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم حرکت به سوی بین المللی شدن حوزه‌های استان ها تاکید کرد و یادآور شد: در استانی مانند استان مرکزی با پیشینه ای تاریخی و نزدیکی به قم، باید بعد بین المللی دیده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که انقلاب، جامعه و دنیا نیازهای گوناگون و فراوانی دارند و حوزه باید پاسخگوی این نیازها باشد، تصریح کرد: امروز همه دنیا روی ما حساب کرده و اگر درست عمل نکنیم به جریان امامت و ولایت ضربه می زنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha