شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آپارتمان

حوزه/ ششمین نشست تخصصی فقه شهر و شهرنشینی با محوریت «فقه شهر، چیستی، ابعاد و ساختار» در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علی الهی خراسانی، امروز در کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی که با موضوع «فقه شهر و شهر نشینی» در محل دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد،‌ به ارائه مطالب خود با محوریت «فقه شهر، چیستی، ابعاد و ساختار» پرداخت و اظهار کرد: فقه شهر  عنوان جدیدی است و اصول فقه موجود آنقدر به فعلیت نرسیده تا عهده دار این بحث باشد.

وی با بیان این‌که در مباحث فقه شهری، نگاه به اهداف و مقاصد دین و شریعت وجود دارد، گفت: شهر، رکن اساسی تمدن‌هاست از این رو در چشم انداز رسیدن به تمدن نوین اسلامی، وجود فقه شهر و پرداختن به آن با رویکرد فقه اجتماعی امری ضروری است.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این که فقه شهر در دو بعد کلان به زندگی شهری و نظام شهرسازی می‌پردازد، ابراز کرد: در نظام شهرسازی اسلامی فرآیند اجتهاد منظومه‌ای در نظام سازی شبکه موضوعات شهرسازی بر اساس مراحل مختلفی صورت می‌گیرد که نخستین آن‌ها «طراحی نظام موضوعات شهر و شهرسازی» است.

وی افزود: برخلاف اجتهادِ مسأله نگر که خروجی آن در توضیح المسائل‌ها موجود است، در اجتهاد منظومه‌ای موضوع شناسی در قالب نظام‌واره ضروری می کند و اولین مرحله اجتهادی به شمار می‌رود.

عضو حلقه علمی افق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در ادامه با بیان این که به صورت روش‌مند و میان رشته‌ای باید به «طراحی نظام سوالات شهرسازی از شریعت» پرداخت، اظهار کرد: پس از آن می بایست در مرحله «انسجام مفاهیم مرتبط با شهر و شهرسازی در آیات و سیره اهل بیت(ع)» به کشف و استخراج مفاهیم متناسب با آیات و سیره قولی، فعلی و تقریری اهل بیت(ع) با توجه به نظام موضوعات شهر و شهرسازی اقدام کرد.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این که در ادامه باید به تدوین «اصطلاح نامه جامع معارف اهل بیت(ع) در عرصه‌های شهرسازی» پرداخته شود، عنوان کرد: مرحله بعدی «استنباط و تولید نظریه‌های فقهی در شهرسازی» است که مهم‌ترین مرحله فقه شهری محسوب می‌شود.

وی افزود: پس از تولید نظریه‌های فقهی باید بر اساس آن‌ها به «طراحی الگو‌های اسلامی شهرسازی» و پس از آن به «برنامه ریزی سطح بندی شده و طراحی نظام ترجیح اجتماعی» و در پایان به «ارزیابی فقهی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی» پرداخت.

ارائه دهنده موضوع این کرسی و نشست علمی با اشاره به این که باید در بحث طراحی الگوهای اسلامی شهرسازی توجه داشت که آنچه مربوط به شاخص است را فقه به عهده دارد و قالب‌ها به عهده علوم انسانی، سبک زندگی و عرف منطقه‌ای و جغرافیایی می باشد، تاکید کرد: از طرفی فقه اجتماعی باید الگوی اسلامی فقهی را به نحوی تدوین و طراحی کند که خود جامعه آن را انتخاب کند و به سویش جذب شود.

انتهای پیام/28/313 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha