جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبد الحمید واسطی خراسان

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بیان ابعاد زندگی شهری نیازمند جمع شدن ابعاد و منطق است و صرفاً با بارش فکری و استقرار میدانی نمی‌توان آن را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، به عنوان ناقد کرسی ترویجی، عرضه و نقد علمی در ششمین نشست تخصصی فقه شهر و شهرنشینی، تصریح کرد: بیان ابعاد زندگی شهری نیازمند جمع شدن ابعاد و منطق است و صرفاً با بارش فکری و استقرار میدانی نمی‌توان آن را مطرح کرد.

وی بیان کرد: طبق محورهای نقد، نه به عنوان یک تقابل بلکه به عنوان تلاشی برای  نزدیک شدن به حقیقت، باید محورهایی چون تعاریف مفاهیم، اصول موضوعی، روش، فرضیه یا ادعاها، استدلال، شواهد و استقرار‌ها، نقد رقیب، نتایج و آثار، اعتبار منابع، رعایت سیر منطقی و وجود انسجام در همه محور‌ها مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

حجت الاسلام واسطی به نقد موضوع ارائه شده توسط حجت الاسلام علی الهی خراسانی که با محوریت «فقه شهر، چیستی، ابعاد و ساختار» بود، پرداخت و گفت: عنوان موضوع با محتوای آن سازگاری اندکی دارد و نیازمند انسجام بیشتری است و شاید بهتر باشد عنوان به «درآمدی بر روش شناسی فقه‌های مضاعف» تغییر کند؛ همچنین در محتوا مثال‌های مبحث در موضوع فقه شهری به صورت اجمالی بیان شده است.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: برخی از معانی در متن نیاز به بازسازی، تبیین و ارجاع دارند و در محتوا چهار مفهوم اصلی شامل شهر، ‌فقه شهر،‌ نظریه فقهی و شهرسازی بیان شده است که در توضیحاتش باید ویرایش‌هایی صورت بگیرد.

 انتهای پیام/313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha