سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تکفیری

حوزه/ رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: امروزه جریان‌های تکفیری مدل جدیدی از نظریه‌های مد نظرشان را ارائه می‌دهند از این رو قبل از نقد این جریان‌ها باید ویژگی‌ها و نظریه‌های‌شان را به طور کامل بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مهدی، فرمانیان امروز در همایش «افراط گرایی و تکفیر در جهان اسلام» که در مجتمع آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، به بیان مبانی افراط گرایی و تکفیر در جهان  اسلام پرداخت و ابراز کرد: اولین مبانی افراط گری را ابن تیمیه بنا نهاد و فعالیت‌ها و مواضعش جریانات سلفی و تکفیری را در جهان اسلام پدید آورد، جایی که او عنوان کرد تقسیم بندی موجود از توحید یعنی توحید ذاتی، صفاتی و اخلاقی نادرست و تقسیم بندی صحیح شامل توحیدی عبادی، صفاتی و ربوبی است.

وی ادامه داد: این تیمیه عبادت را به معنای نهایت محبت و نهایت ذلت تعریف کرد و شرک را در توحید عبادی دانست؛‌ در نتیجه طبق نظریه او مواردی چون توسل، شفاعت، زیارت قبور، نذر و غیره نهایت محبت به غیر از خدا و معادل شرک محسوب می‌شوند و مشرکان در صورت عدم توبه، باید به قتل برسند.

حجت الاسلام فرمانیان تأکید کرد: امروزه بر اساس حرف‌های ابن تیمیه نمی‌توان وهابیت و جریان تکفیری را نقد کرد زیرا این جریان مدل‌های جدیدی از فقه و نظریه مد نظرش را ارائه می‌دهد؛ به طور مثال مواردی چون شفاعت،‌ توسل و تبرک جستن را به دو دسته مشروع و نامشروع تقسیم بندی کرده است.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم تأکید کرد: باید جریان‌های مختلف اهل سنت از نظر فقهی، کلامی و اخلاقی را به طور کامل بشناسیم و ضمن نقد منطقی و آگاهانه آن‌ها، از آن‌ها جهت مقابله با جریان‌های تکفیری و وهابی استفاده کنیم چرا که این گروه‌ها اختلافات و دشمنی‌های قابل توجهی با وهابیت و تکفیری‌ها دارند.

وی با بیان این که ابن تیمیه و جریان وهابیت سخنان و نظریه‌هایشان را به دروغ از قول سلف که نزد اهل سنت جایگاه مقدسی دارد نقل می‌کنند، گفت: قبل از نقد جریان سلفی و تکفیری به ویژه در نزد اهل سنت، باید ویژگی‌ها و نظریه‌های این جریان‌ها و سوء استفاده‌هایی که از سایر جریان‌های اهل سنت داشته اند را به طور کامل بررسی کرد.

حجت الاسلام فرمانیان تصریح کرد: امروز جریانات تکفیری از جمله داعش برای شرعی جلوه دادن اعمالی چون ذبح انسان و یا استفاده از مردم عادی به عنوان سپر انسانی کتاب‌های فراوانی به نگارش درآورده‌اند.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تأکید بر این‌که متأسفانه امروز اجتهاد در نزد جریان‌های سلفی بسیار ساده است، گفت: آن‌ها می‌گویند انسان با رجوع به کتاب و سنت و مطالعه چند کتاب می‌تواند به مجتهدی مطلق تبدیل شود، موضوعی که باعث شده تا جوانان فراوانی در سطح جهان اسلام تنها به عقاید خود پایبند باشند و فتوا صادر کنند.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ابن تیمیه زنده کردن روح عثمان‌گری و اموی در میان سلفی‌ها بود، موضوعی که محورهایش بر حب امویان، انکار فضایل اهل بیت(ع) و کینه نسبت به شیعیان استوار است.

حجت الاسلام فرمانیان با تأکید بر حفظ وحدت شیعه و سنی و احترام به بزرگان اهل سنت،‌ گفت: توهین به بزرگان و افراد مورد احترام اهل تسنن باعث می‌شود تا شیعیان در نقاط دیگری از جهان اسلام مورد هجمه و قتل قرار بگیرند؛ به طور مثال در پاکستان که سپاه صحابه با 500 دفتر و 30 هزار عضو آماده کشتار شیعیان است چرا که از منظر آن‌ها شیعه به سب صحابه که حکمش برابر با سب نبی اکرم(ص) است می‌پردازد و در نتیجه باید به قتل برسد.

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که جریان‌های تکفیری را گرد هم جمع کرد، ظهور و نظریه‌های سید قطب و شاگردان و نظریه پردازان دنباله رو او در مصر بود؛ افرادی که عنوان می‌کردند دیگر دارالاسلام وجود ندارد و همه جهان دارالکفر و دارالجاهلیت است از این روی باید همچون پیامبر(ص) با هجرت و جهاد، یک خلافت و حکومت اسلامی در جهان تشکیل داد.

وی افزود: این تفکر باعث شد تا مجاهدان جریان‌های مختلف چون دیو بندی، اخوان و غیره از سراسر جهان اسلام به افغانستان برای مبارزه با شوروی و یا به عراق برای مبارزه با آمریکا مهاجرت کنند اما در آن جا تحت مدیریت سلفی‌های جهادی قرار بگیرند.

انتهای پیام/28/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha