سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ناصر شفق

حوزه/ فیلمی که به زودی آن را جلوی دوربین خواهم برد، کاری دفاع مقدسی است، اما زبان قصه در این فیلم متفاوت با کارهای رایج در گذشته است. در این فیلم رزمنده جهاد خود را در جایی دیگر دنبال می‌کند، یعنی این بار ...

ناصر شفق، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره دلایل دور شدنش از سینما توضیح داد: زمانی که ما به سینما ورود کردیم، دلایل حضور در هنر هفتم، عمدتاً انگیزه‌های انقلابی بود، یعنی می‌خواستیم با زبان هنر موضوعات ارزشی را مد نظر قرار دهیم، اما با گذشت زمان این آرمان‌گرایی جای خود را خواسته‌های گیشه عوض کرد. برای همین طبیعی است در چنین شرایطی افرادی که با انگیزه‌های انقلابی به سینما ورود کردند تا حدودی از ورودشان به سینما کاسته می‌شود.

وی افزود: درباره چرایی به وجود آمدن این وضعیت، نمی‌خواهم فرد یا گروهی را مقصر بدانم، چوه عمده مسئولان و هنرمندان ما دغدغمند موضوعات دینی هستند، اما جنگ نرمی که دشمن سالهاست آغاز کرده به نوعی به روی سلیقه مخاطبان تاثیر گذشته و باطبع آن سینماگران را به سمت تولیدات گیشه پسند سوق داده است. برای نمونه می‌تواند رواج تولیدات گیشه پسند را گواه بارز این ادعا دانست.

این مدیر اسبق سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا کم شدن گرایش فیلمسازان ارزشی نسبت به سینما در حقیقت اجحاف به موضوعات مورد نظر در سینما نیست؟ گفت: وقتی از کم شدن حضور سینماگران ارزشی در امر تولید سخن می‌گویم، منظورم این نیست که انگیزه‌ها نزد هنرمندان انقلابی پایین آمده، بلکه وقتی آنها ابزار کار ندارند، طبیعی است که آنها نتوانند کار کنند، اما به شخصه امیدوارم به زودی با ساخت یک فیلم دفاع مقدسی بتواند مجدداً در سینما حضور داشته باشم.

وی درباره کار جدیدش چنین اطلاع رسانی کرد: فیلمی که به زودی آن را جلوی دوربین خواهم برد، کاری دفاع مقدسی است، اما زبان قصه در این فیلم متفاوت با کارهای رایج در گذشته است. در این فیلم رزمنده جهاد خود را در جایی دیگر دنبال می‌کند، یعنی این بار یک رزمنده علیه ربا به پا می‌خیزد، رفتار زشتی که در قرآن کریم به شدت منع شده و به نوعی امروز در جامعه با اسم‌های مختلف رواج پیدا کرده است.

شفق متذکر شد: استفاده از فرهنگ دفاع مقدس در جامعه امروز به نظرم مسیری است که باید با جدیت آن را در سینمای دفاع مقدس دنبال کرد، چون نتایج آن برای زمان حال مفید خواهد بود. نکته‌ای دیگر اینکه، برداشت امروز از موضوعات دفاع مقدسی این نکته را به مردم منتقل می‌کند که فرهنگ دفاع همیشه باید مد نظر قرار گیرد، چون در یک زمان دفاع باید در مقابل دشمن خارجی باشد و در زمانی دیگر، دفاع باید در مقابل نفس اماره صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برای رواج موضوعات دینی و قرآنی باید از هنرمندان متوقع بود یا مسئولان؟ اینگونه پاسخ داد: هر اتفاقی که در سینما می‌خواهد رخ دهد، باید به همکاری نزدیک هنرمند و مسئول صورت گیرد، چون به تنهایی نمی‌توان به هیچ دست‌آوردی رسید، البته شاید این سوال پیش آید که چرا تا به امروز چنین همکاری وجود نداشته تا سینمای ما بیشتر به سمت ارزش‌ها متمایل شود؟ جواب این پرسش از نگاه من در یک عامل نهفته است. آنهم اینکه هر فرد یا گروهی، دیگران را مسئول می‌داند.

این تهیه‌کننده که تجربه چندین جشنواره بین‌المللی را در کارنامه خود دارد، درباره فستیوال‌های سینمایی نیز اینگونه اظهار نظر کرد: برگزاری جشنواره در هر کشوری دلیلی بر رونق سینمایی آن سرزمین به حساب می‌آید، اما این نکته را من برای کشور خودمان چندان صادق نمی‌دانم، چون جشنواره‌هایی که در کشور ما برگزار می‌شود صرفاً نمایش دهنده هستند و خود اهرمی برای تولید کننده کارهای جدید در سینماً نیستند. در ضمن جشنواره در کشور ما جریان سازی نمی‌کنند، بلکه خود تحت تاثیر کارهای جریانات خاص هستند، برای همین نمی‌تواند راه را برای رونق باز کنند.

وی متذکر شد: نقدهایی که مطرح کردم تنها مختص به دیگران نمی‌شود، چون در دوره مدیریت خودم نیز ممکن است آسیب‌هایی سینما را تهدید کرده باشد. برای همین لازم است سیاستی اندیشیده شود، تا جریان سینمایی متکی به نظر مدیران نباشد، بلکه متدوام و طولانی مدت باشد. در چنین شرایطی می‌توان انتظار روزهای خوبی را برای سینما داشت.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: سینمای دفاع مقدس تنها گونه ارزشمند در سینما نیست چون موضوعات دینی، قرآنی و... هم می‌تواند ارزش‌های بسیاری را در خود نهان داشته باشد، اما فرق سینمای دفاع مقدس با دیگر موضوعات این است که در این سبک سینمایی ایثار جوانانی مد نظر قرار می‌گیرد که جانشان را برای امنیت و آسایش این مملکت فدا کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha