پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سیدتوفیق رضایی

حوزه/ معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان قروه گفت: قرض الحسنه اهمیت خاصی دارد و تاکید اسلام برای کمک به فقرا و مستمندان به معنی پذیرفتن فقر نیست، بلکه تلاشی برای برکندن فقر از زندگی بشری است.

حجت الاسلام سیدتوفیق رضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کردستان، با اشاره به جایگاه قرض الحسنه در اسلام، اظهار داشت: تاکید اسلام برای کمک به فقرا و مستمندان به معنی پذیرفتن فقر نیست بلکه تلاشی برای برکندن فقر از زندگی بشری است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان قروه افزود: در اهمیت قرض الحسنه که از تعالیم دینی برخواسته، آیات بسیاری آمده که به بعضی از آنها اشاره می‌شود.

وی به برخی از این آیات اشاره داشت و گفت: در قرآن آمده است: «کیست که به خدا «قرض الحسنه ای» دهد و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است که روزی بندگان را محدود یا گسترده می سازد؛ و انفاق هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی شود و به سوی او بازگردانده می شوید و پاداش خود را خواهید گرفت».

این کارشناس حوزوی تاکید کرد: با توجه به آیه چند نکته قابل ذکر است:

الف) خداوند متعال مالی را که مؤمنین در راه او خرج کنند قرض گرفتن خودش نامیده است.

ب) مفهوم چند برابر شدن در نزد خداوند، عددی است که از شمارش بیرون است و انتها ندارد.

حجت الاسلام رضایی افزود: در آیه دیگری از قرآن کریم چنین آمده: «کیست که به خدا وام نیکو دهد و از اموالی که به او ارزانی داشته انفاق کند تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی است.» این آیه از لحن ویژه‌ای برخوردار است. خداوند، خود را آنچنان به بندگان نزدیک کرده است که به این صورت با یک لحن دلسوزانه از آنان طلب قرض می‌کند.

معاون تهذیب مدرسه علمیه قروه عنوان کرد: قرض الحسنه از آن جا که امر کریمانه‌ای است، لذا دارای «اجر کریم» نیز می‌باشد. عبادت «من ذا الذی» در قرآن بسیار محدود است که دو مورد آن مربوط به قرض الحسنه می‌باشد و این نشانه اهمیت آن است. آیات زیاد دیگری از قبیل حدید:18 و تغابن:17 به این امر مهم اشاره دارد.

وی به جایگاه قرض الحسنه در روایات اشاره داشت و گفت: قرض دادن از ثمرات سخاوت و فضل است و ثواب آن بی نهایت است. حضرت امام محمد باقر(ع) در این باره می فرمایند: «هر که به مردی قرض دهد تا زمانی که قدرت بر اداء آن داشته باشد، مال او در زکوة است و خود او با ملائکه در نماز است تا آن را بگیرد.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha